Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
Myran skrev:
Jocke S. skrev:
Myran skrev:Hej igen!

Jag har nu bytt impulsgivaren. Samt nollat felkoderna ur 2:an, dvs felkoder på lamda.

Men jag tycker fortfarande han är orolig på tomgång. Han inte vågar mig ut på en provtur än, ske om jag hinner med det imorgon.

Sedan kan jag inet nolla felkoderna ur 6:an. Vet inet vad jag gör för fel.

Ska även se om jag kan köpa en ny slang mellan insug-->bromsseron. Är det bara luft genom den slangen?

Mvh Jonas
Börja med att läsa ut felkoderna i uttag 6. Tryck på knappen flera gånger, tills samma felkod återkommer!

Nu trycker du in knappen 6-7 sekunder. Släpp å vänta... Nu skall lampan lysa konstant. Tryck åter igen in knappen 6-7 sekunder!
När lampan slocknat, trycker du ner knappen någon sekund för att få koden 1-1-1.
Funkar inte detta, kan du slita bort minuspolen på batteriet någon timme!

Jag är lite osäker om det funkar... :idea: men det kanske funkar att rycka ut säkring 1 någon timme istället för minuspolen?!

Det har jag gjort.

Ska prova med minus polen.

Mvh Jonas
Fått nån rätsida???

Ang. orolig tomgång! Har du rengjort spjällhus och tomgångsmotor??
Om inte så gör det och dessutom vevhusventilationens slangar och filter.
Jag använder mig av quick-clean vid rengöring. Är spjällhuset väldigt sotigt brukar jag använda svinto att skrubba med!

Det kan även vara en läcka på insugssidan från luftburk till insprutarna!
Spruta startgas på slangar och spridare och lyssna efter ökat motorvarv!
av Myran
Jocke S. skrev:
Myran skrev:
Jocke S. skrev: Börja med att läsa ut felkoderna i uttag 6. Tryck på knappen flera gånger, tills samma felkod återkommer!

Nu trycker du in knappen 6-7 sekunder. Släpp å vänta... Nu skall lampan lysa konstant. Tryck åter igen in knappen 6-7 sekunder!
När lampan slocknat, trycker du ner knappen någon sekund för att få koden 1-1-1.
Funkar inte detta, kan du slita bort minuspolen på batteriet någon timme!

Jag är lite osäker om det funkar... :idea: men det kanske funkar att rycka ut säkring 1 någon timme istället för minuspolen?!

Det har jag gjort.

Ska prova med minus polen.

Mvh Jonas
Fått nån rätsida???

Ang. orolig tomgång! Har du rengjort spjällhus och tomgångsmotor??
Om inte så gör det och dessutom vevhusventilationens slangar och filter.
Jag använder mig av quick-clean vid rengöring. Är spjällhuset väldigt sotigt brukar jag använda svinto att skrubba med!

Det kan även vara en läcka på insugssidan från luftburk till insprutarna!
Spruta startgas på slangar och spridare och lyssna efter ökat motorvarv!

Hej!

Har inte tagit mig tid. Skolan har tagit all min tid. Men jag kan lägga till ett bekymmer. Igår efter att jag försökt att nolla koderna tog jag mig en lite prov tur. Han dör nu inte i alla fall när en gasar. Men han dör så fort en släper gasen. Har en lite varv så går han. Har ju kört soppatorsk en gång, så kan det vara soppa pumpen så ställer till det?

Ang. orolig tomgång så kan det vara jag som är petig oxå. Jobbigt med bilar som strular när en behöver dem...

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Att bilen inte håller tomgången kan tyda på kärvande tomgångsmotor (sitter under insuget med en slang från luftslangen (från luftfiltret)) och vidare (från tomgångsmotorn) upp till insuget. Att den vill lägga av beror även på att spjällhuset troligtvis är igensotat.

Om du vrider på gasrullen (motorn avstängd) så skall det höras ett litet klick från den lilla svarta boxen (bak på spjällhuset). Är så inte fallet beror detta oftast på att spjällhuset är så sotigt att det inte stänger tillräckligt för att kontakten skall bryta = tomgångsmotorn blir passiv.

Slutsumman av detta är att rengöra spjällhus och tomgångsmotor!!!
Köp en ny packning (den mellan insug-spjällhus) till återmonteringen!
OBS! Ändra inga inställningar, varken på gasspjälet eller kontakten!
EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]