Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jojjeblom
En fd gårdskarl typ allt i allo där vi bodde förut (insatslägenheter) i Grisslehamn undrade en kväll när jag kom hem och han stog utanför porten och undrade om jag hade någon rostolja hemma, jodå det har jag väl sa jag.

Jo det är den här glödlampan i belysningen utanför trapphuset som rostat fast sa han, ok sa jag och gick och hämtade rostoljan.

Innan jag duschade på rostoljan så kände jag mig ''nästan'' tvungen att känna på lampan själv och den lossnade utan problem, jaha var det åt det hållet den satt fastskruvad svarade gårdskarlen när jag visade honom resultatet haha :D
av llesrof
Jo, jag drar åt rätt håll. Brukar kolla det eftersom jag brukar göra detta misstag när jag skall skruva i kontakter på diverse IT-utrustning. Då jobbar man oftast i akrobatiska ställningar. Jag försökte lossa skiten genom att slå med en hammare på det där skaftet man lossar bultarna med. Det är ju ändå förstört och ser mest ut som en lakritspipa i formen nu. Bultarna rörde sig inte en millimeter. Hade jag fått loss den hade jag ändå haft 9 kvar.
Användarvisningsbild
av Vojje
llesrof skrev:Jo, jag drar åt rätt håll. Brukar kolla det eftersom jag brukar göra detta misstag...
:shock:

Låt höger tumme peka åt det håll du vill att skruven/bulten/muttern ska röra sig, då visar automatiskt de övriga fingrarna åt vilket håll du ska utföra det vridande momentet. OBS: Utför, för säkerhets skull, detta kontrollverktyg vid varje fästelement :wink:
Lycka till :D
av llesrof
falcon skrev:kör förbi en verkstad och be dom lossa bultarna åt dig
Ja, den verkstad som orsakat problemet. Jag tänker inte behöva betala för det. Jag måste bara få tid att göra det. Det är det som är problemet.
Användarvisningsbild
av falcon
finns el mutterknackare som fixar det typ jula. clas ohlsson, att stå och bråka med det själv brukar inte vara den bästa lösningen (skador på fälg, trasiga verktyg osv).
av llesrof
Var förbi en kompis efter jobbet. Han har en mutterdragare från Juls eller var han nunhar köpt den. Den orkade inte. Vi tog korrekt hylsa och ett skaft, trädde på ett schyst järnrör på skaftet och drog lite försiktigt. Vi fick ändå ta i som satan för att lossa bultarna, men nu sitter de med lite mer normalt moment.
av 2444ever
Är absolut ingen expert men minns lite smått något inlägg i en tråd om att bultarnas gängor skall sträckas lite, som det görs vid normalt moment. Om de då dragits för hårt kan de ha sträckts för mycket och tappa elasticitet?
Hittar det inte nu tyvärr, men kanske nån som kan det här kan uttala sig om det är något som kan skapa problem?
Användarvisningsbild
av Vojje
2444ever skrev:Är absolut ingen expert men minns lite smått något inlägg i en tråd om att bultarnas gängor skall sträckas lite, som det görs vid normalt moment. Om de då dragits för hårt kan de ha sträckts för mycket och tappa elasticitet?
Korrekt. Dessa bultar bör förpassas till skrotlådan.
Att de har fastnat så hårt kan bero på eftermarknadsfälgar.
motorinställning

Plocka av kamremmen, ställ allt rätt, &a[…]

Uppdatering Har varit ute och provkört men de[…]

Skruva ur den gamla, låt all bromsvätsk[…]

Min har efter 1500 mil förbrukat El 6,9 kWh[…]