Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har fått följande felkod på bilen: 3-3-2 Brott på kretsen för solenoid SL ( Sockel A, plats 1)

Jag undrar nu om någon berätta vad det kan vara som orsakar detta fel. Och finns det några typiska symtom på bilar med den felkoden?

Tack på förhand.

Not: Felkoder i A1 har att göra med automatlådan.
av rid54
Om felet är beskrivet som ett avbott i en krets, så är det ju antingen kablaget eller kontaktdonen som har problem (avbrott), eller så är det avbrott i själva solenoiden (magnetspolen). Endast elektrisk mätning kan ge svar på var.

Sedan vet jag inte vad denna solenoid gör. Har du märkt något på körningen? Om det exempelvis är en lockup i lådan, som styrs av en solenoid, kanske felet inte märks så mycket, men dom solenoiden styr någon viss växel/växling, borde det märkas vid accelereation.
Mvh
/RID
rid54 skrev:Om felet är beskrivet som ett avbott i en krets, så är det ju antingen kablaget eller kontaktdonen som har problem (avbrott), eller så är det avbrott i själva solenoiden (magnetspolen). Endast elektrisk mätning kan ge svar på var.

Sedan vet jag inte vad denna solenoid gör. Har du märkt något på körningen? Om det exempelvis är en lockup i lådan, som styrs av en solenoid, kanske felet inte märks så mycket, men dom solenoiden styr någon viss växel/växling, borde det märkas vid accelereation.
Mvh
/RID
Tack för ditt svar. Sitter denna solenoid utvändigt eller inne i lådan? Jag har inte märkt något på körningen, lådan växlar fint på alla växlar och lock-upen fungerar också som sig bör. Men jag är lite orolig för att det kan påverka bilen negativ på något sätt.

Motorn dricker mycket olja (1 l/200 mil) och drar mycket bensin (2.0 l/mil vid stadstrafik), men jag tror inte att det har med den felkoden att göra.
Alfredo skrev:Säker på att den växlar som den ska, koll på varvräknaren?
Intressant fråga faktiskt. När jag skriver att "lådan växlar fint" så menade jag att lådan inte rycker, låter eller på något annat sätt gör sig till känna vid körning. På vilket sätt kan jag använda varvräknaren för veta om lådan mår bra (förutom varvtalen för när växling sker)?
Alfredo skrev:Tillexempel 100 km i timmen ligger kanske på 2500 varv, men ta reda på vad din motor ska ha för varv på just den hastigheten.
Lådan växlar upp och ned vid rätt varvtal (enligt manualen) och tappar inte i varv.

Verkar vara TMAP sensorn, enligt felbeskrivningen.[…]

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]