CarMan skrev:anledningen till att race kattar tänder motorlampan är inte att dom inte renar, utan att dom inte börjar rena tilräckligt fort. dom tar lite längre tid påsig helt enkelt.
man fetar inte på för att sänka avgas tempen, det är helt fel! när man vill ha ner avgastempen så öppnar man EGR vantilen.
feta på gör man för att sänka tempraturen i förbränningsrummet.
??? Nu talar vi fullgas. Har aldrig sett en bensinturbo där man öppnar EGR vid maxlast för att få ned tempen. EGR öppnar man ju vid dellast för att kunna ha ett lågt F/A-mix.
Förresten svårt att överhuvud taget trycka in avgaser genom EGR i insuget vid fullast då du ju har max turboladdtryck att övervinna.
Om du fetar så sänker du tempen hela vägen, först i cylindern, men i turbo och katt med, särskillt viktig med de nya kattarna som sitter nära toppen för att snabbt bli varma.
De enda motorer jag har sett där man använder EGR för att sänak förbränningstemp är dieselar men då har man ju en EGR kylare för att sänka tempen på gaserna innan man trycker tillbaka dem. Sådana kylare har jag aldrig sett på en bensinare.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.