Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av evillastro
hallå har nyligen köpt mej en 855 glt 1997
och har upptäckt att soppa förbrukningen är hög har en snitt förbrukning på 1,3 liter milen
har bytt stift kablar rotor fördelarlock filter lambda har inga felkoder och bilen går bra svarar på gasen som den ska
vad kan det vara för fel. kör jag på tvåans växel i tretti kilometer i timmen så drar den enligt färddatorn ca:3,5 liter milen
90 kilometer på femman så ligger den på ca:1 till 1,9
av *pettson*
Lucif3r skrev:Låter lite märkligt att du inte har några felkoder.
Om fallet skulle vara så att du har större spridare så skulle lambdan bli galen och spotta ut massor av felkoder pga. för fet blandning.
Med den förbrukningen borde den ändå vara galen. Men som vanligt är det väl ur eller tjuvkopplat.
tack för alla svar men jag hitta felet det var lambdansonden som var fel den var jordad i höljet och det ska dom tydligen inte vara
så det var bara att köpa en ny så alla som ska köpa lambda på meka kolla så den inte är jordad i höljet utan i kabelen dom sökte på mitt reg och endå vart det fel
av AnkaN7893
Det är inte säkert att mätaren stämmer! Tror den delen som mäter allt sitter i LMM. Tanka bilen full, fyll en reservdunk. Nolla trippmätaren. Kör tills bilen inte går 1 meter till utan 100% slut på soppa sen räknar du ut 68 liter delat på antal körda mil
Användarvisningsbild
av taxi
Fast det är ju 73 liter i tanken? Men vill man räkna ut förbrukningen så är det nog lättare att tanka fullt några gånger och jämföra körda km med hur mycket du får i.
av AnkaN7893
taxi skrev:Fast det är ju 73 liter i tanken? Men vill man räkna ut förbrukningen så är det nog lättare att tanka fullt några gånger och jämföra körda km med hur mycket du får i.
Fan i handboken till min v70 fwd stog det 68, och jag fick i 69 liter när den va snustorr och hade fyllt hela röret. Men kanske skiljer?
AnkaN7893 skrev:
taxi skrev:Fast det är ju 73 liter i tanken? Men vill man räkna ut förbrukningen så är det nog lättare att tanka fullt några gånger och jämföra körda km med hur mycket du får i.
Fan i handboken till min v70 fwd stog det 68, och jag fick i 69 liter när den va snustorr och hade fyllt hela röret. Men kanske skiljer?
Är det verkligen så att det är rekommenderat att fylla röret fullt? Kanske räknar de bara tankens volym och inte själva röret?
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]