Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mena
Ska byta bromsvätska och funderar om det finns något knep att få ur den gamla bromsvätskan.

När jag byter bromsvätska och luftar alla bromsok så gör det väl inget att jag tömmer behållaren på gammal bromsvätska. Tänkte att jag ska försöka få ur så mycket gammal bromsvätska som möjligt innan jag häller på ny bromsvätska.
mena skrev: När jag byter bromsvätska och luftar alla bromsok så gör det väl inget att jag tömmer behållaren på gammal bromsvätska. Tänkte att jag ska försöka få ur så mycket gammal bromsvätska som möjligt innan jag häller på ny bromsvätska.
Fast då ryker du på att lufta huvudcylindern också.
Så här brukar jag byta bromsvätska på mina bilar. Det har hittills fugerat på alla bilar jag provat på.

1. Öppna luftskruven på bromsoket längst bort från huvudbromscylindern. Trä på en passande plastslag på luftningsnippeln och led ned den i en behållare (konservburk, flaska el dyl). Öppna luftningsnippeln ett par varv. Pumpa med bromspedalen upp och ner tills bromsvätskebehållaren är tom (eller straxt innan tom). Ett pump extra när behållaren är tom och du får in luft i systemet som kan vara svårt att få bort.
2. Fyll på med ny bromsvätska tills behållaren är full.
3. Pumpa bromspedalen upp och ner (utan att stänga luftnippeln mellan pumpslagen) tills du har pumpat igenom 1,5-2 dl bromsvätska. Glöm inte att efterfylla behållaren hela tiden med ny vätska. Behållaren får inte bli helt tom så att det kommer in luft i systemet.
4. Stäng luftningsnippeln
5. Tag bromsoket näst längst bort, öppna luftningsskruven och upprepa pkt 3-4 ovan
6. Osv med övriga två bromsok

Har du varit försiktig så att det inte kommit in luft i systemet under arbetet så behöver du troligen inte göra något avslutande luftningsjobb vid bromsoken. Känns bromspedalen litet mjuk så kan man avsluta jobbet med att lufta varje bromsok och stänga luftskruven varje gång innan man släpper upp bromspedalen. Man luftar i så fall tills det inte syns några luftbubblor i plastslangen när bromsvätskan rinner ut.

Per L
av mena
Per L

Ska jag ge mig när vätskan går till min sträcket på bromsvätskebehållaren eller vågar jag pumpa mera utan att riskera luft onödig luft i systemet?

Sedan glömde jag att spraya på rostlösare på luftnipparna i förbyggande syfte för imorgon. Det är 2 år sedan bilen bytte bromsvätska(av någon annan), tror ni nipplarna kommer jäklas, svåra att öppna?
Efter 2 år borde nipplarna släppa (med litet tur). Själv smörjer jag in nipplarnas gängor med kopparpasta samt sprayar (el penslar på) dinitrol på nippeln när den är stängd för att undvika att nippeln ärgar fast. Då brukar det aldrig vara några problem att få loss nipplarna även efter flera år om man nu skulle slarva med vätskebytet någon gång.

Jag brukar pumpa ur så mycket vätska ur behållaren att den är helt tom men att vätskenivån syns i röret ner till huvudbromscylindern. Fast då bör man nog ha gjort det förr så att man vet vad som händer. För då är man väldigt nära att få in luft i systemet. Vilket i och för sig inte är någon katastrof. Det är ju bara att pumpa igenom så mycket vätska igen att bubblorna kommer ut via luftskruven på ett ok.

Jag skulle föreslå dig att ha 2-3 mm vätska kvar ovanför botten när du fyller på ny bromsvätska.

Troligen har du "två behållare i en" dvs en vägg i behållaren som sträcker sig upp till ett par cm från behållarens topp för att avskilja bromsvätskan mellan de två bromskretsarna. Då behöver du tömma båda behållarna till ett par mm från botten innan du fyller på med ny bromsvätska. Gissningsvis tömmer ena bakoket den ena halvan av behållaren och det andra bakoket den andra behållaren. Det får du testa dig fram till.

Per L
av *pettson*
Sug ur behållaren tills den nästan är tom. Fyll på med ny klar fin bromsvätska. Häll i sakta så blandar dom sej inte direkt.
Lufta ur bromsen längst bort från behållaren. Lufta tills det kommer klar fin bromsvätska.
Ta sedan hjulen i minskande ordning. Alltid tills klar fin vätska kommer. Håll koll på nivån.
När allt är avslutat så toppfyller du med ny vätska stänger till och plockar ihop bilen och njuter av den.
Är man ovan vid att byta bromsvätska och rädd för att få in luft i systemet av misstag så är förstås "Pettson"s och andras förslag att börja med att suga ur bromsvätskan ett bra förslag!

Per L

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]