Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skogsvolvo
Hej

Har gett mig på att försöka byta koppling.

Hamnat i det läget att växellådan är loss med får inte ner den. Tar mot där bärarmen sitter.

Hur mycket måste man sänka motorn?

Måste man lossa motorn på höger sida med?

Måste man ta loss balken som hjulupphängningen sitter i?

Får att få ihop detta sen, Måste man köpa specialverktygen?

MVH Johannes
Användarvisningsbild
av Variosboy
Har tyvärr inget svar på dina frågor, men det bästa råd jag kan ge dig är att investera 250 kronor, eller vad en reparationshandbok kostar. Värt varenda krona. Finns på tex biltema.
Användarvisningsbild
av Ravi
Variosboy skrev:Har tyvärr inget svar på dina frågor, men det bästa råd jag kan ge dig är att investera 250 kronor, eller vad en reparationshandbok kostar. Värt varenda krona. Finns på tex biltema.

:) :)
av skogsvolvo
Jo boken har jag.

Men fan inte lätt att plocka ner nådan själv på garagegolvet, MEN nu ligger den jämte.

Kopplingen kopplade inte ur, Så trodde urtrapningslagret rasat eller slavcylindern. Men kan inte se nått.

Byter väl slav och huvudcylinder och trycker tillbaka lådan, Specialverktygen för kopplingen verkar dyra?
av rudarmy
Gå till din lokala verkstad å fråga om du kan låna specialverktyget för att spänna ut tryckplattan, erbjud en 100-ing el fredagsfika:)
Mv h Bengt
av skogsvolvo
Har tyvärr inga sånna kontakter.

Provar montera tillbaka allt med ny slav och huvudcylinder. Felet var att den inte kopplade ur.

Kanske var huvudcylindern som rasat?
av traky
Hej
Håller också på att byta koppling på en volvo v40 :-)
fick du ner å upp växellådan själv eller fick du ha en extra person till hjälp ?

mvh Dennis

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]