Det förs en diskussion huruvida Folksam har rätt i att autobroms minskar olyckorna eller inte. Först och främst så gäller det att förstå vad det är man mäter. Det man räknar på är skillnader i olyckskvot mellan fordon som varit inblandade i en incident som i sin tur resulterat i en rapporterad skada.
Betingat en olycka har man därefter kunnat visa att fordon som ar autobroms har en gynnsammare skadeföljd och olyckskvot än sådana som inte har tekniken installerad. Med olyckskvot avses antal olyckor i relation till exponering, d.v.s olyckorna kontra utfört trafikarbete (kallas även DSS-kvot för er som vill googla efter mer information).
Totalt sett har Folksam använt sig av tre olika urval, dels är det trafikolyckor med rapporterad personskada och risk för bestående men (n=451), det är Trafikverkets djupstudier över dödsolyckor i bil (n=248) och det är fotgängarolyckor i Tyskland (n=755). Sedan är olyckorna uppdelade i olika klasser, innefattande upphinnande-, möte-, singel- och korsningsolyckor (den sistnämnda har inte effektberäknats). Olyckor som börjat med sladd har exkluderats.
I de olika klasserna bedömer Folksam att autobroms minskar olyckorna med c:a 40 procent hos upphinnandeolyckorna (med bestående men) och krockvåldet anses i sin tur kunna reduceras med 56 procent. Systemet adresserar (är verksamt) 96 procent av antalet potentiella händelseförlopp. I fallet fotgängarolyckor (~300/år i Sverige med en dödlighet om 15%) påvisar Folksam att antalet olyckor blir c:a 255 och att dödligheten reduceras till knappt 30/år d.v.s en minskning med 40 procent. Hos mötesolyckorna är uppskattningarna grova, men någonstans runt 33 procent av fallen kan systemet ha en olycksdämpande effekt och hos singelolyckorna c:a 3 procent.
Sammanfattningsvis är slutsatsen att autobroms kan ha en effekt i var tredje personskadeolycka och i var femte olycka med bil. Totalt sett (förutsatt en storskalig användning, d.v.s >95% av trafikarbetet) motsvarar detta 900 färre skadade och 65 dödsfall i trafiken varje år.
Det förs heller inget register på folk, som någon skrev. Vad man däremot har gjort är att man använt ett annat material som finns tillgängligt i Folksams egen forskning, där det förekommer s.k svarta lådor och utifrån den datan härlett mer långtgående effekter av autobroms.
I fallet statistik är det vidare läran om hur data skall samlas in, analyseras och bearbetas. Korrekt utförd statistisk beräkning visar på felmarginalen och hur de exakta beräkningarna genomförts. Vem som helst kan därefter gå in och själv repetera resultatet och för egen del pröva om det stämmer i ett eget experiment, helt i linje med positivistisk metodik.

-)
Statistik är därför grunden i vår moderna tids vetenskap (sannolikhetskalkylen) och utan detta kraftfulla verktyg skulle en stor del av vår fysikaliska, medicinska, ekonomiska och i detta fallet trafiksäkerhetsmässiga teoribildning i princip inte kunna användas till något vettigt.
Men signatur
pettson(som uppenbarligen missförstått ämnet) är förstås fri att lansera ett bättre och enligt honom bättre fungerande alternativ till sannolikhetskalkylen. Om han lyckas med det, d.v.s eliminera variansen (vilket i nuläget är en matematisk omöjlighet), så skulle han lösa en stor del av alla problem som finns inom såväl ekonomi, fysik, medicin och bilkonstruktion. Ja han skulle revoltera i princip hela vår världsbild!! (W) (W) (W)
//Anders L