Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av theodor
vid växling så sjunker inte varvtalet till tomgångsläget utan ligger först kvar runt 1600 varv ett antal sekunder för att sedan sjunka till 800 varv. vad kan detta fenomen beror på, har någon en ide eller en lösning, läste av felkoderna men dem fanns inte. tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av laser2
theodor skrev:vid växling så sjunker inte varvtalet till tomgångsläget utan ligger först kvar runt 1600 varv ett antal sekunder för att sedan sjunka till 800 varv. vad kan detta fenomen beror på, har någon en ide eller en lösning, läste av felkoderna men dem fanns inte. tacksam för svar.
Är det inte så att den automatiskt möter med rätt varvtal för nästa växel? Så har jag det på min bil iaf. Väntar jag ett par sek extra med kopplingen nere så går den ner på tomgångsvarv.
av corzair
laser2 skrev:
theodor skrev:vid växling så sjunker inte varvtalet till tomgångsläget utan ligger först kvar runt 1600 varv ett antal sekunder för att sedan sjunka till 800 varv. vad kan detta fenomen beror på, har någon en ide eller en lösning, läste av felkoderna men dem fanns inte. tacksam för svar.
Är det inte så att den automatiskt möter med rätt varvtal för nästa växel? Så har jag det på min bil iaf. Väntar jag ett par sek extra med kopplingen nere så går den ner på tomgångsvarv.
Yes det stämmer min bil göra likadant, märks extra tydligt när man accelererar lite hårdare på växeln innan och sedan kopplar och rullar lite.
En vild gissning är att det är för att sörja för god smörjning av turbon så att den hinner varva ned utan att få brist på olja. Första gången jag kände något liknande var på en Passat 1,8T.
av Tarsiger
laser2 skrev:
Att automatlådan numera samverkar elektroniskt med motorstyrningen för att övergångarna mellan stegen ska bli jämnast möjligt, det är ju något som är behagligt vid körning och som verkar rimligt rent tekniskt. Men här talas om att vänta med kopplingen så det måste gälla en manuell växellåda. Är det verkligen så på manuella bilar att motorn - oberoende av gaspedalläge - möter med rätt varvtal m h t både aktuell fart och det nya växelläge som spaken förs till? En sådan raffinerad lösning är ju ägnad att minimera kopplingsslitaget men förutsätter att växelspakslägena känns av elektriskt.
Intressant, här lär man sig alltid något nytt.
Användarvisningsbild
av laser2
Tarsiger skrev:
Att automatlådan numera samverkar elektroniskt med motorstyrningen för att övergångarna mellan stegen ska bli jämnast möjligt, det är ju något som är behagligt vid körning och som verkar rimligt rent tekniskt. Men här talas om att vänta med kopplingen så det måste gälla en manuell växellåda. Är det verkligen så på manuella bilar att motorn - oberoende av gaspedalläge - möter med rätt varvtal m h t både aktuell fart och det nya växelläge som spaken förs till? En sådan raffinerad lösning är ju ägnad att minimera kopplingsslitaget men förutsätter att växelspakslägena känns av elektriskt.
Intressant, här lär man sig alltid något nytt.
Jag har bara märkt av detta vid uppväxling, så jag tror att motorstyrningen utgår från att man alltid växlar ett steg uppåt varje gång. Vill man växla ner måste man möta med gasen själv. När man hoppar över en växel så är varvtalet för högt.
Men nästa steg borde väl bli att sätta in givare vid varje växlingsläge för att känna av vilken växel man faktiskt väljer.

Du har köpt en bil som är förvä[…]

Hel- eller delsyntet? Mina två senaste olje[…]

V90 läggs ner.

Intressant, ska undersökas. Vad söker[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Säger som till andra: Bor du kring Stockholms[…]