- mån 22 apr 2013, 21:00
Hej.
Min bil är i behov av en service som jag har tänkt att fixa själv. Då jag är lite händig och jobbar på ett ställe med bra rabatter till olja och lite annat.
Problemet är att jag vill släcka den där förbannade sericelampan. Googlade lite och fann detta:
"1. Tryck in och håll inne nollningen till trippmätaren.
2. Vrid nyckel till läge II
3. Invänta kvittering
4. Släpp knappen och vrid av tändningen
Eller så får man ta denna varianten:
1. Vrid nyckel till läge I
2. Tryck och håll in nollningen till trippmätaren.
3. Vrid nyckel till läge II
4. Invänta kvittering
5. Släpp knappen och vrid av tändningen "
Testade detta. På båda alternativern, så fick jag efter "kvittering" meddelande "045" i rutan ner till vänster. Men när jag sedan drog av tändning och på igen så stod det "dags för service" igen.
Gör jag något fel? Eller går det helt enkelt inte? Eller ska jag testa något annat?
Någon som klarat av detta på liknande modell och årsmodell och kan förklara hur man gör?
Om någon i närheten av skaraborg har kunskap eller verktyg till detta så kan jag tänka mig att åka ett par mil :)
EDIT: 2.4(140) Jubileumsmodell, om det nu skulle ha någon betydelse.
Min bil är i behov av en service som jag har tänkt att fixa själv. Då jag är lite händig och jobbar på ett ställe med bra rabatter till olja och lite annat.
Problemet är att jag vill släcka den där förbannade sericelampan. Googlade lite och fann detta:
"1. Tryck in och håll inne nollningen till trippmätaren.
2. Vrid nyckel till läge II
3. Invänta kvittering
4. Släpp knappen och vrid av tändningen
Eller så får man ta denna varianten:
1. Vrid nyckel till läge I
2. Tryck och håll in nollningen till trippmätaren.
3. Vrid nyckel till läge II
4. Invänta kvittering
5. Släpp knappen och vrid av tändningen "
Testade detta. På båda alternativern, så fick jag efter "kvittering" meddelande "045" i rutan ner till vänster. Men när jag sedan drog av tändning och på igen så stod det "dags för service" igen.
Gör jag något fel? Eller går det helt enkelt inte? Eller ska jag testa något annat?
Någon som klarat av detta på liknande modell och årsmodell och kan förklara hur man gör?
Om någon i närheten av skaraborg har kunskap eller verktyg till detta så kan jag tänka mig att åka ett par mil :)
EDIT: 2.4(140) Jubileumsmodell, om det nu skulle ha någon betydelse.

- By Edwe