Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linkannr3
Tycker att min bil har börjat skjunka ner lite, och att den känns ganska svampig. Har en 05:ans V70 D5 som gått snart 26k mil. Kollar man runt på priserna på alla sidor som jag kan komma och tänka på, så är det inte speciellt billligt. Det är inte ovanligt med priser för både fram och bak för 7-8k. Har sett att det finns vissa billigare coiloverssatser, är det någe att ha? Vill helst inte att bilen blir lägre än nu. Så fort man kommer ut på en liten skogsväg så skrapar det i under. Kan det räcka att bara byta ut fjädrarna? Skulle inte göra något heller ifall bilen blev 1-2 cm högre men betydligt hårdare!
Är det någon vänlig själ som kan tippsa mig om något bra?
Mvh/Jonas
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Fjädrarna byter man bara om de är trasiga. Jag köpte dämpare från skruvat och de har fun kat bra i 4000 mil nu. Kolla misterauto.se de har billigt och det är märkesgrejer annars hardu chassit.se
av tomsa
dieselmagnus skrev:Fjädrarna byter man bara om de är trasiga. Jag köpte dämpare från skruvat och de har fun kat bra i 4000 mil nu. Kolla misterauto.se de har billigt och det är märkesgrejer annars hardu chassit.se
:shock:
Fjädrar byter man när de är mjuka (helst innan) eller när man märker att bilen börjar bli låg eller om man vill sänka eller höja den såklart.
Självklart även när de gått sönder.
Dämparna har inget att göra med höjden om det inte är nivåreglerande dämpare såklart.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Svampig bil är ofta dämpare som är slut. Min V70 D5 har gått 30000 mil med orginalfjädrar och den är inte lägre eller svampig. Dämpare bak är bytta fram ska bytas nästa år.
av tomsa
dieselmagnus skrev:Svampig bil är ofta dämpare som är slut. Min V70 D5 har gått 30000 mil med orginalfjädrar och den är inte lägre eller svampig. Dämpare bak är bytta fram ska bytas nästa år.
Hmmm
Svampig och låg.
Jag tror han behöver fjädrar och dämpare trots att hans fjädrar inte är trasiga men det är min personliga åsikt.
Linkannr3 skrev:Tycker att min bil har börjat skjunka ner lite, och att den känns ganska svampig.
Så fort man kommer ut på en liten skogsväg så skrapar det i under. Kan det räcka att bara byta ut fjädrarna? Skulle inte göra något heller ifall bilen blev 1-2 cm högre men betydligt hårdare!
Är det någon vänlig själ som kan tippsa mig om något bra?
Mvh/Jonas
Användarvisningsbild
av Strandberg
Jag tycker det låter onödigt att byta fjädrar. Min förra V70 var svampig och lite låg bak. Jag bytte till Monroe gasdämpare från mekonomen och bilen blev som ny! Även lite högre... Lustigt hur slut gammeldämparna var.. som en cykelpump, inte konstigt att bilen kändes svampig. Bilen är en 02 och dämparna byttes hösten 2011. Då hade bilen gått 16k mil
av tomsa
Strandberg skrev:Jag tycker det låter onödigt att byta fjädrar. Min förra V70 var svampig och lite låg bak. Jag bytte till Monroe gasdämpare från mekonomen och bilen blev som ny! Även lite högre... Lustigt hur slut gammeldämparna var.. som en cykelpump, inte konstigt att bilen kändes svampig. Bilen är en 02 och dämparna byttes hösten 2011. Då hade bilen gått 16k mil
Konstigt eftersom fjädrarna bestämmer höjden och inte dämparna.
Visst med sopslut dämpare så kan det göra några millimeter men fjädrarna tar upp tyngden och dämparna dämpar fjäderns rörelse.
av Linkannr3
Tack för alla svar :D Tog kanske i lite vid förra inlägget. Med att jag menar att bilen känns svampig, är att den känns mjuk i fjädringen. Det är inte så att dämparna slår i botten. Det känns mer som hårdheten i fjädrarna har avtagit
Mvh/Jonas
av Bewsfroe
Snackade med chassit igår ang dämpare till min S60. Deras webshop är inte så uppdaterad så det e nog bättre att ta kontakt med dom. Lip dämparna va typ slut för lip har gått i konken.

Däremot erbjöd han "alko" dämpare som enligt honom själv skulle va ett mycket bra alternativ till dyrare (1200kr+) dämpare från mekonomen etc. Dessa låg på 890 kr st har jag för mig.

Han nämnde oxå att han ev kunde ta hem samma dämpare som skruvat säljer, optima? för ett betydligt bättre pris än skruvat. Imo är skruvats "noname" dämpare dyra. Man får monroe på ad bildelar för samma pengar...
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]