Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvoknasen
Cartech skrev:Okej, ska försöka summera ditt problem lite här.
- Tomgången orolig, pendlar mellan ca 500-1000 varv
- Vid belastning går tomgången upp till 1500, växlar mellan lägena. D,N,P
Något jag missat?

När brukar problemet uppstå? När motorn är varm/kall osv.
Det jag skulle vilja att du testa när detta uppstår är att belasta bilen genom att aktivera AC (om bilen har det), sno ratten(Låta styrservon jobba) och se hur den beter sig då.

Går det bra att stanna och starta bilen när problemet visar sig?
Hej,

Japp tomgången pendlar mellan 500-1000 varv ibland (nu mer och mer), när man precis startar bilen så tenderar den till att varva högre (närmare 2000varv vid start) än den gjorde förut.
Tomgångsproblemen visar dig mer om jag "mjukgasar" till bilen väldigt lite och slöpper gasen snabbt, gå verkar den "gå ner" djupare och börja "pendla".

Problemet uppstår kall som varm, ingen skillnad.
Har testat att belasta bilen med allt som drar ström, och med AC av och På, men ingen skillnad.
Dock tycker jag mig höra att AC slår till oavsett om den är på eller av, kanske felkälla?

Motorn går att stänga av / starta utan problem när den krånglar. Dock så verkar den "må bättre" efter en omstart, dock har den gått sämre och sämre var dag nu så omstarten hjälper inte längre om man säger så.

har nu rengjort org LMM ordentligt och testmonterat men problemet kvarstår (den går lika illa) så förmodligen inte LMM, visst kanske är fel på båda 2 men jag misstänker att något annat är orsaken. (lät även bilen vara strömlös över natten innan den startades igen).

MVH JOHAN
av Volvoknasen
gaggi77 skrev:Hej. Jag hade samma problem som du. Motor är 2.4, 27000 mil, 2002. Jag rensade spjällhuset och LMM. De var mycket smutsiga! Fick normal tomgång tillbaka! Sen var det fel på Solenoid-kamtällventil och främre lamda. Byte från samma 2.4 fast 2005. Efter det fungerar motor perfekt.
OK. Ja, spjället är rengjort, ny mjukvara laddad och LMM är både rengjord och bytt. Dock har bilen gått kanon emellanåt, nu verkar den dock som den strular mer och mer igen.. Kanske får skicka iväg spjället och chansa på det..

MVH JOHAN
Användarvisningsbild
av Vojje
Volvoknasen skrev:
tomgången pendlar mellan 500-1000 varv ibland (nu mer och mer), när man precis startar bilen så tenderar den till att varva högre (närmare 2000varv vid start) än den gjorde förut.
Tomgångsproblemen visar dig mer om jag "mjukgasar" till bilen väldigt lite och slöpper gasen snabbt, gå verkar den "gå ner" djupare och börja "pendla".
pendlande tomgång och dippande efter uppvarvning. Ähh, det låter inte alls som spjället :roll:

Säkert är det så att varvet snarare sjunker än stiger om du lägger foten försiktigt på gasen.

Säkert bara lite skit på stiften :mrgreen:
av Volvoknasen
Vojje skrev:
Volvoknasen skrev:
tomgången pendlar mellan 500-1000 varv ibland (nu mer och mer), när man precis startar bilen så tenderar den till att varva högre (närmare 2000varv vid start) än den gjorde förut.
pendlande tomgång och dippande efter uppvarvning. Ähh, det låter inte alls som spjället :roll:

Säkert är det så att varvet snarare sjunker än stiger om du lägger foten försiktigt på gasen.

Säkert bara lite skit på stiften :mrgreen:

Hej,
Nej visst alla symptom pekar mot spjället men fortfarande, inga felkoder som sätts på det.
Enda anledningen till att jag felsöker andra källor är att de jag läst är att dom som haft defekta spjäll har alla haft felkod, jag hade bytt spjället direkt om jag vetat att det är orsaken , ja om det fanns felkod.

Men jag får lägga en beställning på ett spjäll i veckan om inget annat hjälpt..

MVH JOHAN
Användarvisningsbild
av greeeken
Volvoknasen skrev:
Cartech skrev:Okej, ska försöka summera ditt problem lite här.
- Tomgången orolig, pendlar mellan ca 500-1000 varv
- Vid belastning går tomgången upp till 1500, växlar mellan lägena. D,N,P
Något jag missat?

När brukar problemet uppstå? När motorn är varm/kall osv.
Det jag skulle vilja att du testa när detta uppstår är att belasta bilen genom att aktivera AC (om bilen har det), sno ratten(Låta styrservon jobba) och se hur den beter sig då.

Går det bra att stanna och starta bilen när problemet visar sig?
Hej,

Japp tomgången pendlar mellan 500-1000 varv ibland (nu mer och mer), när man precis startar bilen så tenderar den till att varva högre (närmare 2000varv vid start) än den gjorde förut.

Problemet uppstår kall som varm, ingen skillnad.
Har testat att belasta bilen med allt som drar ström, och med AC av och På, men ingen skillnad.
Dock tycker jag mig höra att AC slår till oavsett om den är på eller av, kanske felkälla?

Motorn går att stänga av / starta utan problem när den krånglar. Dock så verkar den "må bättre" efter en omstart, dock har den gått sämre och sämre var dag nu så omstarten hjälper inte längre om man säger så.

har nu rengjort org LMM ordentligt och testmonterat men problemet kvarstår (den går lika illa) så förmodligen inte LMM, visst kanske är fel på båda 2 men jag misstänker att något annat är orsaken. (lät även bilen vara strömlös över natten innan den startades igen).

MVH JOHAN

Detta känns igen ja.
Fick samma problematic när jag byte tändspolar.
Efter det hade jag detta pendlande.
Felsök efter felsök.
Tydligen var det o-ringar på tändspolarna som inte var täta nog. När detta fixades till så slutade mina problem.
av Volvoknasen
greeken skrev:

Detta känns igen ja.
Fick samma problematic när jag byte tändspolar.
Efter det hade jag detta pendlande.
Felsök efter felsök.
Tydligen var det o-ringar på tändspolarna som inte var täta nog. När detta fixades till så slutade mina problem.
Hej,
Detta var intressant, hur kom du fram till vad som var fel?

MVH JOHAN
av Cartech
Med en bra felkodsläsare ska man kunna läsa av TPSen, som ger signal till datorn om gasspjällets position. En viktig del för att datorn bla ska kunna sköta tomgången.

ACn slår till av sig själv? Det låter ju märkligt, men det Kan vara att den inte slår till, kanske pga för lite köldmedium i systemet? Eller fungerar ACn?

Om du gasar försiktigt fortsätter tomgången svaja då?
av Volvoknasen
Cartech skrev:Med en bra felkodsläsare ska man kunna läsa av TPSen, som ger signal till datorn om gasspjällets position. En viktig del för att datorn bla ska kunna sköta tomgången.

ACn slår till av sig själv? Det låter ju märkligt, men det Kan vara att den inte slår till, kanske pga för lite köldmedium i systemet? Eller fungerar ACn?

Om du gasar försiktigt fortsätter tomgången svaja då?

Ok, får testa att felsöka det när problemet uppstår eftersom det inte är konsekvent. Skall lämna bilen på provtryckning och se om det finns något läck ändå, dock hann dom inte göra mer felsökning denna månad då dom var fullbokade.

Ja det låter som AC:n "slår" till av sig själv emellanåt.. den kyler iallafall, men om den är tom vettetusan..

om jag gasar försiktigt?, Mja, tomgången svajar om jag släpper gasen, aldrig om jag håller jämn gas eller "gasar på".

Här är en video på tomgången igen, alla "varvningar" som bilen gör, gasar jag själv, enda bilen gör i detta läget är att den går rätt så lågt ner på varvtal och går sedan upp och lägger sig stabilare på bättre varv. Dock är det väldigt låg tomgång den går ner på emellanåt.
Detta är alltså med gaspedalsgivaren bytt, bytte denna igår. Kändes bättre eftersom den inte slog så i varvet, MEN väldigt låg tomgång fortfarande och jag misstänker att bilen bara hade "en bra dag" igår efter bytet.

[youtube]i19leKNuB_U[/youtube]

Detta är en video när jag sätter på AC och stänger av den, man ser tydligt hur varven lägger sig mkt lägre när den slår till, normalt?

[youtube]jmqIQc_ApRw[/youtube]

Visst kan jag beställa ett spjäll men lite onödigt om det nu visar sig att det inte är det som är defekt, men alla andra komponenter som är utbytta börjar kosta endel också :P

MVH JOHAN
av Cartech
Okej. Ja, av vad jag kan höra så slår den till och sen av. Jag har en liten teori. När AC aktiveras ska tomgången gå upp eller stanna på samma, inte gå ner. Så jag undrar om datorn kan stänga av ACn för att varvtalet blir för lågt. Så jag skulle inte felsöka ACn något mer i det här läget.

Med tanke på att du har kollat efter vakuumläckor så låter det som ett TPS-problem, som på den här modellen är inbyggd i spjällhuset. Vilket verkar vara ett vanlig problem: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Men jag gillar inte heller att "gissa" vad som är fel. Så mitt tips är att kolla om verkstaden kan mäta TPSen.
av Volvoknasen
Cartech skrev:Okej. Ja, av vad jag kan höra så slår den till och sen av. Jag har en liten teori. När AC aktiveras ska tomgången gå upp eller stanna på samma, inte gå ner. Så jag undrar om datorn kan stänga av ACn för att varvtalet blir för lågt. Så jag skulle inte felsöka ACn något mer i det här läget.

Med tanke på att du har kollat efter vakuumläckor så låter det som ett TPS-problem, som på den här modellen är inbyggd i spjällhuset. Vilket verkar vara ett vanlig problem: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Men jag gillar inte heller att "gissa" vad som är fel. Så mitt tips är att kolla om verkstaden kan mäta TPSen.
Ja nu beskrev jag kanske lite dåligt, i den videon med AC:n, så sätter jag på AC och varvtalet sjunker, sedan stänger jag av AC:n och varvtalet går upp.

Ok, får höra med Volvo om dom kan göra detta, dock ligger deras väntetid för att få komma in och felsöka på strax över 3 veckor nu, men har kanske inget alternativ än att avvkata då isåfall.

MVH JOHAN
Hastighetsmätare 760

Är tyvärr inte sånt hjul i dessa m[…]

Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]