Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#748667
Jag har haft problem med att min V70 '97 börjar rycka och ibland dö under ett par års tid. Den stannar, man väntar en stund och sen funkar den perfekt i flera veckor. Tills igår.

Igår började bilen rycka och hosta igen efter kanske 5 mil. Stannade vid vägkanten och stod still ett tag. Startade och bilen gick fint ett par mil, sen samma sak igen. Så fortsatte den kanske fem gånger, sen fick den stå i fyra-fem timmar. Därefter kunde jag åka 15 mil utan problem. Sen kom det igen. Sen fick bilen stå i kanske tio minuter och funkade fint därefter. Idag har jag åkt några kortare ärenden utan problem.

Iakttagelser:
- Ger jag inte gas så dyker varven ner till 3-500 (om den inte dör direkt) och bilen mår riktigt dåligt.
- Får jag igång bilen och gasar så ryker det svart. Vid ett tillfälle igår så rök det svart men gav en extra puff rök vid gaspådrag för att sen gå perfekt igen. Körde iväg...200 meter senare hostade bilen svart igen.
- Bilen dricker olja. Tidigare fyllde man på en liter på tre månader, nu en liter i månaden. Inga oljefläckar under bilen (men ett litet läckage vid en packbox) och tändstiften är oljerena. Kör kanske 4-5 mil om dagen.
- Tändstiften tyder på viss överhettning men är inte svarta, bytta i höstas (eller förra hösten)
- Motorelektroniklampan lyser. Besiktade i september men med bra värden, trots lampan.
- Har felkod P1308, har dock inte kollat om fler uppstått efter gårdagen.
- Dricker ungefär 0.9-1.0 liter milen vid blandad körning enligt färddatorn.

Har någon en idé om vad som är fel?
Senast redigerad av 1 MegaJos, redigerad totalt 0 gånger.
#749390
Kollade felkoder idag. P1308 är den enda som finns. Inget nytt sen i söndags. Kom också på att jag körde en insprutningsrengörning för en-två månader sedan, men det har inte gjort nån märkbar skillnad på nånting alls.
#749651
Skulle testa flamfällan till vevhusventilationen. Filtret var trasigt och den stora slangen var inte riktigt ansluten! Det kan ju faktiskt bidra till att bilen gått som den gjort: glappande slang.

Dessutom testade jag en annan tryckgivare (eftersom jag kom över en för några tior). Nollade sen motorlampan. När jag startade bilen så tändes inte motorlampan igen och felkoden var väck.

Vi får hoppas på att dessa grejer gjort att bilen gått knackigt. Men en fråga kvarstår: vart tar oljan vägen?
#749950
virtq skrev:Kollade du även övriga slangar till oljefällan och om det var igensatt in till till motorn?
Nej, de satt lite knöligt till. Vi gjorde bara en snabb koll av filtret. Överväger att se över oljefälla och slangar eftersom filtret var igensatt för lite drygt två år sedan, lite mystiskt då den ryckiga gången började ungefär då...
#750269
virtq skrev:Ja det sitter ju under insuget så det måste bort. Men kan vara värt att kolla där om det inte är gjort på ett bra tag.
En kunnig vän påstår att oljan förbränns i motorn pga dåliga ventiltätningar alt. kolvringar så jag åker på att renovera motorn. Då byter jag ut vevhusventilation och slangarna.
#750891
Lucif3r skrev:(HMM) Det var ingen dålig diagnos han ställde utan att öppna motorn, eller ens dela på toppen. Säger inte att så inte är fallet, men låter märkligt att han kunde ställa den diagnosen bara så där rakt upp och ner.
Han har jobbat som bilmekaniker i 30 år så han vet ett och annat. Dessutom är han väl insatt i min bil.

Har du nåt annat förslag på vart oljan tar vägen?
av *pettson*
#750974
Eftersom diagnosen inte är en diagnos utan ett logiskt uttalande så måste man varit mekaniker en hel dag för att säga så. Eller så vet man hur en motor generellt är byggd.
Vi kan ju logiskt konstatera att olja hälls i och försvinner utan synliga spår på utsidan. Vips måste den förbrännas på insidan. Antingen är läckaget via kolvsidan eller via toppsidan.

Det är nu här 30års erfarenhet skulle berättat för dej vad som läcker mest.
Det tar drygt en timma utan att öppna motorn nåt speciellt för att göra en mera noggrann diagnos.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]