Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo 855 t5 -97

Idag glömde jag stänga motorhuven innan jag åkte. Så fort jag kom upp i lite hastighet så for hela härligheten rakt upp.
Nu är fästena och gångjärnen till motorhuven skeva så den går inte att stänga ordentligt.
Även skärmkanterna fick sig var sin buckla och repa av huvens bakkanter.

Så nu undrar jag. Hur gör jag för att byta huven och dess fästen? För antar att det är det som gäller, har provat böja tillbaka men det är för skevt.
Senast redigerad av 2 FaniSkogen, redigerad totalt 0 gång.
Tack!

Har kikat lite där och en huv verkar gå loss på iaf en 800kr. Gångjärnen på ett par hundringar.
Hur som helst en sur utgift och antar att det är lite jobb att få dit det? Vad jag misstänker så måste skärmkanterna av? Inte en aning hur man gör det.
darkien skrev:vart i svealand hör du hemma vet eventuellt av delar i stockholmstrakten
Tack för hjälpsamheten! Men tyvärr så är jag belägen i Borlänge. Så är lite långt. Såg att det fanns huvar för 800-1000 kronor på en skrot här i närheten. Är det överpriser?

Eller kan något sådant här gå på försäkringen om man har helförsäkring? Värt i sådant fall att ta det på försäkringen? Eller blir det mycket billigare att försöka fixa det själv med tanke på självrisken?
kan du mecka e de inte nå större svårigheter o byta huv o gångjärn om inte infästningarna fått stryk enklast vore ju om du la upp bild på skadorna e de enklare o ge tips
Tack! Ordnar bilder imorgon.

Jag kan meka i den mån jag kan följa lite guider osv. Så vida det inte innefattar svetsning så ska det nog gå bra.
Frågan är också om bulorna på skärmkanterna går att rätta till.

Så onödigt på en annars helt rostfri bil utan en endaste småbuckla :(
Förutsatt att det är lika som på V70 (har inte börjat riva min 855a än) så måste du bort med plasten över torkarna ("torpedplåten"), bort med båda skärmarna, sen är det bara att skruva.

Förutsatt att inga infästningar för gångjärnen blivit skadade så behövs ingen svetsning.

Vad är det för färgkod på bilen btw?
Här är lite bilder på förödelsen. Lite svårt att få med på bild hur det är skevt, men jag tror kanske ni kan bilda er en uppfattning om läger. Ser inte ut att vara något som är skadat nere vid infästningen för gångjärnen. Svårt att få en bild nere där. ska försöka imorgon när solen ligger på lite högre.

Frågan nu är ju, om det är värt att ta detta på försäkringen? Låt säga att självrisken går på 3000 kronor.

Frågan är också om ens nedsatta premie grundan på skadefria år skulle ändras för något sådant här så att försäkringarna blir dyrare framöver? Eller är det endast på större skador? Någon som har erfarenhet?
Självklart kan jag bara ringa dem, men är alltid bra att veta lite om vad man ger sig in i och kanske kunna förhandla lite.
Senast redigerad av 2 FaniSkogen, redigerad totalt 0 gång.
verkar ju va främst gångjärnen som gett sig e inte huven knäckt mitt på utan bara hörnkanterna baktill skulle jag nog bara testa byta gångjärnen o rikta till hörnen på huven o antingen försöka knacka till bucklorna i skärmen eller spacka upp dom skadorna
Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte bi[…]

Du skriver inte årsmodell. Tidigare 940 har […]

Elproblem i baklucka

Öppnar luckan när jordningen försvu[…]

(Efter)-montera original subwoofer

Att bara skärma av någonting med pl&ari[…]