Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har läst massor med trådar men hittar inte något som passar riktigt.

Under mina 25 år bakom ratten har bilstereo alltid varit ett glädjeämne av många anledningar.

-Man har ju "tid över" när man kör att lyssna på musik.
-Man spelar den musik man själv gillar
-MAn spelar så högta man vill.
-osv

Många apparater har passerat revy i DIN-uttagen i mina bilar, JVC, Kenwood, Pioneer, Alpine, Phillips, Knutsson, Sony, Clarion osv.

Nu har jag rullat 2000 mil i min V70, detta är nog den stereo som jag har betalat mest pengar för, lik förbannat är det nog den som låter absolut sämst.

Jag har HU-650, High Performance högtalare med extra slutsteg och 12-tums woofern.

Ljudet passar bäst för att lyssna på sjöväderrapporten från SMHI eller dagens dikt i P1. Diskanten är trött, mellanregistret grötigt och basen mest lite vibrationer utan kontroll.

Ljudet är fan så dålig att jag inte lyssnar på musik längre när jag kör bil !!!

Problemet är att jag har bilen som tjänstebil och kan inte riva ut skräpet på flera års sikt. Hade det varit DIN-Standard kunde jag ju tryckt i en annan stereo och bytt tillbaka vid service tex, nu vet-i-fan eftersom man dessutom måste programera bort stereon från CAN bussen.

Har ni några förslag på vad jag skulle kunna göra med de förutsättningar jag har.

Vad är det som gör att ljudet är så dåligt (obs ej fel för alla V70 med samma setup är lika kass), är det:
-Stereon
-Slutsteget
-Högtalarna
-Miljön/Inredningen
Som gör att det låter skit.

Finns det något man kan göra som inte krockar med att det är en tjänstebil. Tex lätta att återställa/byta tillbaka vid behov.

Alla förslag välkommna.
av Daddan
Synd att du inte provlyssnade innan köp...

Premium sound och HU850 har bättre ljud.

Kanske du kan byta stärkare till 300W och möjligtvis högtalarna då. Känns ganska dyrt att byta högtalare, men om du inte lyssnar alls så. Jag har goda erfarenheter av DLS tex.

Det går ju att byta stereo till original 850, och sedan byta tillbaks vid försäljning förstås.

Lite priser:
HU850: 10500:-
PA-300: 2675:-

Leta på skroten?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Daddan skrev:Synd att du inte provlyssnade innan köp...

Premium sound och HU850 har bättre ljud.

Kanske du kan byta stärkare till 300W och möjligtvis högtalarna då. Känns ganska dyrt att byta högtalare, men om du inte lyssnar alls så. Jag har goda erfarenheter av DLS tex.

Det går ju att byta stereo till original 850, och sedan byta tillbaks vid försäljning förstås.

Lite priser:
HU850: 10500:-
PA-300: 2675:-

Leta på skroten?
Gjort är gjort. Nu hade jag ju inte mycket val heller då 850 kostar fantasibelopp och hade tvingat mig att offra AWD eller liknande för att komma innanför maxbeloppet.

Är det alltså både 650an och högtalarna som är kass alltså? Märker tex att radion låter så mycket sämre än CDn. På mina tidigare maskiner har skillanden inte varit så avgrundsstor. Det känns som radiomotagaren är en riktig svag länk och med andra högtalare blir kanske Cd ljudet lite bättre men radion fortfarande kass.
Användarvisningsbild
av Bosa
VolvoB20 skrev: Gjort är gjort. Nu hade jag ju inte mycket val heller då 850 kostar fantasibelopp och hade tvingat mig att offra AWD eller liknande för att komma innanför maxbeloppet.

Är det alltså både 650an och högtalarna som är kass alltså? Märker tex att radion låter så mycket sämre än CDn. På mina tidigare maskiner har skillanden inte varit så avgrundsstor. Det känns som radiomotagaren är en riktig svag länk och med andra högtalare blir kanske Cd ljudet lite bättre men radion fortfarande kass.
Är samma D/A osv i både 650 och 850, vad jag förstått så har 850 mer möjligheter att ställa in ljudet vilket kan göra att 850:n låter bättre men cd-mekanism och radiodelen är fortfarande densamma.

Har själv 650 i min men har kastat ut originalhögtalarna i fram och stoppat i Amegas Q-Comp Gold och det blev ett redigt lyft med bara det. Är dock lite vasst ljud fortfarande men då har jag inte fått i slutsteg ännu utan kör med det inbyggda "steget" i HU:n. Med slutsteg går det ju att få riktigt bra fart på Amegorna. Högtalarna i bakdörrarna ska bytas ut mot bättre koaxialer så småningom, originalarna är ju ingen höjdare om man säger så.

Kommer inte köra med Volvos slutsteg utan eftermarknads, skulle HU:ns automatiska eq spöka så finns det en clean sweep box som rensar bort sånt.

Min förhoppning är att jag ska kunna få till ett hyffsat ljud med 650:n men resten eftermarknads. Tror nog det ska kunna funka utan clean sweepen också. :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bosa skrev:
VolvoB20 skrev: Gjort är gjort. Nu hade jag ju inte mycket val heller då 850 kostar fantasibelopp och hade tvingat mig att offra AWD eller liknande för att komma innanför maxbeloppet.

Är samma D/A osv i både 650 och 850, vad jag förstått så har 850 mer möjligheter att ställa in ljudet vilket kan göra att 850:n låter bättre men cd-mekanism och radiodelen är fortfarande densamma.

Har själv 650 i min men har kastat ut originalhögtalarna i fram och stoppat i Amegas Q-Comp Gold och det blev ett redigt lyft med bara det. Är dock lite vasst ljud fortfarande men då har jag inte fått i slutsteg ännu utan kör med det inbyggda "steget" i HU:n. Med slutsteg går det ju att få riktigt bra fart på Amegorna. Högtalarna i bakdörrarna ska bytas ut mot bättre koaxialer så småningom, originalarna är ju ingen höjdare om man säger så.

Kommer inte köra med Volvos slutsteg utan eftermarknads, skulle HU:ns automatiska eq spöka så finns det en clean sweep box som rensar bort sånt.

Min förhoppning är att jag ska kunna få till ett hyffsat ljud med 650:n men resten eftermarknads. Tror nog det ska kunna funka utan clean sweepen också. :)
Okej. Jag har ju High Performance paktet och där ingår väl 4 * 50 W slutsteg + 150 W slutsteg till subben.

Effekt känns inte som det fattas på något sätt. Slutstegen drar elementen till max utan problem.

Undrar om det är andra saker som gör ljudet kass, tex fladdrar ju dörrsidorna i plast mer än högtalarkonerna :shock: Det är ju inte bra scenario för att få vettigt ljud.

Samma sak med subben, den sitter ju i botten på babaget och måste "spela igenom" det kraftiga lastrumsgolvet, och det kan ju inte vara en lätt uppgift.

Undar om man kan göra något för att förbättra detta, som att staga upp dörrsidorna och lägga något imellan så subben kan spela friare.
av Daddan
Jag är inte förtjust i inbyggd antenn om man ser till något annat än design, kanske en extra extern antenn kan vara något om du kör mycket i landsbygden med dålig radiomottagning?

Som sagt, andra högtalare kanske inte är fel då du redan har stärkare, det går ju att byta tillbaks utan att något syns. Fram tex. DLS 6,5" PS6 tvåvägs (bas+diskant) kit för 1520:- och bak någon tvåvägshögtalare i rätt storlek. Pioneer verkar tex. vara 0.5 cm för stor (17cm istället för 16,5cm).

Jag är själv sugen på DLS-kitet. Jag har haft det förut i annan bil och det spelar på ganska bra för att vara 6,5". Framsystemet är viktigare än bak i alla fall.

Sen kan du göra som andra gjort och lyfta i en högtalare i mitten, nackdelen är att du inte har volymkontroll för denna då du lånar ljudet från dörrhögtalarna.
av Daddan
DLS UP6 menar jag... 2995:-. Tyckte det lät billigt!
Infinity Kappa 652.7i för 1798:- verkar bra bak.

Provlyssna i butik för att få uppfattning, sen e re bara å åk!
av LJN
-Jag utgår från att även din Volvo-stereo har en "hidden equalizer"

På min enklare volvo-stereo så gjorde en justering där underverk i mitt fall. Jag tycker att Volvos "orginalinställningar" inte är optimala för mig som är en kräsen Hifi- och hemmabiofantast 8)

" "
The only settings that really matter of the ones found in the HIDDEN RADIO MENUS are the ones that adjust the front and rear speakers equalization or tone. The front speakers have 4 frequencies (L1 Low bass, L2 Mid bass, Mid, & High) and the back speakers have just 3 frequencies (Bass, Mid & High) that can be adjusted.
This menu can be accessed on my 03 XC70 by doing the following:

With radio off, press and hold the source button.
Then, press and release the Volume/on/off button.
Continue holding the source button.
In a few seconds the Equalizer Menu will appear.

Press the source button to change which frequency you want to adjust and turn the source button the adjust how much you want to boost or cut a particular frequency.

To save your settings, simply turn off the radio.

Hint: Turn your fader control to full front while adjusting the front speakers and then to full back while adjusting the back speakers. Makes it easier the hear your EQ changes.

THIS MADE A HUGH DIFFERENCE IN THE SOUND OF MY STEREO!! " "
Användarvisningsbild
av Bosa
LJN skrev:-Jag utgår från att även din Volvo-stereo har en "hidden equalizer"

På min enklare volvo-stereo så gjorde en justering där underverk i mitt fall. Jag tycker att Volvos "orginalinställningar" inte är optimala för mig som är en kräsen Hifi- och hemmabiofantast 8)

" "
The only settings that really matter of the ones found in the HIDDEN RADIO MENUS are the ones that adjust the front and rear speakers equalization or tone. The front speakers have 4 frequencies (L1 Low bass, L2 Mid bass, Mid, & High) and the back speakers have just 3 frequencies (Bass, Mid & High) that can be adjusted.
This menu can be accessed on my 03 XC70 by doing the following:

With radio off, press and hold the source button.
Then, press and release the Volume/on/off button.
Continue holding the source button.
In a few seconds the Equalizer Menu will appear.

Press the source button to change which frequency you want to adjust and turn the source button the adjust how much you want to boost or cut a particular frequency.

To save your settings, simply turn off the radio.

Hint: Turn your fader control to full front while adjusting the front speakers and then to full back while adjusting the back speakers. Makes it easier the hear your EQ changes.

THIS MADE A HUGH DIFFERENCE IN THE SOUND OF MY STEREO!! " "
Finns ej på HU-x50
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ok, tackar för er respons.

Stämmer verkligen detta? I går upptäcket jag volvos inkoppling är rena skämtet. :shock:

Är det verkligen så illa att huvudenhet går till slutsteget (via lågnivå) UTAN filter.

Sen tar förstärkaren till subben signalen från HÖGNIVÅN som är på väg till bakhögtalarna.

Är detta sant, det var ju så man kopplade in billga Sprakomatic Boosters från biltema på 70-talet via högnivån :cry: Betalar man 10.000 kr för något så sunkigt på 2000-talet?

Läge att koppla om om det är så illa.
Farthållare 945

Den drivs av vakuum. Dock inte från motorn, […]

Problemet är på en v70 d3 2012. P broms[…]

V70 2.4d startar ej [LÖST]

har precis samma problem , bilen går bra ,s[…]

Tja, först och främst grått, silv[…]