Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KentOlle
#748615
Volvo 850 GLT 2.5 1996

Från början så tändes lamporna ibland men sen var de släckta vid nästa start, från och till med andra ord, men på den senare tiden så lyser de konstant.
Jag har varit på Bilia och enligt felsökningen så är det givaren höger bak.
Men jag vet också att det kan vara styrenheten, det sa dom även på Bilia, detta innebär ju att jag inte riktigt vet var jag ska börja.
Det skulle kosta cirka 3500:- att byta givarna (tydligen 2 st bara för att det var höger bak)
Att köpa en ny styrenhet kostar cirka 7000:-

Men tydligen så kan Vällingby Bilelektriska reparera styrenheten billigt.

Jag tänker då så här, uteslutningsmetoden (eftersom jag inte kan skruva själv), jag börjar med att låta de i Vällingby titta på styrenheten och eventuellt löda den.
(Jag bor i Stockholm så det är ju inte så långt att köra.)
Skulle felet kvarstå så får jag byta givarna hos Bilia och sen hoppas på att problemet är löst.
Att göra tvärtom känns inte vettigt, förhoppningsvis tänker jag rätt :D

Min fråga är då, den där styrenheten måste ju tas bort från bilen för att sen lämnas in, jag har inga verktyg och heller ingenstans att stå, med andra ord måste någon annan hjälpa mej med att ta bort den från bilen och sen skickar jag den med post.
Men, kan jag köra bilen under tiden?
Användarvisningsbild
av Hasse53
#748952
Det går att köra utan styrenhet men hastighetsmätareren kommer inte fungera. Dessutom kommer tomgången att bli konstig. Om det varit min bil hade jag först kollat så att det inte är avbrott i abs-givarna, innan jag byter ut styrenheten. Avbrott är relativt vanligt och orsakat av korrosion. Givarna kan mätas upp med ohm-meter och skall vara på ca 1000 ohm. Gult kontaktstycke för bakre givare sitter vid höger stötdämparfäste inne i bilen. Givare finns på Biltema och kostar 399 SEK. Be din bilelektriska firma om hjälp med denna mätning.
Mvh Hasse
Användarvisningsbild
av taxi
#749052
Jag tycker det är lättare att mäta i kontakten till just abs-modulen, men det är upp till var och en. Sen håller jag med föregående talare, glöm inte bort att man kan mäta växelspänning från givarna också (när man snurrar på aktuellt hjul), kan ge mer info än bara motstånd.
av KentOlle
#751523
Tack för svaren :)

Jag har beställt tid hos Volvo nästa vecka, de ska då mäta sej fram till felet.
Skulle det vara fel på ABS-enheten så har dom en gammal (trasig precis som min) som dom kan sätta i tills dess att min är lagad.
Bilen gick inte genom besktningen (självklart)

Kul grej att man numera kan besiktiga bilen på 1 maj :D
Tur för mej annars hade jag fått körförbud, hehe.
av KentOlle
#755057
Det var givaren höger bak...och nu är den bytt och allt fungerar som det ska :D
Det kostade 2800:- billigt och bra för att få ett par lampor släckta :mrgreen:
Jag klarade den tuffa vintern utan både ABS och tracs utan några som helst problem, men besiktningen bestämmer.
Tack för hjälpen allihop! :)

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]