Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arnold
Den var dyr. Men då förstår jag. Hur snabbt måste man montera sumpen efter man rullat på packningen? Hittade du åtdragningsmomentet till oljekylaren?
av acrophobic
Det verkar som att packningen reagerar med metallen och inte torkar eller stelnar i sig. Glömde kvar hylsan med tyg på jag använde som roller. Dagen efter hade tyget inte stelnat, däremot hade innersta lagret som var i direkt kontakt med hylsan fastnat. Så det borde vara gott om tid :) Det jävligaste var de två o-ringar som sitter mellan tråg och motor. Spåren de ska ligga i finns i motorn och inte tråget. Har för mig att jag tog ytterst lite av packningskletet för att få dom att sitta på plats när tråget monterades. När det görs på fabriken är nog motorn upp och ner..
Har inte hunnit kolla åtdragningsmomentet då jag glömt boken i en kompis garage, men kan kolla ikväll. Kan vara så nu när jag tänker på det att jag inte hade några moment heller, utan utgick ifrån momentet för bultarna till själva tråget som är av samma dimension (M6 har jag för mig).
av lennart lundberg
Tag en bit skumgummi och ströpplade på ”packningen” som finns på tub.
Resultatet ser ut som tätningsmedlet var rollat på ytorna.
Har gjort det vid renovering av en 16V Volvo topp med gott resultat.

Lennart
Volvo appen

Jag får trycka väldigt många g&ar[…]

Hastighetsmätare 760

Är tyvärr inte sånt hjul i dessa m[…]

Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]