Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dalldall
ofta får man pressa jämt över oket annars griper kolven, men det fattar du nog! om dammskyddet e helt så e det bara o ta ut kolven o kolla så det inte finns gravrost på den sen rengöra den med jättefint vattenslippapper o även ta ut kolvringen o rengöra oket igen sen smörja upp o i med kolven så sparar du lite pengar, annars kan även jag rekommendera biltema!
av mena
Jag är mer säker på att det är oket som inte går tillbaka helt.

Jag monterade av hjulet och sedan lät jag oket och beläggen var fastmonterade. Tog en polygrip och pressade tillbaka kolven i oket maximalt så att båda beläggen hade goda marginaler ifrån bromskivan. Då snurrade bromsskivan lättare. Gick in i bilen och startade bilen och provbromsade och gick sedan ut och kände på hjulet och beläggen låg på lite, hjulet gick att snurra men det tog emot snabbare än tidigare.
Oket rör sig fint på gildpinnarna däremot så verkar inte kolven gå tillbaka tillräckligt.

Så med största sannolikhet bör det vara oket. Men som någon sa kan det ju också vara bromsslangen som blivit sämre och börjat fungera som en backventil. Hur jag kollar upp detta vet jag inte.

Däremot har jag varit på biltema och köpte ett ok för vänster bak för 699kr. Nu behöver jag bara montera det. Räcker det med att trycka ned bromspedalen till hälften och fixera den i det läget för att förhindra att bromsvätska rinner ur när jag tar bort bromsslangen från oket?

Sedan bör det väl bara vara och sätta dit gamla bromsslangen på nya oket, öppna nippeln och pumpa på bromsen tills det kommer ut bromsvätska? sedan är det klart?
av Kena
Om du har tur får du loss röret från oket, de brukar ärga fast. Går det inte så kapa röret så nära oket du kan med röravskärare och sedan kan du kona om röret med rörkoningsverktyg och montera ny nippel och dit med nya oket. Men kolla insidan på bromsskivan, den brukar se ut som en hårdbrödmacka av gravrost innan du börjar demontera så då blir det även byte av skiva/or.
av mena
Har bytt ok nu och efter lite körning så blir bromsskivan varmare än de andra.

Nu jag ju bytt i stort sett allting som går att byta och det jäklas fortfarande. Det jag har kvar att byta är bromsslangen, efter det är rubbet bytt.
Idag efter jag monterat dit nya oket var jag ut och körde och bromsade mycket för att försöka bromsa in oket och beläggen. Vid slutet av körningen så åkte jag bara och körde en lång sväng utan att använda bromsarna och stannade därefter av för att känna om de hunnit svalna. Och så klart var sidan som jag bytt ok på lite varmare än de andra sidorna. Den var inte glödhet men den var inte lika sval som på andra sidan.

Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Det löser sig ju aldrig.
Användarvisningsbild
av Vojje
bensinskalle skrev:Kan även vara så att bromsslangen är dålig och måste bytas. När slangarna blir gamla löses de upp på insidan och slammar igen och bilder en slags backventil som gör att kolven inte drar sig tilbaka.
av kilowatt
Det kan vara bromslangen, gummit i slangar kan bli uppluckrat och då släpper inte slangen tillbaka bromsoljan, utan bromsen ligger på när du slääpper pedalen, gör det så är du absolut säker på att det inte är så, glöm inte att lufta bromsen efteråt.
av mena
Får nog ta och byta bromsslangen. Duger biltemas bromsslang?

Har ni några tips på hur man ska få lös den utan att behöva böka allt för mycket? Den sida oket sitter på gick lätt att lossa så den är inget problem, men andra sidan?

Funderar på att kanske byta bromsvätska när man ändå håller på. I Vilka intervaller rekommenderas det och bytas bromsvätska?
av mollan
Vojje skrev:
bensinskalle skrev:Kan även vara så att bromsslangen är dålig och måste bytas. När slangarna blir gamla löses de upp på insidan och slammar igen och bilder en slags backventil som gör att kolven inte drar sig tilbaka.
Jag hade exakt samma problem och bytte slangen, efter detta har jag inte haft något problem. Det var som det byggdes upp ett tryck sakta men säkert i slangen.
Hastighetsmätare 760

Är tyvärr inte sånt hjul i dessa m[…]

Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]