Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en S80N D5 2007 års modell. Häromdagen gjorde jag en liten inspektion under huven och märkte att virvelspjället på min bil verkar ha gått sönder. Haken hade hoppat av och själva spjällanslutningen längst in hängde bara och dingla och var jättelös. Det kändes som den gått av längre in på något sätt. Runt virvelspjällets anslutning var det även väldigt svart av olja och det såg ut som denna olja hade kommit därifrån. Bilen går för övrigt bra tycker jag. Men jag hade felkoder på glödstiften så skulle byta dessa tänkte jag, men då märkte jag att glödstiftet som sitter under virvelspjällets länk hade en hel del svart olja på sig när jag skruvade loss det!? Alltså innanför gängorna och längst ut på toppen där den skall glöda, det var liksom inte 100% dränkt, men det var ganska mycket, säkert 50-60%. Någon som vet vad det kan vara? Inget annat av glödstiften hade olja på sig och tror inte att oljan kom dit från att jag skruvade loss det.

Byte av virvelspjället skulle gå på ca 8000kr. Vad dem sa och vad jag läst på nätet skall det inte vara någon fara att köra med det trots att det är trasigt. Tråkiga pengar, men blir väl ett måste antar jag för att man inte ska ha onödigt hög förbrukning. Någon som vet hur stor skillnad det verkligen gör på förbrukningen? Vet inte hur länge det varit trasigt men tror det har varit så en längre tid.
Beror på i vilket läge spjällen står.

Är stängda får du bra ekonomi på låga varv pga virvlarna men dålig effekt på högvarv med risk för sotning och igensotad katalysator då de stryper.

Är de öppna får då sämre förrukning på lågvarv pga utebliven virvel.
Tack för svaret. Okej, vet inte riktigt om mina är öppna eller stängda, har inte kört så mycket diesel innan, men tror nog jag har lite sämre effekt på lägre varv än vad det skall vara. Upplever det också som att bilen har mer effekt när den inte är så varm, när man kört en längre bit tycker jag den blir lite klenare.

Har även varit lite inne på att rengöra min EGR ventil då jag sett att många har förlorat kraft på detta och det har påverkat effekten positivt att rengöra den, men är ett hästjobb att få bort den förstår jag nu när jag kollat en del. Men har sett att Wynns har en produkt dem kallar Diesel EGR 3. Någon som testat denna och kan komma med feedback?
http://www.wynnsbutiken.com/diesel-egr- ... otor/173-0
Tycker det låter bra om det fungerar så bra som det står.

Något säger mig att det inte är helt rätt att göra som dessa gubbar.
http://www.youtube.com/watch?v=1DhYk3Mm8HQ
Kanske lite väl mycket gas i slutet? Men frågan är om man skall ge sig på att ens rengöra EGR ventilen? Jag plockade bort den grova slangen som går in i EGR ventilen på höger sida, där det sitter ett spjäll. Var någon millimeter med sot på spjället precis som det ser ut på wynnsbutiken länken ovan. Och mitt i EGR ventilen där det går någon typ av pinne rakt igenom var det ju en del pålagringar på denna av sot, men annars såg det inte så farligt ut tycker jag. Så kanske inte borde ge mig på det i onödan? Bör man försöka spraya på något på "pinnen" som går ner i ventilen för att rengöra denna och även spjället kanske?

Antar att denna pinne/ventil kunna röra sig? Men med massa avlagringar på den känns det ju som det inte är så lätt för den att röra sig?
Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut från[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]

Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag kan inte få in mer än ca 1 cm av ny[…]

@batmac ,Pannlampa på(?) Ja det börjar[…]