Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HasseK
#749153
Intressant däckdiskussion, men den ursprungliga frågan: Vad gör jag för att komma tillrätta med för hög bränsleförbrukning i min V70 2.0D? Däckdimensionen kan väl endast vara en del av orsaken.
HassK
Användarvisningsbild
av apersson850
#749158
Hur gör du när du sätter upp och tar ner farten? Ilsken acceleration ger högt laddtryck = hög förbrukning. En del som kör på landsväg håller sin fart, fast de på en kilometers håll ser att de närmar sig en lastbil, och står sedan på bromsen, istället för att lätta på gasen och rulla med nollförbrukning när de närmar sig hindret.
Likaså kan man med fördel släppa gasen helt inför korsningar, avtag, stoppskyltar och liknande, liksom i nedförsbackar (när man gasar manuellt (eller heter det fotuellt?)).
Användarvisningsbild
av joel80
#749190
Tycker fortfarande inte at 0,7l/milen på en v70 från 2008 är speciellt mycket. Vem här har mindre.. då mätt vid pump, för du mäter vid pump va?
Enstaka resor går att få ner, och färddatorn visar mindre.. men jag tror inte jag läst om eller pratat med någon som har speciellt mycket lägre förbrukning än 0,7 på en V70 2.0.
av Desmodue
#749210
Jag tycker det låter mycket vid lugn körning och 100 km/h.
Jag låg i vintras med breda dubbdäck (inte mitt val), fullastad med vår 2.4D 2008, med automatlåda och körde genom Norge, där är det ju max 100.
Bilen har gått 18 000 mil och vi hamnade på 0.45 l/mil.
av perhall
#749218
Jag ligger kring 0,7 mätt vid pump med en T4 när jag åker på sommarsemester i Sverige med +20 på 80/90/100/110/120-väg. Och då har 2,0D 0,59 i EU-mix och min 0,68. Dessutom kör jag mycket snabbare än TS och tankar 0,7-0,73 med fyra personer + packning, AC etc.

Tycker 0,7 är klart mycket för lugn landsvägskörning.
PH
av Avarage
#749219
Desmodue skrev:Jag tycker det låter mycket vid lugn körning och 100 km/h.
Jag låg i vintras med breda dubbdäck (inte mitt val), fullastad med vår 2.4D 2008, med automatlåda och körde genom Norge, där är det ju max 100.
Bilen har gått 18 000 mil och vi hamnade på 0.45 l/mil.
Ja detta var ju extremt bra. Min 2,4D 2008 kan jag få ner i 0,55 l/mil men dp fiskör jag rejält och med rätt smala odubbade vinterdäck. Dvs. 85km/h jämn fart.

// Niklas
av Desmodue
#749235
Avarage skrev:
Desmodue skrev:Jag tycker det låter mycket vid lugn körning och 100 km/h.
Jag låg i vintras med breda dubbdäck (inte mitt val), fullastad med vår 2.4D 2008, med automatlåda och körde genom Norge, där är det ju max 100.
Bilen har gått 18 000 mil och vi hamnade på 0.45 l/mil.
Ja detta var ju extremt bra. Min 2,4D 2008 kan jag få ner i 0,55 l/mil men dp fiskör jag rejält och med rätt smala odubbade vinterdäck. Dvs. 85km/h jämn fart.

// Niklas
Vi var ju i Norge, inte fan våga man accelerera det minsta.
Sedan drar den rejält mycket i stan som jag mest kör till vardags.
Jag blev själv förvånad, den är väl inkörd nu och rasar i morgon :-)
18 000 mila service nästa vecka :-(
av HasseK
#749237
Intressant däckdiskussion. Men til den ursprungliga frågan, varför drar min V70 2.0D så mycket diesel? Däckdimensionen är väl bara en del av orsaken?
HasseK
av HasseK
#749238
Jag kör i jämn fart utan många omkörningar. Lugna accelerationer och lätta inbromsningar. Kör på 6:an över 90. Oftast farthållaren på 90. Gles trafik.
HasseK
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]