Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#747799
Första åtgärden är att byta kupe-filter om det lukta unket. räcker inte det, prova en längre körning när det är fuktigt och helst lite varmare ute - fläkten på halvfart och max kyla så så att det går så kallt som möjligt så att massor av kondens fälls ut på evaporatorn och spolar bort en del av beläggningarna, räcker inte det AC-rengöring själv med sprayburk inköpt på lämplig gubbdagis eller lämna in på firma.

Vår och höst är värsta tiden då luften fortfarande är ganska torr och inte så mycket kondens fälls ut på evaporatorn och ganska lite kondens rinner bort - och vad värre är att de fuktiga ytorna tenderar att samla på sig damm som läcker igenom kupefiltret (det är därför som det är viktigt att kupefiltret byts, då ju tätare den är av smuts,ju mer orenad luft smiter förbi där det kan läcka och även damm och andra saker lossna från den igensatta filtret). Dammet och pollen är 'maten' för bakterierna och bakterierna sitter också på dammet som fastnar. Därför är en AC-regöring bara en temporär historia då evaporatorn försörjs hela tiden med ny damm och med nya bakterier från moder natur.

Miljön med kyla och fukt i evaporatorn passar för en viss kategori bakterier som då växer till sig och snart börja det lukta, till det så håller en fuktblöt evaporator sig fuktig under väldigt lång tid efter att bilen parkerats och det är då bakterierna växer till sig.

Att stänga av AC:n en stund innan man beräknat parkerar bilen kan försvåra tillväxten betydligt - dock, det tar en bra stund att torka en fuktblöt evaporator då det rymmer mycket vatten i lamellerna - kanske uppåt kvarts liter som skall torka upp.

Det här märker man om man stänger av AC under färden så är luften betydligt svalare än luften utanför ett bra tag efter man stängt av (man kanske tom. få imma en kortare period i bilen om man har kört 'kallt' i bilen med AC:n) - den svalkan skapas av vattnet som sitter på lamellerna i evaporatorn och dunstar och samtidig slukar värme och kyler luften lite och det är inte förrän kalluften i utblåsen i bilen har samma temperatur som uteluften och i moderna bilar oftast lite varmare temperatur än uteluften fast det är ställd på maximal kyla, som evaporatorn är hyffsat torr och det kan ta 10 minuter...

I moderna bilar med AC från fabrik så 'slarvar' man ofta med kalluften med läckor runt spjällen som inte sluter helt tätt i värmepaket mm. och gör kalluften varmare än uteluften även vid max kyla - äldre bilar hade alltid en kran/ventil som med wire styrdes av den manuella inställningen och vid max kyla stänger av varmvattnet helt till ventilationspaketet för att kalluften sommartid skulle vara så kall som möjligt, bilar med orginalmonterad AC och klimatanläggningar med servostyrda spjäll så är den kran oftast borta och värmepaketet alltid motorvarm då det är en strulkälla om det skall styras av motorer eller vakum och typ manövreras två gånger per år, en rörelse på hösten och en rörelse på våren och det hela kärvar ihop, medans med manuell vajerstyrd reglering så rördes ventilen jämt och alltid så fort man rörde i temperaturvredet och därmed löpte ventilen smidigt, samt om den trots allt gick lite trögt så fans det kraft i nyporna som kunde ta i lite extra - vilket servomotorer och vakumreglering inte hade när det började kärva .

Att värmepaketet inte stängs av i en modern bil med klimatanläggning gör det hela ännu mer plågsamt den dagen när AC:n lägger av och det är hett ute - du får aldrig in riktig kall kalluft via friskluftsintagen och trots att fläkten är på max så är luften ur friskluftsuttagen några grader varmare än luften utanför den öppna sidorutan hur du än gör
Användarvisningsbild
av Brainy
#747858
VolvoB20 skrev:
Dessutom så är det mycket bra att det finns en avstängningsknapp på ACn på D3/D5:orna, för skär komperssorn så är det stor risk att remmen far in i kamremmen så man får vetilsallad i D3/D5an
Är det nytt fel på de senare årsmodellerna? I annat fall så är det frihjulslagret som brukar skära ihop så det enda som hjälper är att stänga av genom att lyfta av remmen :(
#748045
Under höger skärmskydd längre upp finns dränagerör ,dit förs /längst upp/ slangen tillhörande en sprayburk-rengöringsmedel.obs!ej de AC rengöring som nämndes ovan.Så sprayar man upp skummet till det kommer ut ur luftutgångar. Följa anvisningar på burken.så på det viset fick jag bort lukten.mvh
#748398
Droopy skrev:Som redan sagts, det fins ingen anledning att stänga av en AC, bilen håls lättare imfri och en AC ska gå året runt, att det skulle vara speciellt bränslebesparande att köra med ACn avstängt, betvivlar jag starkt, vad tjänar du på en vimnter? 200SEK?


lukten försvinner troligen av sig själv efter ett tag, annars är en bra luktätare en skål ättika med gurkskivor i.
NU försvann lukten av sig själv (skönt). Jag blev mest förvånad då jag (som sagt tidigare) kört över 20 000 mil med 2 olika Volvomodeller (740 samtg V70n) med samma beteende (avstängd vintertid förutom et tpar ggr/vinter då de körs för att motionera alla rörliga delar) utan några som helst problem med varken läckande oringar eller ännu mindre dålig lukt.

Jag har testat (på samtliga bilmodelle rjag haft) att vid imma starta AC:n vintertid men endast på denna modellen (V70 III) upplevt att den är väldigt dålig på att avlägsna imma på rutan. De andra modellerna (som var bensinare) var betydligt effektivare.

Nu är det väldigt sällan jag får någon nämnvärd imma på rutan så det är inte ett stort problem. Men när det händer startar jag ibland AC:n. I övrigt ser jag ingen anledning att vintertid ha den påslagen då den inte ge rmig några fördelar. Att besparingen i bränsle är stor är inget jag varken anser eller har påstått. Men AC-kompressorn stjäl effekt och därmed ökar bränsleförbrukningen något. Dessutom slits lager mm i kompressorn.

Så ni som har den påslagen året runt vad är motivet förutom imfria rutor vid sådan väderlek?

// Niklas
Användarvisningsbild
av Funk
#748417
Att besparingen i bränsle är stor är inget jag varken anser eller har påstått. Men AC-kompressorn stjäl effekt och därmed ökar bränsleförbrukningen något. Dessutom slits lager mm i kompressorn.
Så ni som har den påslagen året runt vad är motivet förutom imfria rutor vid sådan väderlek?
Att systemet är helautomatiserat och inte startar i onödan ? Samt att det inte luktar skit när man väl slår på det...
Det startar bara då det är behövligt för funktion och/eller för att det skall snurra då och då... Bränslebesparingen under vintertid torde vara i stort sett noll sett till att systemet aldrig går kontinuerligt under den tiden. Alla rörliga delar slits i stort sett lika litet eftersom det sitter frihjul på kompressorerna och driftstiden är liten vintertid.

/Thomas
#748437
Funk skrev: Samt att det inte luktar skit när man väl slår på det...
En intressant detalj, På min sommarbil är evaporatorn belagd med ett tunt lager antiseptiskt silver, så det finns aldrig någon risk att de skulle kunna bli bakteriepåväxt eller lukt. Känns premium på något sätt... :D
av Arne
#748440
Har en S60 -02:a som gått 43000 mil och aldrig slagit av AC:n. Har även en S80 -08:a som gått 25000 mil och aldrig slagit av AC:n. Anlediningen är att slippa all imma + att grejor som går hela tiden håller. Jag har aldrig haft nåt bekymmer med klimatanläggningarna på dessa bilar.
#748448
Arne skrev:Har en S60 -02:a som gått 43000 mil och aldrig slagit av AC:n. Har även en S80 -08:a som gått 25000 mil och aldrig slagit av AC:n. Anlediningen är att slippa all imma + att grejor som går hela tiden håller. Jag har aldrig haft nåt bekymmer med klimatanläggningarna på dessa bilar.
Alltså, två olika beteenden och ändå samma resultat!

Nu är ju detta ingen vetenskaplig studie på något sätt men lek med tanken att resultatet blir lika på en hel hög med Volvobilar bilar där man testar våra olika sätt att använda AC-funktionen. Då blir ju enda skillnaden just bränsleförbrukningen och den är garanterat, som många redan skrivit, väldigt liten skillnad av resp på.
Användarvisningsbild
av Funk
#748514
På gamla generationen (P20) så är det väl ungefär 95% chans att det som det går sönder, när och om det går sönder, är kondensorn....

/Thomas
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]