Jag tackar för ett svar. Det visar mej egentligen två saker.
Du besitter mera kunskap om systemet än volvo gör i sina egna dokument.
Du ser potential där volvo inte ser någon alls på grund av att systemet har sina begränsningar. Volvo saluför det som finns, berättar om begränsningarna som finns, där du nu sitter och motbevisar, dom fortsätter att utveckla eftersom systemet INTE Ser där vi ser, drömmen är att systemet ska börja se.
Sen kan vi dividera hit eller dit vilken typ av standard komponenterna har.
Ser systemet idag, ja då ljuger volvo om sitt eget system i sina egna techdokument och du besitter mera kunskap i ämnet än dom som skrivit dessa dokument.
Det andra är att du förmodligen inte vet vad jag har för bakgrund heller och vad jag gjort i mitt liv.
Du skriver att jag förmodligen inte kört ett sådant fordon. Svaret är att jag HAR gjort det i test och jag har gjort det med systemsikt och utan. Systemet klarar inte alls det du påstår, däremot fungerar det precis som i techdokumenten. Systemet blir väldigt lätt blint. Frågan är vad lindring är, att bilen lyckas bromsa 1 meter tidigare än att det inte bromsat alls, det är naturligtvis en vinst, men inte riktigt vad autobroms står för. Att systemet lyckas bromsa 4 meter tidigare än inte alls är också en bra sak, men fortfarande inte alls vad systemet står för.
Har detta inverkan på statistiken då? Absolut att det har om man vill. Jag har också haft lyxen att få vara nära utvecklare och testare på is och snö när det gäller andra system och avancerad körning.
Nyfiken blev jag förut. Är frågan : Vad körde jag på för något med i statistiken? Det jag träffar är en stor del av hur olyckans utgång ska vara oavsett ett system eller inte.
Vilken vinkel jag träffar i är också en enormt stor faktor, ihop med fart, materialval och annat.
Ändå är det solklart att autobroms är anledningen till mindre skador. Det kan alltså inte vara att en hård bil träffar en mjuk bil och därmed får mindre skador, eller ännu hellre träffar ett fordon med samma konstruktion så att allt fungerar exakt så som det bör göra med minimala skador på både fordon och personer som resultat.
Nej jag får ärligt talat inte ihop det. Saker som volvo säger inte fungerar är nu toppen, i miljöer som man själva skriver i sina techdokument inte fungerar.
Uppepå detta är det systemets förtjänst oavsett vilket material jag träffar oavsett vilken vinkel jag träffar. Det finns enormt många faktorer som inverkar och alla dessa är nu utkristalliserade och enda anledningen till allt är nu autobroms.
Det enda som är sant egentligen är att med hjälp av statistik kan man alltid försöka få rätt i vadsomhelst med tillräckliga uträkningar.
I övrigt. ABS systemet har aldrig salutförts som en medioker liten extrapryl om vi ser bakåt i tiden. Den har alltid skrivits som det där lilla extra som räddat liv i alla situationer. Det var viktigt nog att undervisa i körskolan om.
Det har pekats hit än dit när det gäller statistik och för all del hos alla experter, aldrig utan en bil utan abs för dess egenskaper.
Nu framför du information som säger tvärtom. I och för sej är det intressant att statistik pekar i samma rikning som verkligheten ibland.
Vi gör ett enkelt informationsklipp. Jag påstod om att systemet gör sej bäst i farter under 30km/h och andra gör gällande annat. Vi tar information från volvos informationssida för alla: Notera att autobroms är en del av systemen som ingår i dom paket som säljs. Vi tittar då på city safety.
http://www.pavag.volvocars.se/sakerhet/ ... o-ledande/
Volvo var först i världen med att införa City Safety som standard. I hastigheter upp till 50 km/h känner den laserbaserade tekniken av om ett fordon 6–8 meter framför din bil står stilla eller rör sig långsammare. Om City Safety registrerar att kollision är förestående, förbereds bromsarna för att reagera snabbare på ditt kommando. Och om du inte bromsar, gör City Safety det automatiskt och kopplar från gaspådraget för att hjälpa dig att lindra effekterna av en kollision. Och om hastighetsskillnaden mellan din bil och bilen framför är 15 km/h eller mindre kan City Safety till och med hjälpa dig att undvika en kollision. City Safety aktiveras när du startar bilen
Jag ställer mej frågande hur man nu som vetande kan påstå att systemet lätt klarar dubbla hastigheten. Ljuger nu volvo i sin offentliga text? För gör man det ljuger man likaså i sina servicedokument.
Men nog om detta, oavsett om det nu blir 1000 rader till så har jag mina tvivel, när det jag har emot systemen är fixat och normaliserat kan jag ta emot saker med öppna armar. Då finns alla verkningarna IRL i positiv riktning och statistiken får då egentligen peka precis vartsomhelst.
Nu ska jag istället gå ut och fortsätta med vedkombin som enligt statistiken är en storsäljare. Fan vet hur då allt timmer inte är rakt som vid mätningar och reklam. Kvar är skit som sätter sej nu och då i en maskin för 200.000....