Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kilono
Samma här, min förbrukning enl datorn har ökat med en halva sedan jag skiftade till sommarhjul 17 från vinter 16
Användarvisningsbild
av joel80
Min förbrukning har också ökat med sommardäck (även om det inte e en v40 utan en v70. :) Jag trodde det berodde på att däcken var bredare.. mina vinterdäck är 205 och sommardäcken 225. Men ni har alltså ökad förbrukning utan att ha bredare däck. Är ni säkra då på att det är samma omkrets på era däck? Skiljer det är det kanske därför det blir fel.. då "mäter" ju bilen lite annorluna.. vilket påverkar både färddatorn och tank-uträkningarna då sträckan på mätaren diffar.
Användarvisningsbild
av Avuriel
Mäter inte datorn färdat avstånd enligt varv i växellådan/Hjulens varvtal? Då har ju både hastighetsmätaren och omkretsen på däcken ingen betydelse för vad datorn räknar ut. Det kan diffa däremot på Realförbrukningen när man räknar ut den vid pumpen.
Kan det vara vikten på däcken? Jag tycker mina sommarhjul är en del tyngre än vinterdäcken.
av swemax
Avuriel skrev:Mäter inte datorn färdat avstånd enligt varv i växellådan/Hjulens varvtal? Då har ju både hastighetsmätaren och omkretsen på däcken ingen betydelse för vad datorn räknar ut. Det kan diffa däremot på Realförbrukningen när man räknar ut den vid pumpen.
Kan det vara vikten på däcken? Jag tycker mina sommarhjul är en del tyngre än vinterdäcken.
Tror hastighetsmätaren och allt relaterat typ tripmätare går på pulserna från ABS sensorerna

Men rulla ett skateboardhjul ett varv och rulla sedan ett cykelhjul ett varv

Jämför hur långt de kommer och du förstår felet i ditt resonemang
Användarvisningsbild
av joel80
Hastighetsmätaren går på rullomkrets om det inte är ändrat nu på senare år.
Jag hade en märkbar skillnad kontra GPS i min V50 -06 beroende på om jag körde på vinterdäcken eller sommardäcken med något större rullomkrets.

Förbrukningen gick också ner då.. både på datorn och vid pump.. men kanske inte "i verkligheten" då trippmätaren gick snabbare den också.

På en sträcka som tidigare var 100km snurrade nu trippmätaren kanske 104km. Så när jag då räknade ut mitt snitt använde jag trippmätarens siffror som kanske egentligen skulle varit några mil mindre.
Användarvisningsbild
av Avuriel
Jag vet att ju större diameter så rullar du längre, men bilen känner inte det eftersom den mäter på hjulets rotation.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag förstår inte hur du menar? Hjulens rotation? Alltså du menar när däcken snurrat ett varv? Det blir ju skillnad på det om du har däck som rullar längre eller kortare på ett varv.

Eller menar du något annat? Jag är kanske lite trött i skallen.. :) Förtydliga gärna.
Användarvisningsbild
av Avuriel
Jo bilen rullar längre, vilket påverkar REAL förbrukning, men vad kan göra att DATORN i bilen ökar sin förbrukning? Den känner ju inte att bilen faktiskt rullar längre eftersom den bara mäter ''Så här långt kommer jag på ett varv'' Vilket innebär att i datorn så är diametern oväsentlig.
av swemax
Hur skall datorn veta vad du har för hjul på bilen, dvs hur långt den kommer på ett varv?

Möjligtvis kan en bil med VOC använda GPS men annars....
Användarvisningsbild
av arc
Avuriel skrev:En grej jag lagt märke till nu är att det verkar som min förbrukning ökat med att jag satte på sommardäcken...
Vinterdäck: 205/55R16 Matres med Michelin X-Ice Dubbfria
Sommardäck: 205/50R17 Mannan Pirelli Cinturato
Jag har rullat 1350 mil med min V40 hittills och det mesta av detta med Vinterdäcken, sedan 28 aug 2012.

Jag hade landat nu det senaste på ca 4,7/100km Datorn sa 4,2
Nu ligger datorn uppe i 4,9 utan att jag ändrat mängd körning eller körsätt, bara bytt till sommardäcken.
Notera att jag kör med 2,8 bar i sommardäcken och 2,6 på vinterdäcken.

Jag förstår inte riktigt vad skillnaden kan bero på? Jag har slutat använda P-Värmaren för säsongen som på dom kallaste dagarna gick 2 gånger per dag samt med extravärme under körning periodvis. Så förbrukningen REAL borde minska även om datorn ökar. Men det tyder ju ändå på att det finns en skillnad på förbrukningen mellan dessa Hjul.

Någon som kanske kan något mer om detta än jag???
Hej en fråga rörande din ökade förbrukning, hade du vinterdäck på plåtfälg eller vinterdäck på alufälg?
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 29
Vilken mjukvara har ni?

Två saker som jag tycker blev annorlunda eft[…]

3G släcks

Jag fick svar från Volvo förra å[…]

Jag har konstaterat att vårt campingbord, so[…]