Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohnB
Jag slängde dit ett par av dessa http://www.skruvat.se/Justeringskit-han ... 87318.aspx då jag hade dålig handbroms trots att det satt nya biltemabackar på min S60 då jag köpte den. Det löste problemet för mig men ska man ändå köpa nytt så skulle jag gå på originalbackar. Angående fjädrarna i mitten så håller jag med om att det är ett rent helvete att få dit dessa då de ska tryckas in och sedan vridas. I Vida står det något om ett speciellt verktyg för detta ändamål men det inget som jag lyckats få tag på.

/John
av RIPMJ
Helt sjukt det här! Nu när jag var ute och körde tog handbromsen i en brant nedförsbacke, men då krävdes det igen att man maxade justerskruven och sedan handbromsen upp till 6-7 klick tror jag det var. Trodde allting funkade, men så hände det som inte fick hända, gjorde en hastig vänstersväng och de lät illa från högerhjulet, nu är de så illa att hastigheten och varvtalen inte hänger ihop, mao är de något som bromsar hela tiden. släppte upp på handbromswiren och de verkade sluta. Får väl ta bort allting igen på båda sidor samtidit nu och kolla vad fan de är som händer när man petar på justerskruven, två-manna-jobb suck....
av RIPMJ
Ringde till Volvo idag och de trodde att de skulle se för jävligt ut bakom bromsskivan, man får ju hoppas att det inte är sant. Om de nu visar sig så, åker jag nog tillbaks till Biltema och snackar med chefen och förklarar att jag ska ha ersättning. För nu har jag använt mig utav deras bromsskivor, deras belägg och slutligen deras backar. Alltså inte mixat olika fabrikat! För helt klart är att det är fel på varorna jag fått och då gäller konsumentköplagen! När även 1000 andra har haft problem med deras handbromsbackar (efter lite sökningar).
av RIPMJ
Jag måste haft en sjukt jävla tur iaf. Det var endast "klacken" som höll i handbromswiren som hade gått av, fråga mig inte hur vajern fortfarande var hel om man kollar på godsen. Nu sitter de verkligen som det ska och uppsmort på vitala delar. Jag var väl en på miljonen att få Biltemas bromsbackar att ta. Oavsett vad någon säger eller skriver ang Biltema, så kommer jag aldrig att köpa säkerhetsdetaljer gällande bilar där iaf!
Användarvisningsbild
av Vojje
Vojje skrev: Det är bara så att jag personligen inte är medlem i Biltemas fanclub, som 99% av de övriga forumdeltagarna är .

Därför ser jag mig som en motpol och försöker att inpränta i folk att inte montera säkerhetsdetaljer från B-tema.

Jag har naturligtvis inga riktiga belägg . Det blir säkert bra med dina styrleder (om de nu råkar passa, vill säga )

Lycka till och väl mött i trafiken .
Har samma problem med min S60 har bytt handbromsbackar ...köpt på Biltema "FELTEMA" Handbromsen tar knappt alls. Spännt till MAX. Vill osså säga att Massamätaren till volvo 240 är osså skit på biltema.

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&aum[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]

Tröskelbelysning XC60

Jag har fixat på min. Du sätter ett 100[…]