- mån 22 apr 2013, 13:22
#748490
Hej!
Jag har en S80N D5 2007 års modell. Häromdagen gjorde jag en liten inspektion under huven och märkte att virvelspjället på min bil verkar ha gått sönder. Haken hade hoppat av och själva spjällanslutningen längst in hängde bara och dingla och var jättelös. Det kändes som den gått av längre in på något sätt. Runt virvelspjällets anslutning var det även väldigt svart av olja och det såg ut som denna olja hade kommit därifrån. Bilen går för övrigt bra tycker jag. Men jag hade felkoder på glödstiften så skulle byta dessa tänkte jag, men då märkte jag att glödstiftet som sitter under virvelspjällets länk hade en hel del svart olja på sig när jag skruvade loss det!? Alltså innanför gängorna och längst ut på toppen där den skall glöda, det var liksom inte 100% dränkt, men det var ganska mycket, säkert 50-60%. Någon som vet vad det kan vara? Inget annat av glödstiften hade olja på sig och tror inte att oljan kom dit från att jag skruvade loss det.
Byte av virvelspjället skulle gå på ca 8000kr. Vad dem sa och vad jag läst på nätet skall det inte vara någon fara att köra med det trots att det är trasigt. Tråkiga pengar, men blir väl ett måste antar jag för att man inte ska ha onödigt hög förbrukning. Någon som vet hur stor skillnad det verkligen gör på förbrukningen? Vet inte hur länge det varit trasigt men tror det har varit så en längre tid.
Jag har en S80N D5 2007 års modell. Häromdagen gjorde jag en liten inspektion under huven och märkte att virvelspjället på min bil verkar ha gått sönder. Haken hade hoppat av och själva spjällanslutningen längst in hängde bara och dingla och var jättelös. Det kändes som den gått av längre in på något sätt. Runt virvelspjällets anslutning var det även väldigt svart av olja och det såg ut som denna olja hade kommit därifrån. Bilen går för övrigt bra tycker jag. Men jag hade felkoder på glödstiften så skulle byta dessa tänkte jag, men då märkte jag att glödstiftet som sitter under virvelspjällets länk hade en hel del svart olja på sig när jag skruvade loss det!? Alltså innanför gängorna och längst ut på toppen där den skall glöda, det var liksom inte 100% dränkt, men det var ganska mycket, säkert 50-60%. Någon som vet vad det kan vara? Inget annat av glödstiften hade olja på sig och tror inte att oljan kom dit från att jag skruvade loss det.
Byte av virvelspjället skulle gå på ca 8000kr. Vad dem sa och vad jag läst på nätet skall det inte vara någon fara att köra med det trots att det är trasigt. Tråkiga pengar, men blir väl ett måste antar jag för att man inte ska ha onödigt hög förbrukning. Någon som vet hur stor skillnad det verkligen gör på förbrukningen? Vet inte hur länge det varit trasigt men tror det har varit så en längre tid.