Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leinad
Jag har skaffat en hund och funderar nu på att tona rutorna i baksäte/baklucka på min V60. Har aldrig haft en bil med tonade rutor förut så känner mig lite osäker.

Jag har fått följande alternativ från Upplands Motor där jag köpt bilen:
"Toningsalternativen ligger 4%, 10% och 22% ljusgenomsläpp där då 4% blir den mörkaste."

Enligt en säljare så motsvarar 4 % standardtoning på V60 och enligt en annan säljare så motsvarar 10 % standardtoning.

Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Jag tycker standardtoningen på V60 är relativt mörk och vill inte ha mörkare.

Hur mörkt blir det på kvällen, är det bara att glömma att använda mittbackspegeln.

Nu ångrar jag att jag tog automatiskt avbländbar backspegel, men men...
av swemax
Om det är för jyckens välbefinnande så är värmedämpningen viktigare än toningen

Dvs använd kvalitetsfilm

Min erfarenhet är annars att på sidorutorna spelar det ingen roll hur mörk den är men det kan bli grymt jobbigt med för mörk i bakrutan
av Leinad
Upplande Motor som jag kollade med använder Lelax som UE för att sätta upp solfilm, har ni nåt tips på hur jag vet vad som är bra kvalitet.

Är det en tanke att köra mörkaste på sidorutorna och lite ljusare på bakrutan, eller kommer det att se fult ut?

Anledningen till att jag inte valde tonade rutor från början var just att det skulle bli jobbigt att köra på kvällen och vinterhalvåret, men det kan jag bortse från om lillgumman slipper lite värme på sommaren.
av waspman
Förstår inte varför det skulle bli jobbigt att köra på kvällen och vintehalvåret...jag har tonade rutor på min V60 från fabrik och upplever det inte som ett problem. Visst ser man lite sämre ut när det är skumt/mörkt ute, men inte så mycket
av grålle1
Heller aldrig upplevt det som jobbigt... i unga år med riktigt mörk film i "sisådärkvalité" däremot så var det svårt att se ut i mörker, likaså med solarplexius-skivor som jag gjorde misstaget att köpa till en bil. Men som sagt med orginaltonade rutor är sikten bak utmärkt även i mörker.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Ville ha tonade rutor och laminering, så jag beställde laminering från fabrik och lämnade in för toning innan jag hämtade. Valde absolut mörkaste för jag vill inte att man ska kunna se in alls. Upplever inte det som något problem på natten. Men jag har dock haft tonade rutor på alla bilar de senaste 8-10 åren.

Ska tillägga att jag även har backkamera.
av Exquattro
Jag har haft både fabrikstonade och icke tonade bakrutor och jag trivs väldigt mycket bättre med tonat, även på natten. Det blir inte alls irriterande på samma sätt med bakomvarande bilar. Sen är det givetvis svårare att precisionsbacka, men det är det oavsett om det är dag eller natt med bilar som V60.
av ForestC
Skaffade en V60 DE (Dynamic Edition) i höstas och till DE-paketet kunde man inte välja till avbländande innerbackspegel (...märkligt, eftersom allt annat jag frågade om gick att välja).
Eftersom jag har en V70 med just avbländande spegel och upplevde det som suveränt så hade jag grym ångest inför att inte få det även på andrabilen.

Jag tonade rutorna i samband med leverans (ej fabrikstoning - film) och jag kan ärligt säga att jag inte rört innerbackspegeln till "night mode" en enda gång under hösten, vintern och (tjohoo!) våren.
Toningen på rutan på bakluckan gör att jag inte alls upplever strålkastare bakifrån som störande.
Senast redigerad av 1 ForestC, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av poseidon
Har haft Lelax på de 3 senaste bilarna. Gjorde på UM i Akalla. Riktigt bra. Mellanfilmen är mörk nog, knappt man ser in om man går nära.
av Leinad
Tack för hjälpen!
Som helt oduglig på bilar får man alltid bra input här. Ska beställa mellantoning.

För allt vad jag begriper är det å[…]

Broms höger fixas aldrig

Känns lite tidigt att få det problemet […]

Inte helt ovanligt att partikelsensorn lägger[…]

Tusen tack! Detta betyder mycket! Undrar om det &a[…]