Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cme
Jag är inte nöjd med bromsverkan på min V70 XC. Har nya skivor och belägg runt om. Bytte även slangar och bromsvätskan. Var inte nöjd innan och nu försvann alla vibrationer och judder men bilen känns inte så distinkt som jag vill ha den. När jag jämför med min V70 2.4T -00 så är denna bill mycket bättre trots att bromsarna är likvärdiga (305 mm skivor fram). XC är har så klart högre tyngpunkt så kraftiga retardationer ska inte jämföras men den är även klart sämre när man kör långsamt. Min vanliga V70 har en ganska tydlig "tryckpunkt" på pedalen (jämför med ett vapen som ska avfyras). Till denna punkt är motståndet ganksa litet men sedan så kommer bromsverkan bra och kontrollerat.
Vad ska jag undersöka härnäst? Servo, huvudcylinder, ???
av Frigge
Eller så ber du någon med större erfarenhet att provköra bilen.
Kanske slänger du pengar i sjön om du fortsätter byta saker.
av cme
De gamla skivorna hade en rostkant på 30 mm på insidan och beläggen löpte tryckt på den flytande sidan så det blev mycket jämnare bromsverkan med nya skivor och belägg. Nu vill jag vill den skall vara lika distinkt som min andra bil i ansättningen av bromsarna. Jag har dimensionerat en del bromssystem för egna bilar tidigare så jag är tämligen säker på att det går att få det bättre. (om det inte är en avsevärd dimensioneringsskillnad mellan vanlig V70n och XC). Jag upplever att jag kanske bara har 60-70% bromsverkan för en och samma pedalkraft jämfört med min andra V70. Jag får alltså trycka avsevärt hårdare på pedalen. Har en Indigo också utan servo och den är visserligen hård men mycket välkontrollerad i bromsningen.
Användarvisningsbild
av CarMan
nu vet jag inte hur länge sedan du bytte skivor o klosar på bilen, men gå dom några mil, allt måste slita in sig för att få 100% anläggningsyta..

vad är det som inte käns bra? är det för lång stopp sträcka?
eller för hård/lös pedaltryck för att uppnå max broms.
eller är det för otydligt läge där bromsen börjar ta?

jag vet att det finns olika broms servon m.m. så det är inte säkert att det är samma delar på dina 2 bilar, även om dom är snarlika i årsmodellerna
Användarvisningsbild
av _Rick_
CME: Det finns ju 3:e parts bromsbelägg tex Greenstuff. Japsägarna säger att de gör skillnad. Plus att de tydligen inte skall damma lika mycket.
Användarvisningsbild
av CarMan
_Rick_ skrev:CME: Det finns ju 3:e parts bromsbelägg tex Greenstuff. Japsägarna säger att de gör skillnad. Plus att de tydligen inte skall damma lika mycket.
eller så kan man köpa Volvos hårdare belägg, volvo har själva 2 eller 3 varianter
av cme
Har Black Diamond belägg (Predator) som ska vara en uppgradering jämfört med original. Har funkat mycket bra på min V70 2.4T med väldigt välkontrollerade bromsar. Lät meken provköra häromdagen och han ska lufta systemet ytterliggare en gång så får vi se.
av cme
Har luftat mycket och tycker att det blev något bättre. Slaget på pedalen är forfarande för långt. Motståndet är ganska lågt i början och sedan kännerman ett tydligt hårdnande/anslag. Flera har provkört och trampat och tycker att man ska lufta mer och även på abs-enheten. Alla delar öper fint (klossar och ok mm).

cme
Användarvisningsbild
av greeeken
Om nu cme tycker att hans bromsar inte tar så borde vi lita på honom, han kör sin bil o ingen annan oavsett hur stor expert han är kan säga attdet är ok, nemas problemas osv.

CME har tu testat att köra nån anna XC för att jämföra??
Kanske bromsarna ska vara så på just dessa modeller.
Som du säger bromsservon? Den går väll på olja den med? tillräckligt mängd?
Bromsarna är det viktigaste på bilen som du inte är nöjd så är du inte nöjd, thats it
Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:Om nu cme tycker att hans bromsar inte tar så borde vi lita på honom, han kör sin bil o ingen annan oavsett hur stor expert han är kan säga attdet är ok, nemas problemas osv.

CME har tu testat att köra nån anna XC för att jämföra??
Kanske bromsarna ska vara så på just dessa modeller.
Som du säger bromsservon? Den går väll på olja den med? tillräckligt mängd?
Bromsarna är det viktigaste på bilen som du inte är nöjd så är du inte nöjd, thats it
bromsservon går på vakum, med tilhörande vakumpump
El fel

Både omkopplarspaken och ljusvredet krå[…]

B230F går fett

Vad kan vara nästa grej att kolla? Det finns […]

Service Subaru XV

varför inte bara maila haynes och fråga[…]

utbytesintervaller

Mejlade modell och regnr till volvo-support-se@vo[…]