Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Köpte en 745a -88 tidigare idag, säljaren "glömde" dock bort att berätta om diverse fel. Först och främst så kan jag inte låsa passagerardörren där fram. Man kan dra låsknoppen upp och ner men dörren låser inte. Kan det vara något som bara hoppat ur läge eller är det något som helt gått sönder?

Sen så var det ju instrumentpanelen. Tankmätaren har som ett litet eget liv men det har jag förstått är ett standardfel på 740. Sen så glappar hastighetsmätaren, vi fick lov att banka på ovansidan av den för att den skulle börja fungera igen. Har läst runt lite och sett att lödningarna är väldigt dåliga på kretskortet. Är det samma fel jag kan ha fått? Hur dyrt är det att fixa lödningarna igen?
Jag är väldigt ny på att skruva bil men jag börjar sakta men säkert greppa det hela mer och mer ;)

Tacksam för svar!!
Det är inte lönt att försöka fixa instrumentet då det är komplicerat för en amatör. Det är bättre köpa en renoverad mätarhus från Fjugesta gubben på Blocket. Gå in på Blocket ochskriv Fjugesta 740 mätare bara i sökrutan så hittar du det. Han sänder en renoverad för nån 1000 lapp.
Vad gäller din passagerardörr,så får du ta loss dörrsidan och kolla. Ta loss täck brickan på handtaget och skruva loss det. Sedan tar du loss högtalaren och alla skruvarna. Sedan på undersidan sitter det clips som du tar loss. Nu är dörrsidan fri och du kan se själv vad det är för fel. Brukar vara ganska lätt att fixa.
Hallå igen! Nu har jag öppnat upp dörren och kollat. Faktiskt riktigt lätt ifrån beskrivningen utav dig Sicnarf! Tack så mycket! Är det svårt att ta loss instrumentpanelen? Blev som sugen på att prova löda själv.
Har också upptäckt att inredningen till bakluckan verkar vara lös, skramlar på riktigt högt direkt det blir lite gropigt i vägen, tycker det är rätt så störande! Hur får man bort denna ?

En till fråga, ang haynesböckerna. I den jag har verkar det bara stå om hur man servar motorn? Men inte hur man tar loss diverse inredning osv. Finns det en annan bok till detta?

Mvh!
Köpa en tidig XC90?

De riktigt tidiga har Volvo on call på 2G/3[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni?? ser inga bilder?

Felkod ecm-2520

Jag har alltid kört med Biltemafilter och har[…]

Nedan en bild på tändningslåset o[…]