Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mbc
llesrof skrev:Neutralkontrollen var bara inprogrammerad som standard på de två första årgångarna.
Njae, farsans 04 hade neutralkontroll när den levererades, om fabriken satt det som standard eller om verkstan ändrade det när dom gjorde nybilskontrollen vet jag inte.
Jag minns detta eftersom han hälsade på precis när den var ny och frågade mig om lådan verkligen skulle bete sig så.
Han var riktigt missnöjd över valet av valet av automat i det läget, det blev bortprogrammerat dagen efter och efter det funkade lådan kanon tills han sålde bilen till en bekant 2006, dom har kvar den än idag och vad jag vet har dom inte gjort nåt med lådan.
av nissesvolvo
"Neutralkontroll", vad avses med det? Min tolkning när man läser TS beskrivning är att lådan går in i N när man då tex stannar vid ett rödljus. För att sedan då givetvis koppla in D när man trycker på gasen. Är detta rätt uppfattat?
Om det är så så kommer det ju alltid vara en fördröjning innan det händer något. Med sliten olja tar det längre tid. Denna tid upplevs säkert som extra lång när man vill iväg på ett normalt sätt när man trycker på gasen. Jag har själv en aut och efter ha provkört en Passat med DSG låda i så upplevs ju min låda som rena stenåldersverket. Seg och tar jättelång tid på sig att forcera ekipaget framåt.
Det jag menar är att man kanske ska prova nåt annat för att jämföra, och då i det här fallet, förslagsvis en liknande bil på en firma i närheten.

Först och främst hade jag gjort en mjukvaruuppdatering för och se skillnaden med dom övriga problemen. Kan nog också vara lättare för en mek att diagnostera felen då han vet att en uppdatering är gjord.

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]