Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimpen89
Hej Volvovänner!

Hur låter det om ett hjullager är på väg att haverera?
Jag har ett oljud som kommer från höger fram. Hörs bara inne i bilen ej utanför. När jag svänger åt höger låter det kraftigare. Hörs i alla hastigheter. Trodde först det var vinterhjulen, men samma ljud med sommarhjulen.

Ljud är jag dålig på att förklara så kan inte säga något annat än oljud.

Är detta något man fixar själv? Är det samma konstruktion som på V70 - 01? Bytte nyligen på farsans och det klarade jag av.

För er som använder Tapatalk så är det en V70 -09
Senast redigerad av 1 Jimpen89, redigerad totalt 0 gånger.
av nissesvolvo
Hissa upp bilen, snurra på däcket samtidigt som Du håller med handen på stötdämparfjädern. Gör likadant på båda sidor så kommer Du kunna avgöra vilken sida som är dålig. Det vibrerar lite på den dåliga sidan.
av Jimpen89
Tack då ska jag testa detta då jag tvättar den till veckan.

På farsans V70 var hjullagret limmat. Säg inte att de limmar nu också?!
av nissesvolvo
Det har jag svårt att tro. Har bytt hjullager på en V70 99 och dom är inte limmade. Snart är det dags att byta hjullager på en V70N -04 och där vet jag inte om dom är limmade. Har förresten aldrig hört talas om att dom är limmade. Du kanske menar att drivaxeln är limmad? Det är dom inte heller, åtminstone inte på V70 -99 eller på V70n -04. Limmade drivaxlar va mest på 850.
av Jimpen89
Är så okunnig om delarnas namn i en bil.
Om drivaxeln är stången som går in i hjullagret så var den limmad på farsans. Tog 2 dagar att få lös skiten :-(O)
Användarvisningsbild
av hollan
hjullagert är pressat i spindeln på v70II och är inte alls lika lätt och byta som på v70n
av Jimpen89
Det var som jag misstänkte. Hjullagret är väck. Vibrerade tydligt då jag snurrade på höger fram (sett från förarplatsen). Ingen vibration alls på vänster sida

Hollan du säger att det är svårare att byta. Vad är skillnaden? Behövs specialverktyg? Lika bra att byta båda när man ändå är igång?
Användarvisningsbild
av hollan
Ja du får demontera spideln och där behövs helst specialverktyg men går med våld sen ska du ha tillgång till en rejäl press och där ska man med ha specialerktyg annars är de risk för att du pressar sönder lagret men de kan gå med lite tur
av Jimpen89
De ska då göra det så jävligt som möjligt! :mad:
Låter som att detta blir ett jobb för verkstaden.

Tack för info :)
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]