Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Ja det låter ju verkligen som att det är svänghjulet som är boven.
Hoppas bara att han kopierat ett viking chip bara så att han inte pillat lite värden själv eller till o med bara kopierat ett original chip för dom har väl nån flödes begränsning för lmm inbyggt i chipet original tror jag?
Har du fått någe mera svar ifrån killen som sålde chipet?
ja jag har fått svar: Nej det spikar för att det fattas bränsle eller att bränslet har för lågt oktantal.
Du kan även montera ställbar BTR och öka litegrann.

Kör på 98 eller v-power ska du se att det blir bättre :-)

Mät upp de två tempgivarna till sprutet så de fungerar som de skall. Vanligt de ger fel värden.
volvotomas skrev:ja jag har fått svar: Nej det spikar för att det fattas bränsle eller att bränslet har för lågt oktantal.

Mät upp de två tempgivarna till sprutet så de fungerar som de skall. Vanligt de ger fel värden.

Skrev han som sålde chipet det??
Ett äkta viking chip ska väl kunna köra på 95 oktan o 0.7-0.8 i ladd är väl inte mycket.
Jag skulle förstå om det spika när man ladda över 1-1.2 bar
Känns lustigt att behöva montera ställbar btr redan för 0.8 i ladd när ingen annan har gjort det vad jag vet?

Men vi behöver få reda på om det är spikningar eller vibrationer som gör det så vi letar på rätt ställe.
Har din bil gått långt?
Kanske är soppa pumpen så pass sliten eller soppafiltret igensatt så den inte orkar trycka tillräckligt med soppa men det är långsökt.
DLS skrev:
volvotomas skrev:ja jag har fått svar: Nej det spikar för att det fattas bränsle eller att bränslet har för lågt oktantal.

Skrev han som sålde chipet det??
Ett äkta viking chip ska väl kunna köra på 95 oktan o 0.7-0.8 i ladd är väl inte mycket.
Jag skulle förstå om det spika när man ladda över 1-1.2 bar
Känns lustigt att behöva montera ställbar btr redan för 0.8 i ladd när ingen annan har gjort det vad jag vet?

Men vi behöver få reda på om det är spikningar eller vibrationer som gör det så vi letar på rätt ställe.
Har din bil gått långt?
Kanske är soppa pumpen så pass sliten eller soppafiltret igensatt så den inte orkar trycka tillräckligt med soppa men det är långsökt.
Jag är säker på att det är spikningar dom kommer redan vid 0,6 ladd, vibrationer finns också men det kommer senare, Ja det var han som skrev det
Såg att hans annons förnyats igen på blocket.

Jag ska testa o slänga i mitt chip + den ställbara wg snart så får vi se om jag får samma problem.
Men jag har 962 boxen så då kanske det kommer lira.
DLS skrev:Såg att hans annons förnyats igen på blocket.

Jag ska testa o slänga i mitt chip + den ställbara wg snart så får vi se om jag får samma problem.
Men jag har 962 boxen så då kanske det kommer lira.
Ja prova det så kan du höra av dig sen, jag har satt dit allt original igen med några brickor mellan turbo och klocka nu laddar den mellan 0,4 och 0,5 på fyran. Ska ta att byta kardanaxelgummit och se om det hjälper.
jag tror faktiskt ni har problem med era svänghjul.

Spikningar hörs, dom känns inte i chassit.

Å om era bilar spikar å era Ezk tändboxar fungerar så ska dom sänka tändningen rätt mycke när de spikar dvs.

100 % effekt å när spike kommer å tändningen sänks så har ni kanske 70 % effekt.

De känns som att bilen går bra, blir orkerlös, går bra, blir orkeslös.

jag tror inte de är spik utan de är att ni belastar dubbelmassesvänghjulet med "för mycke vridmoment".

Om ni ger fullgas 1-2an känner ni nått då ? Troligtvis nej å bilen utvecklar inte mer effekt på 3-4-5an. men ni får högre belastning.

"Överbelastar" ni svänghjulet brukar de kännas på 3-4-5ans växel å lågt varvtal samt segdragning.

hur känns de ?
Xuri skrev:jag tror faktiskt ni har problem med era svänghjul.

Spikningar hörs, dom känns inte i chassit.

Å om era bilar spikar å era Ezk tändboxar fungerar så ska dom sänka tändningen rätt mycke när de spikar dvs.

100 % effekt å när spike kommer å tändningen sänks så har ni kanske 70 % effekt.

De känns som att bilen går bra, blir orkerlös, går bra, blir orkeslös.

jag tror inte de är spik utan de är att ni belastar dubbelmassesvänghjulet med "för mycke vridmoment".

Om ni ger fullgas 1-2an känner ni nått då ? Troligtvis nej å bilen utvecklar inte mer effekt på 3-4-5an. men ni får högre belastning.

"Överbelastar" ni svänghjulet brukar de kännas på 3-4-5ans växel å lågt varvtal samt segdragning.

hur känns de ?
Jag har vibrationer som du säger 4-5ans växel vid segdragning om man kommer till en backe tex och kör på 5an och trycker på lite så kommer vibrationerna fram mera. Men jag har även spikningar på1-2-3 har jag märkt (inga vibrationer) men det är inte vid fulgas utan vid vanligt
Acceleration som det hörs. ps. Kan det vara stödlagret eller gummit dit som börjar ge sig.
Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]