Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RIPMJ
Gjorde precis en bildiagnos och det ingick även en vanlig besiktning.

Fick två fel som måste åtgärdas:
1. Färdbroms bromsbelägg, fram, båda sidor, slitna (fixat)
2. Parkeringsbroms bromsverkan, ur funktion

Bra att veta:
Färdbroms bromsskiva, bak, båda sidor, rostangrepp/liten anliggningsyta
Länkarmslagring, fram vänster, främre, glapp

Detta fick jag av bildiagnosen:
Kupéfläkt, missljud

Ang parkeringsbromsen ur funktion, kan de räcka med att byta bägge bromsskivorna så funkar den igen, tänkte på att de stod rostangrepp/liten anliggningsyta i "Bra att veta".

Brummandet från kupéfläkten, kan de vara så enkelt att de är igentäppt med en massa skit? Sitter kupéfiltret på samma stället som de gjorde på V70 med gamla karossen?

Bilen är en Volvo V70 T5 2002 manuell
Kupéfiltret sitter upp under handskfacket. Ganska enkel operation men de två innersta skruvarna kan vara jävliga att komma åt. Rekommenderar ett litet spärrskaft med knut.

Har du det "vanliga" filtret, så ska det sitta i det yttersta facket, och då brukar det gå att bara lossa de två yttersta skruvarna och sedan böja ner plastlocket, då slipper du lossa de två jävliga.

Det vanliga filtret är för bilar utan luftkvalitesystem, det andra för de som har denna funktion och kostar några hundringar till.
av Arnold
RIPMJ skrev:Gjorde precis en bildiagnos och det ingick även en vanlig besiktning.

Fick två fel som måste åtgärdas:
1. Färdbroms bromsbelägg, fram, båda sidor, slitna (fixat)
2. Parkeringsbroms bromsverkan, ur funktion

Bra att veta:
Färdbroms bromsskiva, bak, båda sidor, rostangrepp/liten anliggningsyta
Länkarmslagring, fram vänster, främre, glapp

Detta fick jag av bildiagnosen:
Kupéfläkt, missljud

Ang parkeringsbromsen ur funktion, kan de räcka med att byta bägge bromsskivorna så funkar den igen, tänkte på att de stod rostangrepp/liten anliggningsyta i "Bra att veta".
Liten anläggningsyta gällde färdbromsen, inte parkeringsbromsen. Anläggningytan är antagligen liten pga att kolvarna i bromsoken kärvar, därav rostar bromsskivorna. Det är bromsoken du ska fixa i första hand. Sedan bör du nog byta bromsbackarna till parkeringsbromsen. Det är inte säkert att du behöver byta bromsskivorna.
av RIPMJ
Skulle bara byta bromsbackar men allt var så sönderrostat att tom fästet på bromsbelägget hade rostat sönder. Bytte både bromsbackar, bromsskivor och bromsbelägg. Men har ena sidan kvar, ska ta det imorgon.

Har dock en fundering...

De ska ju inte gå att sätta bromsbackarna fel och alla dess detaljer, för då får man inte på bromsskivan. De jag undrar är hur pass avgörande den där lilla kroken med spiralfjädern på utsidan av bromsbacken är (alltså den som sitter i mitten). Fick aldrig riktigt till den för att få den att spänna fast bromsbackarna. Hur jag än gjorde vart det alltid någon som satt snett om den andre satt rakt osv...
av RIPMJ
Bytte på andra sidan idag med nya belägg, nya bromsskivor och slutligen backarna. Men efter mycket om och men (enligt vadis instruktioner), vägrar den att ta som den ska, till slut så ställde jag mig i en brant backe och försökte få den att sluta rulla, men hur högt jag än drog den ville den bara glida. Spände ännu mer, men fortfarande gled den, spända åt den till det tog stopp, tog fortfarande inte, tyvärr så hände något när jag drog upp den högst upp, de small till och nu kommer de oljud från höger bakhjul. Vad kan ha hänt? Har wiren gått av till höger sida? Kan väl tillägga att de är Biltemas grejer.
Användarvisningsbild
av sthlm
Du får montera ner och kika vad det är för fel som är trasigt.
Men innan du gör det jobbet så köp dig ett par originalbackar till handbromsen istället för biltema så kommer det nog att fungera.
Jag gillar större delen av deras sortiment men deras handbromsbackar blir jag inte klok på.
Har envisats med att köpa deras backar och varje gång har det slutat med att man får göra om och montera dit original.
Sen får *Pettson* hävda hur mycket han vill att det är skit bakom spakarna :D
av Arnold
Flera här på forumet har konstaterat att Biltemas bromsbackar inte spänner ut sig tillräckligt mycket. Man kan inte spänna upp dem så att de tar. Men det har också sagts att man inte ska köpa originalbackarna heller, för på dem lossnar bromsbanden.

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]