Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#749697
umekille skrev:Försök få igång en veterandator idag som hade första windows versionen
Datorn kan må vara NOS. Alltså orörd sen den var ny men...
Finns inte rätt programvara tillgå som lirar ihop med den är det
trots skicket på den bara hiva på soptippen eller ha som ögongodis
i bokhyllan elller i något skyltfönster som reklamgrej. För vem
håller kvar programeringsdata som bara tar plats och knappt eller aldrig
används i framtiden i sina gömmor.

Inga problem, jag startade upp min "släpbara" dator från mitten på 80-talet för några dagar sedan, nog gick det bra.
286:a med hela 20Mb hårddisk. Har Dos 6.22 på den och Windows 3.11. Har dom och äldre Windowsversioner på disketter. Och jag är nog inte ensam om att spara sånt.
#749757
Mekanik, motor, kaross, etc. bör ju inte vara större problem för dagens bilar än gårdagens. Elsystemet är förvisso komplicerat men så länge som systemmjukvara och applikationskod finns samt att boxarna är hela så är det inte så märkvärdigt. Elkomponenterna i sig är inte mycket svårare att handskas med än gårdagens vid utbyte etc. Möjligen gör mängden prylar att det blir svårare men inte omöjligt för hemmapularen att fixa och dona med elsystemet. Men en stor principiell skillnad finns: För att få en bil från 50-60-talet att fungera vid renovering behövs vanligen ingen mjukvara. Det kan sannolikt behövas för dagens bilar när de är lika gamla och renoveras. Det krävs alltså kunskaper/intresse för mer än bilar när dagens bilar ska renoveras i framtiden. Kanske dessa kunskaper/intresse inte finns hos de som i övrigt är bilintresserade. Vet inte. Men för att renovera en bil från 50-60-talet behövs det inte. Rota i konventionella ledningar, strömbrytare, reläer klarar de flesta av även med måttligt intresse. T.o.m. reparera/modifiera elkomponeter som är trasiga men där reservdelar saknas är oftast möjligt och något som många hemmapulare klarar av. Detta gäller även för bilar långt in på 90-talet. Annat blir det med tekniken i dagens bilar med flashminnen i boxar som tappat minnet, flexray-bussar, optisk kommunikation, MOSFET-utgångar i boxar, etc. Tröskeln blir plötsligt mycket högre för att pula med denna teknik än gårdagens.

Sedan återstår att se om denna skillnad innebär ett problem i praktiken. Det kanske blir så att systemmjukvara och applikationskod till de olika boxarna finns lite överallt att köpa även i framtiden när flashminnena tappat informationen. Och att allmänkunskapen hos bilentusiasterna om 50 år kanske inbegriper kunskapen att få in koden i boxarna. Den vanliga metoden fungerar inte om t.ex. systemmjukvaran i boxarna försvunnit. Den vanliga volvoverkstaden kommer sannolikt inte heller att ha mjukvara som är 50 år gammal.

En gammal PC som tas fram ur garderoben kommer givetsvis att starta så länge den inte är trasig. Oavsett hur gammal den är. Men om den tappat BIOS eller om HDD kraschat måste tillgång till passande mjukvara finnas. Systemmjukvara resp. OS. Annars fungerar inte datorn mera. Man behöver även tillgång till program om man vill kunna uträtta något med datorn. Lika blir det med dagens bilar i framtiden. Om inget är trasigt och all mjukvara finns tillgänglig så har man inget problem. Om inte så behöver man tillgång till systemmjukvara och applikationskoden. Annars blir det problem. I stort sett ingenting fungerar på en modern bil utan detta. Man kan faktiskt inte ens slå på lyse eller blinkers. Än mindre starta motorn. Vid renovering av bilar från 50-60-talet behöver man inte bry sig om problem med mjukvara. Vid renovering av dagens bilar i framtiden kommer man troligen att behöva bry sig.
#750066
Precis som Volvoklubbar / VP Autoparts tar hand om gamla pressverktyg från Volvo (det finns nya skärmar till PV att köpa tillverkade från orginalverktygen) så får man ha ett digitalt arkiv från Volvo.
När fyndet i ladan gör om 30 år kan man beställa en programvara från ett visst år som tankas i.
#750068
Kloge skrev:När fyndet i ladan gör om 30 år kan man beställa en programvara från ett visst år som tankas i.
Ja, vi får hoppas det blir så. Annars återstår bara att skrota bilarna... Om inte man nöjer sig med att ha dem som ögongodis.

Personligen tror jag att marknadsmässiga förutsättningar kommer att finnas för eftermarknaden att fungera även för avancerade system i dagens bilar långt in i framtiden. Om inte andra tokerier (politiska eller miljömässiga skäl) sätter käppar i hjulet att behålla dagens bilar i trafik i framtiden.
#750127
Men även om programvaran skulle skita sig i framtiden, så går det ju alltid få snurr på bilarna igen genom att installera ett eftermarknadssprut, gå tillbaka till "stenåldern" och styra lysen osv med enkla relän, styra infopanelen med en aurdino eller motsvarande.
Dra om elsystem från grunden är ju inget direkt märkvärdigt - det görs ju till höger och vänster även idag på både nya och gamla bilar.

Visst, det blir omöjligt att få bilen i 100% orginalskick, men en helt restorerad ny(idag) bil, med annat elssytem, kommer nog inte många märka av.
#750136
Lucif3r skrev:Dra om elsystem från grunden är ju inget direkt märkvärdigt - det görs ju till höger och vänster även idag på både nya och gamla bilar.
Ja, allt går. Det sägs att det gäller även det omöjliga. Skillnaden består enbart i priset. :wink:

Jag har dragit om elsystemet helt från grunden på bilar åt bilbyggare/renoverare. Men dessa bilar har inte haft modernt integrerat elsystem. Men delvis har jag moderniserat elsytemen på en del av bilarna. På andra bilar skulle det vara original. Jag känner även mycket väl till hur moderna elsystem är uppbyggda i detalj. T.o.m. vilken hårdvara som finns i olika boxar kan jag till en del. Likaså vilka bus-system som används. Men jag vill inte påstå att jag skulle ge mig på att bygga elsystemet på t.ex. en V70II från grunden på konventionellt vis och få bilens lagstadgade system att fungera med andra komponenter. Men det finns säkert andra som tror sig kunna detta.

Elsystemet på dagens bilar är mer integrerat än vad man först tror. De senaste 5-10 åren som elsystemet blivit intergrerat så till den grad att man i princip inte kan använda det bara till en del utan man får i så fall slänga ut allt om man inte kan få igång bus-kommunikationen. Och den fungerar inte om t.ex. flasminnen tappat minnet eller dyl. Även funktioner slutar att fungera då de allra allra flesta ligger i mjukvaran. Det finns knappt några funktioner kopplade i hårdvara längre på moderna bilar. De vanligaste funktionerna som t.ex. belysning kan man ju alltid bygga upp från grunden. Men då måste man faktiskt bygga allt från grunden. Verkligen allt. Man kan inte använda t.ex. strömställare. De är bus-kopplade. Knappt några reläer finns. Inte ens blinkrelä, etc. Lamporna styr av MOSFET-utgångar i CEM. Blinkfunktionen är mjukvara. Men det går om man vill. Men då blir det långt, långt från original. Komfortutrustning som t.ex. elhissar, c-lås, etc. kommer att bli svårt att ersätta med annat. En del av komponenterna är även de i hela moduler med egen kommunikationsmodul och tar endast emot kommandon via bus. Ett exempel är torkarmotorn. Men man får helt enkelt ta isär torkarmotormodulen. Slänga ut kretskortet och koppla ledningar direkt på själva motorn. Sedan kan man koppla upp den på konventionellt vis. Men man måste även ersätta torkarspaken med vanlig strömbrytare. Torkarspaken ger endast kommandon på bus. Ännu värre blir det med instrumenteringen. Den är helt bus-kopplad och beroende av kommunikation med alla möjliga moduler via bus-system. Det blir till att helt ersätta med konventionella instrument. De flesta givare är kopplade till ingångar på olika moduler. Den elektriska signalnivån är inte anpassad för att koppla dessa på konventionellt vis. En del givare kommunicerar endast via bus. Så där blir också modofieringar nödvändiga. Till stor del kommer man sannolikt kunna hitta lösningar på eftermarkanden. Eller om man är kunnig på elektronik/programmering göra sina egna lösningar. Själv kan jag se att det är möjligt om man är beredd att lägga mycket tid på det. Men jag vill påstå att det blir i det närmaste omöjligt att göra egna lösningar eller "work-arounds" för motorstyrning inkl.avgasrening och säkerhetssytem (ABS, DSTC, SRS, EBD, osv) så att dessa fungerar på lagligt vis. Om bilen är typad med dessa måste de fungera. Troligen även i framtiden. Även om man mot förmodan skulle lyckas bygga om dessa system så får man lägga så mycket möda på det att det inte kommer att anses lönt på en volymbil som t.ex. V70II. Garanterat inte på en "ungdomsbil" i bruksskick. Men om ett orört 50 år gammalt exemplar av 70II hittas i en lada anses det kanske lönt att försöka fixa elsystemet även om det skulle kosta mycket då bilen kanske är värd mycket. Men det är inte så sannolikt.

Kanske blir det enklare att ta ett elsystem från en framtida bil och flytta över till V70II när den är ett renoveringsobjekt istället för att dra om det från grunden på konventionellt vis? Vem vet...
#750493
Ja, det kan man ju spekulera i nu. Att bygga om en ny bil idag till "gammalt" elsystem är som sagt inget vem som helst gör. Och som du säger ska man ha allt att fungera så har man mååånga timmars kabeldragande, programering(om man ersätter vissa grejor med andra programerbara kretsar), och svärande :lol:

Men i grund och botten så är det ju faktiskt en motor som styr torkare/elhissar/annat rörligt, som rör sig olika beroende på vilken strömimpuls dom får. River man ur den gamla styrningen (som kretskortet du nämnde till torkarna) är det inga problem att styra dom med reläer. Likaså blinkers och lysen (visst, automatiken och allt det där tjafset blir man kanske utan).

Det svåraste som jag ser det är instrumenthuset och ECCn. Men det kanske är möjligt (i framtiden) att bara behålla en del av orginalsystemet t ex... Men men som sagt, det kan vi bara spekulera i :P
#750539
Lucif3r skrev:Men i grund och botten så är det ju faktiskt en motor som styr torkare/elhissar/annat rörligt, som rör sig olika beroende på vilken strömimpuls dom får. River man ur den gamla styrningen (som kretskortet du nämnde till torkarna) är det inga problem att styra dom med reläer. Likaså blinkers och lysen (visst, automatiken och allt det där tjafset blir man kanske utan).
Ja så är det. Men det kommer att bli svårare och svårare när t.ex. ljusmoduler utan lokal PWM för LED ska anlutas konventionellt. Ta bara kombinerade LED bak/bromsljus där endast mjukvarustyrd PWM dutycycle från utgången på CEM avgör om det ska lysa starkt eller svagt. Men det går det också. Bara ytterligare lite jobb. Så frågan är bara var går gränsen för hur mycket jobb man kommer att lägga ner.
Lucif3r skrev:Det svåraste som jag ser det är instrumenthuset och ECCn. Men det kanske är möjligt (i framtiden) att bara behålla en del av orginalsystemet t ex... Men men som sagt, det kan vi bara spekulera i :P
Instrumenthuset i sig borde man ju kunna ersätta ganska enkelt med konventionella instrument. Mycket jobb dock med alla givare och att få installationen att se vettigt ut. Även strömbrytare och spakar ryker ju. Man måste ersätta dem också. ECC:n består av koppling för kompressor, givare, spjäll, etc. Det borde gå det också med egen automatik men det är betydligt mer jobb. Personligen tror jag det svåraste blir motorstyrning/avgasrening samt säkerhetssystem. Fler kommer i framtiden. Om det är lagkrav på att dessa ska fungera så blir det mycket svårt om det inte är ordning på originalgrejorna. Vad gäller motorstyrning kan man nog få hyfsat liv i motorn med ett eftermarkandssprut. Frågan är hur det blir med avgasreningen. Dock finns ännu inga generella säkerhetssystem alls på aftermarkanden att köpa. Det kanske det gör i framtiden. Men med djupt elektronikkunnnade och programmeringskunnande kanske det går att få liv i originalgrejorna?

Som du påpekar, vi kan bara spekulera. Om liknande diskussion fördes för 40 år sedan kunde de knappast förutse hur komplexa bilarnas elsystem är idag. Lika är det väl för oss om framtidens bilar antar jag.
#750789
Nu kan man ju bara utgå ifrån idag, men eftermarknadssprut är inte speciellt svårt att mappa för bra avgasrening.
Det är väl först när man börjar pressa ur alla hästar ur motorn som reningen får vika undan lite :P
Detta är ju dock med konventionell rening i form av lambda och katt.
Jag vet inte om nya bilar skiljer sig, men det gör dom säkert i form av mer variabler som ändras under färdens gång via... mjukvara :lol:

Det är väl först på dom senaste 3-4 åren som motorerna har börjat skilja sig markant ifrån dom första vitblockarna, annars har det ju varit samma motor sen -92 i grund och botten, med olika styrsystem och annan tändning samt kamjustering(VVT), och några andra mindre skillnader(insug/grenrör ej inräknat, dom är utbytbara).

Dieslar är jag inte ett dugg insatt i, så ingen aning om hur lika/olika dom är nu jämnfört med då. Men med tanke på dieselhysterin som varit dom senaste åren så kan jag tänka mig att dom skiljer sig betydligt mer än bensin-vitblockarna.
#751328
Jag tror vi kommer se mycket färre veteranbilar på vägarna om 50 år än vad vi har idag.

Idag kan en relativt allmänhändig person helrenovera en 60 år gammal bil utan större problem eller specialkunskaper. Diverse rostlagning, översyn av mekaniken i motorn och byta gamla bussningar och liknande.
Om 50 år höjs ribban rätt rejält. Förvisso är de flesta antagligen rätt hemma på det datortekniska med bilar som tappar minnen osv, men att felsöka ett glapp någonstans i en kabelhärva flera kilometer lång..? Brrr!

Jag har funderat en del kring detta sen jag tog på mig ett, för mig, skapligt projekt: att ta över en oavslutad helrenovering av en MG TD från 1953. Just nu är den i beståndsdelar med ramen på golvet, trädelarna (som plåtarna fästs i) nytillverkade, alla plåtar renslipade och blocket renoverat.
Kabelhärvan är bara utlyft och ska givetvis dras om med nya kablar, men skulle jag ta isär den idag skulle jag utan problem få plats med den på köksbordet. Hur många kvadratmeter behöver man för kablarna från en V70? ;)

Så jag tror elektroniken kommer spöka mest. Inte alla som kan felsöka ett kretskort eller klura ut hur alla olika system pratar med varandra. Förr var det dessutom bara modell och tillverkningsdatum man behövde hålla reda på, nu med alla olika motorer, utrustningsnivåer och fan och hans moster...

Men det blir ju kul att sitta där och vifta med käppen och säga att det var bättre förr. :D

Hej! Finns det någon logisk anledning f&o[…]

@Steffe3 , Jösses, min MY14 kan jag nog v&a[…]

..När jag tänker efter nu så har[…]

Solgardin bakdörrar

Får kolla vidare med ÅF