Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad behöver man plocka bort om man ska upp med topplocket?

Jag har tagit bort:
* Luftburken
* Massa skruvar
* Snart tagit bort insuget
* Luftintaget

Mer har jag inte kommit.
Behöver man plocka loss ventilkåpan?
Vad är det för fel på en mekhandbok?
Innan du nu gör dej fattig på onödiga skador som kan bli på motordelar vid både demontering och montering så vill jag att du köper en handbok, med fördel lafris ljusgröna. Sen läser du avsnittet motor.
Innan boken hinner hem till dej så söker du här i forumet då det avhandlats mycket matnyttigt.
Sen efter dom två sakerna återgår du till topplocksjobbet.
Volvo742 skrev:Jag är redan fattig! Kan inte bli mycket värre än så här.
Det blir värre om du inte skaffar dej en handbok o insuper lite nödvändiga grundkunskaper.
Då är du fattig med behov av att köpa delar som borde vara onödiga med lite kunskaper.
NilsO skrev:Kan tipsa om att biblioteken brukar ha servicehandböcker, ibland både de som *pettson* menar (som ibland kallas "Auto Info") och Haynes. Och har de inte kan man beställa med fjärrlån eller liknande. Praktiskt och gratis.
Här är man välkommen att läsa handböckerna på biblan. Hemlån däremot är inte tillåtet(motala). Kan ju vara annat på andra orter.
Men om 300spänn är ett så stort problem kan man strunta i att öppna motorn.
Bara limmet som krävs för återmontering av kamkåpan kostar runt 350spänn. En topplockspackning från 600spänn o uppåt. 4packboxar till kamaxlarna ca600kr. Plus annat runtomkring. Det blir ögonblickligen ett par tusenlappar för att kunna sätta tillbaka toppen.
Ptja... Sätta tillbaka den funkar väl fint med dom gamla grejorna.... Hurvida motorn bör startas i ett sådant läge kan ju dock diskuteras :P

Det är inte svårt att hitta information om ett sådant här arbete. Jag sökte runt om toppackningsbyte när jag köpte mina bilar. Läste runt lite i ett par veckors tid och sen hade jag helt klart för mig vad som behövdes göras, i vilken ordning, vad som måste köpas nytt, vad det kostar, olika verktyg man måste ha, olika medel/metoder för att tvätta bort packningar på lämpligast sätt osv osv.

... Synd bara att det jobbet aldrig blev av förra året, nu har man ju glömt hälften igen :P :lol: , men som sagt, inte svårt att leta reda på om man lägger manken till.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]