Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av SirDuke
erikn skrev:Det står ju personal på parkeringsskylten, antar att man ska ha något slags bevis i rutan att man tillhör personalen. Annars får man inte stå där.
Förlåt min otydlighet. Jag är personal och hade löst personalbiljett och det har de inte anmärkt på. Utan de tycker att det är parkeringsförbud på parkeringsplatsen mellan kl 06 och 11.
av skyking
SirDuke skrev:Hallå i tråden!
Fick kontrollavgift på parkeringsplats. :( Blev grymt förvånad då jag verkligen kollat skyltningen noga. SE LÄNKEN LÄNGS NER.
Skylt ute på gatan 30 meter före p-platsen anger p-förbud vissa tider (huvudskylt P, tilläggstavla personal, tilläggstavla p-förbud 06-11). Men jag stod inte ute på gatan utan inne på separat parkeringsplats med bara blå P-skylt, tilläggstavla personal, men ingen tilläggstavla med p-förbud vissa tider. Jag är personal och hade löst personalbiljett.
Dessa skyltningar är inte enligt vad som krävs för LKOP, var det verkligen kontrollavgift du fick? När det gäller P-skylt så är detta inget zon-märke och gäller alltså endast tills nästa korsning, därefter gäller vad som gäller i zonen eller allmäna regler om det är utanför parkeringszon (om det inte står någon ny skylt dvs).

Sen är det ju ganska otydligt vad som menas, ibland så står att parkeringstillstånd erfordras och om det inte står så tycker jag det borde räcka med att man är personal, men då är ju frågan var - är du anställd någonstans tillhör du ju personalen.
av SirDuke
Tack för det snabba svaret!
Japp, jag fick kontrollavgift men rubricering "Förbud att parkera", och kommentar "P-förbud 06-11".
Det är generell p-förbudszon på hela området, med undantag för markerade p-platser och jag stod ju i en sådan.
Finns ingen korsning efter skylten på gatan (återvändsgata) så frågan är hur långt skylten gäller (resten av gatan antar jag?). Men jag tycker ju att jag står inte på gatan utan på en särskilt anordnad parkeringsplats.

Edit: Och OM det nu räknas som samma sträcka, gatan och p-platsen, och samma villkor gäller på båda ställena - VARFÖR ens sätta en blå P-skylt inne på p-platsen, varför inte bara måla rutor och köra utan skyltar? Nu blir det ju förvirrande när de kör med blå P-skylt men snålar in på förbudsskylten. Jag tror ju att jag får anlända när jag vill och parkera i 24 h... Ser ut som att platsen är upplåten för parkering. Lagen kräver ju att eventuella förbud skyltas TYDLIGT...

http://www.flickr.com/photos/95137557@N07/?saved=1
Användarvisningsbild
av joel80
Är det privat mark på den parkeringen du parkerat på och inte på gatan så är det omöjligt så att skylten för gatans parkering gäller på den privata parkeringen. Börja med att, om du kan, få tag på markägaren.. vilken kanske är din arbetsgivare eller den värd ni hyr av?
Fråga där vem det är som utfärdar kontrollavgifter på parkeringen och fråga om dagsförbudet gäller.

Betala inget utan bestrid till bolaget som utfärdat avgiften... då kollar dom på det och det kan ju faktiskt vara så att de erkänner ett fel. (jag har hört att det varit väldigt kallt i helvetet senaste månaderna.)
:)
av SirDuke
Tack för input!
Det är privat mark både på gatan och parkeringsplatsen - hela området är samma privata tomtmark.
Har pratat med markägaren som hävdar att det visst är p-förbud mellan 06 och 11. Jaha säger jag men då måste det ju skyltas korrekt om det även på parkeringsplatsen. Då säger markägaren att de inte kan något om skyltning och jurdik etc utan de litar på att parkeringsbolaget har koll och hänvisar mig till dem.
Har "överklagat" hos p-bolaget och väntar på svar. Räknar med att de avslår eftersom de säkert tror att skyltningen är vattentät, jag förväntar mig inte att de kan lagarna och förordningarna som reglerar detta. Men vill gärna ha kött på benen av er! :)

http://www.flickr.com/photos/95137557@N07/?saved=1
Användarvisningsbild
av joel80
Det är faan inte enkelt att tolka mastodontmeningarna i lagen.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... Parkering/
E19. Parkering
Från vägmärkesförordningen
Märket anger att parkering är tillåten på en parkeringsplats eller på en sträcka på den sida av vägen där vägmärket är uppsatt. Är märket uppsatt vid en väg anger det att tillåtelsen börjar där märket har satts upp och gäller enligt vad som anges på en tilläggstavla, till den plats där en annan bestämmelse om stannande eller parkering märkts ut eller i annat fall till nästa korsning med annan väg än sådan som avses i 3 kap. 21 § andra stycket trafikförordningen. Gäller sådan annan bestämmelse på en kortare sträcka gäller dock anvisningen på nytt efter sträckans slut utan att märket upprepas. Används märket vid en särskilt anordnad parkeringsplats gäller anvisningen hela parkeringsplatsen. Märket anger inte rätt att parkera där det enligt trafikförordningen är förbjudet att stanna och parkera, om inte en sådan rätt tydligt framgår av märkets placering eller anges på en tilläggstavla. Om parkering är tillåten endast för ett visst fordonsslag eller en viss trafikantgrupp anges det på en tilläggstavla. Används märket av en markägare enligt lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering anger märket att parkering är tillåten, under vardagar utom vardag före sön och helgdag, högst 24 timmar i följd, om inte annat framgår av en tilläggstavla. Märket kan vara infogat i ett lokaliseringsmärke. Om märket används som förberedande upplysning, kan uppgift om parkeringsplatsens namn, om att parkeringsplatsen är fullbelagd eller att det finns lediga platser lämnas i anslutning till märket.

Läste också 3 kap. 21 § andra stycket trafikförordningen som det hänvisas till och det är praktiskt taget alla korsningar där det kan komma andra fordon (inklusive utfarter/infarter till parkeringar)
Trafikförordningen: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Min lekmannauppfattning är att märket med tilläggstavlan inte gäller inne på parkeringen. Meningen jag egentligen inte förstår är Gäller sådan annan bestämmelse på en kortare sträcka gäller dock anvisningen på nytt efter sträckans slut utan att märket upprepas.

Som vanlig dödlig känner man sig rätt körd i sånna här fall.. känns svårt att få någon som verklig kan det här att hjälpa till.
Men i din överklagan kan du ju börja hänvisa till lagtexter så kanske dom tycker du är jobbig och lägger ner. :)
av SirDuke
"Är märket uppsatt vid en väg anger det att tillåtelsen börjar där märket har satts upp och gäller enligt vad som anges på en tilläggstavla, till den plats där en annan bestämmelse om stannande eller parkering märkts ut ..."

Tack för hjälpen.
Detta tolkar jag som att när man kommer till en ny skylt så ersätter den skylten den första.
Och som du säger så är det ju som en korsning där jag svänger av från gatan in på parkeringen.
av Surkart
Om det är privat mark måste det finnas en skylt vid infarten som anger vem som övervakar parkeringen, namn och t.ex. telefonnummer.
Annars får de inte debitera kontrollavgift. Finns det någon sådan skylt?
Användarvisningsbild
av joel80
Är det samma firma du fått boten ifrån? Är det även dom som bötfäller på gatan?
Det här ska bli spännande att följa.
  • 1
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 85

Skrev du dom också? https://instrument[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Har börjat få ett lätt vinande tro[…]

C40 körkomfort.