Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jaka
Hej!
Är det någon som har en bild på styrhållaren som sitter på -87:ans 745.
De styrdon som finns på "bildelsbasen" stämmer inte med det jag har. Jag har ett styrdon med 14 kontakter och inte 9 . Enligt Volvo ska alla volvo 740 fram t.o.m 1991 ha samma styrdon (med 9kontakter). Det konstiga är att det jag har 14 kontakter på mitt styrdon. Någon som vet ???
Användarvisningsbild
av päpplet
Har du 14 kontakter är din farthållare plockad från en nyare 940 så leta efter såna istället
av jaka
Hej!
Fick tag i en 14 kontakters styrdon,samma som jag hade förut, på bilskroten i Malsta norr om Norrtälje men farthållaren funkar fortfarande .Va f.. kan det vara för fel??
Användarvisningsbild
av päpplet
Antar att du menar att den inte fungerar. Har du kollat så alla vkumslangar är hela? Ta loss slangen från pumpen och sug i den. Kolla även så kabeln som sitter på bromsljuskontakten sitter på plats.
av jaka
Hej!
Vi har kollar kontakten på hastighetsmätaren,bägge kontakterna på pedalerna, blinkerrpaken och slangarna plus att bälgen som drar i gasvajern samt vakumpumpen...allt funkar men farthållaren funkar forfarande inte... :(
Användarvisningsbild
av päpplet
Skumt. Låter som du får prova hitta ett elschema och felsöka kabel efter kabel.

Sitter styrboxen fast och monterad åt rätt håll? Det sitter nämligen en givare i som bryter om du skulle råka volta med bilen så boxen får inte hänga lös.
av jaka
Hej!
AAAh! Det är därför det finns pilar på boxen som talar om vad som är upp! -Funderade på varför det var så noga med hur den satt. Bra att få reda på anledningen. Men tyvärr har vi monterat boxen med pilarna uppåt...
Användarvisningsbild
av darkien
nu låter de här lite spydigt men du har kollat så säkringar är hela o att systemet får ström o jord som de ska
av jaka
Hej!
Närå! Alla tips är välkomna. :D
Jo! Vi har kollat säkringar, säkring nr 12 i vårt fall och att det som ska vara jordat är jordat.
Vi ska kolla med ett annan hastighetsmätare i helgen.
av jaka
Hej!
Ett halvår har gått och vi har fortfarande inte fått igång farthållaren...
Någon som kan kommentera kopplingsschemat i Haynesboken (farthållare sid 381).
-Vart går strömmen efter 229 (Bromspedal)...till bromsljus vet jag men till vad mer? Haynesboken anger två utgångar: 252( styrenhet ABS, vilket inte vi har) och 115 (Glödtrådsvakt= måste väl betyda att strömmen går till bromsljus sedan???). Antar att strömmen går till jord sedan..?
Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]