Nu blir det lite Off Topic i ämnet.
Hade det varit en äldre bil så hade man kunnat fixa detta. Bl.a sena VW "bubbla" stängde av radion vid start. Men nutidens bilar är ju så mycket datorstyrda så det skulle säker ställa till oreda om något okänt fanns i elsystemet som inte är inprogrammerat. Så gör inte detta i en modern bil!
Men om man har t.ex en äldre hobbybil med en sådan här brytande funktion kan man sätta in en sådan här RC-krets:

En grenledning på spänningsmatningen, en kondensator i serie med ett motstånd till jord. När spänningen finns i radions matarledning laddas kondensatorn upp. När sedan spänningen bryts av startmotorns reläer (eller annat) laddas kondensatorn ur till radion genom att mata spänningen dit, men långsamt tack vare motståndet. Hur långsamt beror på hur stor kondensatorn är (hur många Farad) och samtidigt hur stort motståndet är (hur många ohm). Det finns tabeller för detta så att man kan styra tiden om man vill, men det går också att pröva sig fram. Det viktiga är att kondensatorn skall tåla minst 15 volt i det här fallet. Gärna lite till. Och kondensatorer mäts i Farad, F. 1 F är en ganska stor kondensator. 1 µF är en liten kondensator.