Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hellrider
Frigge skrev:
OC-RA skrev:Nå Bosa , nu förstårdu allt ,eller?

Ja nu borde det vara solklart för Trådskaparen :lol:
Nu har vi verkligen benat ut allt åt:n :wink:
Själv är jag förvånad om bilen inte fungerar nu :wink:

Skämtosido, hoppas det löser sig med ditt problem.
vi kan ju iaf tala om att om nu huset är bytt på denna bil sså borde rullen bytas,det bör ju på carman å frigge hålla med om oavsett vem som nu har rätt om namnet på dessa prylar,för jag förmodar att vi byter saker enl tie journalerna?
av Frigge
Hellrider skrev:
Frigge skrev:
OC-RA skrev:Nå Bosa , nu förstårdu allt ,eller?

Ja nu borde det vara solklart för Trådskaparen :lol:
Nu har vi verkligen benat ut allt åt:n :wink:
Själv är jag förvånad om bilen inte fungerar nu :wink:

Skämtosido, hoppas det löser sig med ditt problem.
vi kan ju iaf tala om att om nu huset är bytt på denna bil sså borde rullen bytas,det bör ju på carman å frigge hålla med om oavsett vem som nu har rätt om namnet på dessa prylar,för jag förmodar att vi byter saker enl tie journalerna?
Javisst, vi menar samma sak men med olika ord bara.
Om verkstan han lämnade bilen på bara läste Tie skulle dom
oxå ha löst det vid det här laget.
Användarvisningsbild
av Bosa
Ehrm... Nu ska vi se om jag hänger med här eller om jag är ute med den berömda cykeln. :???:

Det mest troliga är alltså att det är fel på kontaktrullen/rattvinkelgivaren där rattvinkelgivaren är en del av kontaktrullen och ingen mjukvara behöver laddas för byte av kontaktrullen. Kontaktrullen(som är en kabel?) borde då vara monterad vid rattstången?
SAS är en separat del, typ en elektronikmodul som får sin info från kontaktrullen? Om jag inte minns helt fel så snackades det om undermåligt material i nån typ av kretskort i SAS?

Att det ges Antisladd-meddelande om givaren är felaktig är inte svårt att förstå men hänger det ihop med farthållarproblemet också? Eller är det så att ett antisladdfel påverkar bromsar som i sin tur påverkar farthållare?

Har jag förstått det rätt?

Lägg märke till att jag har frågetecken överallt så jag påstår inte utan frågar. :lol:

Tack för svaren iaf. (W)
av Frigge
Bosa skrev:Ehrm... Nu ska vi se om jag hänger med här eller om jag är ute med den berömda cykeln. :???:

Det mest troliga är alltså att det är fel på kontaktrullen/rattvinkelgivaren där rattvinkelgivaren är en del av kontaktrullen och ingen mjukvara behöver laddas för byte av kontaktrullen. Kontaktrullen(som är en kabel?) borde då vara monterad vid rattstången?
SAS är en separat del, typ en elektronikmodul som får sin info från kontaktrullen? Om jag inte minns helt fel så snackades det om undermåligt material i nån typ av kretskort i SAS?

Att det ges Antisladd-meddelande om givaren är felaktig är inte svårt att förstå men hänger det ihop med farthållarproblemet också? Eller är det så att ett antisladdfel påverkar bromsar som i sin tur påverkar farthållare?

Har jag förstått det rätt?

Lägg märke till att jag har frågetecken överallt så jag påstår inte utan frågar. :lol:

Tack för svaren iaf. (W)
Du cyklar åt rätt håll allafall :wink:
Kontaktrullen fungerar som en släpring ungefär.
Det är troligen ett internt fel i den som "kan" orsaka
problem med DSTC, även farthållaren kan få problem om kontaktrullen inte fungerar då kommunikationen mellan ratt och SWM/SAS går via den.
SWM/SAS är styrenheten som Blinkers och torkarspak sitter i. SWM/SAS är en enhet, Kontaktrullen en annan. Det kommer alltså inte lösa felet att byta SWM/SAS utan kontaktrullen måste bytas OM det är felkoder som stämmer in på den.
Användarvisningsbild
av Bosa
Frigge skrev: Du cyklar åt rätt håll allafall :wink:
Kontaktrullen fungerar som en släpring ungefär.
Det är troligen ett internt fel i den som "kan" orsaka
problem med DSTC, även farthållaren kan få problem om kontaktrullen inte fungerar då kommunikationen mellan ratt och SWM/SAS går via den.
SWM/SAS är styrenheten som Blinkers och torkarspak sitter i. SWM/SAS är en enhet, Kontaktrullen en annan. Det kommer alltså inte lösa felet att byta SWM/SAS utan kontaktrullen måste bytas OM det är felkoder som stämmer in på den.
Aha, då hänger jag med. Enda felkoden jag fått reda på är den jag nämnde i första inlägget som vad jag förstått tyder på kommunikationsproblem. Var ju en felkod satt på SAS från början och därför byttes SAS men den koden har jag inte. Ska nämna detta åt meken.
Tack för hjälpen! :)
Användarvisningsbild
av Bosa
Nu har jag snackat med min mek och kontaktrullen är bytt samtidigt som SAS. :(
Användarvisningsbild
av CarMan
Hellrider skrev:
CarMan skrev:du läser fel.
gissar att du inte arbetat så mycke med dessa bilar. du kan ju testa att köra en SWM omladdning nästa gång du byter "hus". det lär inte funka !

det är som jag o frigge säger. o frigge har rätt i att det i en av TIE jornalerna står 3 olika kontaktruller nämda (dom rablar upp alla 3 som finns till samtilga årsmodeller, där av att SWM också näms)
men gud va seg du är,jag har ju INTE sagt att man skall tanka swm omladd vid byte hus,utan läs om det där en gång till snälla du!

det är möjligt att det står omnämt 3 olika rullar,kanske har fel att det bara stod två numer skit samma,,men du måste väl märka att du pratar imot dig själv eftersom du känner till journalen me rullarna?eller i vilket syft byter du dom?att inte elhissarna funkar el?
jag känner till en jornal där man pratar om kontakt ruller, jag vet därimot inte om det var samma jornal du prata om i början, då jag inte har ens hälften av jornalerna i huvet 6 varken du eller jag kommerihåg jornal nummert
Användarvisningsbild
av CarMan
Bosa skrev:Nu har jag snackat med min mek och kontaktrullen är bytt samtidigt som SAS. :(
då är det nåt annat, tyver är det svårt att hjälpa till utan att själv äta i bilen
Användarvisningsbild
av Bosa
CarMan skrev:
Bosa skrev:Nu har jag snackat med min mek och kontaktrullen är bytt samtidigt som SAS. :(
då är det nåt annat, tyver är det svårt att hjälpa till utan att själv äta i bilen
Här ska inte ätas och slaskas i min bil. ;)

Jo jag förstår det, tog en rövare ifall nån stött på nåt liknande bara men tack ändå. :)
Hoppsan, trodde jag meddelat lösningen i denna tråd. Årets segaste uppdatering samt trådlyft kanske? :oops:

Den gnegande stolen avhjälptes med den interna åtgärden Volvo gick ut med, smörjning med nåt medel av några delar i förarstolen. Stolen fortfarande knarrfri och bilen har rullat 16000 mil nu.

Även felen med antisladd och startspärrsfel avhjälptes till slut med att mekanikern tog isär ett helt gäng med kontakter och rengjorde samt smorde in dem med något elektronikfett. Om jag inte minns helt fel byttes SAS två gånger med misstanke om att den första var DOA. Har sedan dess inte haft några problem med de felmeddelandena. Det tog dock sin lilla tid och det slutade faktiskt med att det kom upp en mek söderifrån för att hjälpa till med min bil, på det hela är jag nöjd med servicen och det faktum att verkstaden inte hymlade ett dugg om att de kört fast. :)
Anliggande frambroms 740

Är det dessa glidbultar jag har? https://vp[…]

Såhär ser dom ut. Däcken är s[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]