Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

sitter man och lyssnar på en talbok, radio, spotify eller ngt annat för den delen, så slår radion av bara för att man ska starta bilen efter den har vart avstängt i ett par minuter.
Ju mer man tänker på det ju mer irriterande blir det :roll:
trodde bara att jag hade ett kasst batteri eller ngt.
Men är det så det ska vara så är det så.
falcon skrev:sitter man och lyssnar på en talbok, radio, spotify eller ngt annat för den delen, så slår radion av bara för att man ska starta bilen efter den har vart avstängt i ett par minuter.
Ju mer man tänker på det ju mer irriterande blir det :roll:
trodde bara att jag hade ett kasst batteri eller ngt.
Men är det så det ska vara så är det så.
Jo, man missar ju några sekunder :lol:
Ska man vara ärlig så är det nog ett ickeproblem trots allt, eller så lever man i en för övrigt kliniskt problemfri värld om man irriteras över detta, men det är ju mina åsikter. :wink: Däremot själva tråden är rolig att läsa och får mig att dra en del på smilbanden :D över dagens i-landsproblem.
Nu blir det lite Off Topic i ämnet.

Hade det varit en äldre bil så hade man kunnat fixa detta. Bl.a sena VW "bubbla" stängde av radion vid start. Men nutidens bilar är ju så mycket datorstyrda så det skulle säker ställa till oreda om något okänt fanns i elsystemet som inte är inprogrammerat. Så gör inte detta i en modern bil!

Men om man har t.ex en äldre hobbybil med en sådan här brytande funktion kan man sätta in en sådan här RC-krets:
Bild
En grenledning på spänningsmatningen, en kondensator i serie med ett motstånd till jord. När spänningen finns i radions matarledning laddas kondensatorn upp. När sedan spänningen bryts av startmotorns reläer (eller annat) laddas kondensatorn ur till radion genom att mata spänningen dit, men långsamt tack vare motståndet. Hur långsamt beror på hur stor kondensatorn är (hur många Farad) och samtidigt hur stort motståndet är (hur många ohm). Det finns tabeller för detta så att man kan styra tiden om man vill, men det går också att pröva sig fram. Det viktiga är att kondensatorn skall tåla minst 15 volt i det här fallet. Gärna lite till. Och kondensatorer mäts i Farad, F. 1 F är en ganska stor kondensator. 1 µF är en liten kondensator.
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]