Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anders83
Motorlampan(lambda) är tänd, felkoden är p0172 system to rich bank1. Har läst om vakumslangar och provat med startgas, sprutar jag ner vid termostaten så rusar motorn. Är det den beryktade slangen till oljefällan eller finns det någonting annat som kan reagera på samma sätt där?
av Anders83
Luftfiltret är nästan nytt, lampan var tänd innan, jag har tagit bort felkoderna efter det, men det kommer tillbaka. Någonting som hag märkt mer och mer är att den går lite ojämt på tomgången. Kan tändkablar ha nånting med det att göra?
av Anders83
Vad kan det tänkas vara annars? Lamdasonden? Läckor någonstans? Nånting borde det ju betyda att motorn reagerar på startgasen vid termostaten.
av rid54
Att den reagerar på startgasen måste nästan betyda en oplanerad öppning till insugssidan. Det är rent mekaniskt men måste ju ändå kollas (och, om möjligt, åtgärdas...). Nolla felkoden efter reparation och se om den återkommer. Om den fortfarande anmäler att den går för fett får man fortsätta felsökningen.
/RID
av T-rex
Kan det inte vara den lilla slangstumpen på sidan av insuget som är trasig, ganska vanligt, du sprutade startgas vid termostaten och motorn går upp i varv, slangen sitter just där.

Verkar vara TMAP sensorn, enligt felbeskrivningen.[…]

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]