Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guru
crumpets skrev: Allt utom turbon och ommappad haldex kan ju vilken idiot som helst skruva dit i garaget på en helg.... Extremt oimponerande :(
Ja, skruv och mutter kan de flesta hantera. Men jag utmanar "vilken idiot som helst" att göra samma sak med sin egen S60 T6 och åstakomma samma eller bättre resultat till samma eller lägre kostnad...

Som vanligt gäller att ju mer du vet, desto mer förstår du att du inte alls vet.
Användarvisningsbild
av crumpets
XC90_Executive skrev:Fast vad skulle dom ha gjort då? Raketmotor? :wink:

"Vilken idiot som helst" kan väl fixa det som sitter på vilken bil som helst isåfall?
Det har du faktiskt rätt i. Jag tog nog i lite väl. Men det krävs liksom inget ytterligare när man skruvar chassi. För att få ny turbo och IC att lira bra måste man i alla fall göra en ny mappning, då tycker jag att man kommer utanför hemmafixarnas domän.

Guru: ta en kik på valfritt bilforum så hittar du buntvis med bilar som har liknande mods till chassit... Bodykits också för den delen.

Det känns lite halvfärdigt med +21hp med ny turbo och IC. Och så oengagerat att inte kunna trycka dit en manuell låda. Nu blir den så lik en vanlig T6 i specen att det liksom känns överflödigt att kalla den något särskilt. I grund och botten är det en milt pimpad T6.

Men jag vet ju inget om priset, om den prissätts som typ ytterligare ett r-designpaket utöver r-design kan jag helt klart tycka att det är en bra produkt. Förstår bara inte resonemanget kring att ha samma låda som standardbilen och så litet hopp i effekt från standardbilen.

EDIT: Och varför skulle jag vara okunnig för att jag konstaterar att man kan hänga ditt lite vassare chassidetaljer hemma i garaget? Onödig kommentar.
Användarvisningsbild
av MartinS
Fräck bil, mer kan man väl egentligen inte säga innan man ser prislappen.

Synd att man inte bemödat sig att erbjuda en manuell låda dock, det är ju T6:ornas absolut största nackdel idag tycker JAG.

/Martin
av KarlE
Att sänka accerlationstiden från 5,9s till 4,9s måste väl sägas vara extremt bra?
Användarvisningsbild
av Guru
crumpets skrev:Guru: ta en kik på valfritt bilforum så hittar du buntvis med bilar som har liknande mods till chassit... Bodykits också för den delen.
Jag vet och det är oftast inte speciellt svårt att få en bil att gå snabbare på bana med lite chassimods. Det svåra är att stämma av det så att det även passar på väg och många olika kunder. Ska bilen dessutom uppvisa ett speciellt betende så är det lite trixigare. Problemet här är inte själva ditskruvandet av grejerna utan utprovandet av vilka grejer som ska skruvas dit i kombination med alla andra ändringar. När det gäller bodykits har jag hittils inte sett någon bil som haft tillräckligt hög finish för att kunna vara OEM. Det finns säkert de som lyckats bättre men jag har inte sett dom "live".
crumpets skrev: Det känns lite halvfärdigt med +21hp med ny turbo och IC. Och så oengagerat att inte kunna trycka dit en manuell låda. Nu blir den så lik en vanlig T6 i specen att det liksom känns överflödigt att kalla den något särskilt. I grund och botten är det en milt pimpad T6.

Men jag vet ju inget om priset, om den prissätts som typ ytterligare ett r-designpaket utöver r-design kan jag helt klart tycka att det är en bra produkt. Förstår bara inte resonemanget kring att ha samma låda som standardbilen och så litet hopp i effekt från standardbilen.
Eftersom det inte finns någon manuell växellåda att hänga på så är det tyvärr inte så mycket att göra åt. Det skulle bli för dyrt.
crumpets skrev:EDIT: Och varför skulle jag vara okunnig för att jag konstaterar att man kan hänga ditt lite vassare chassidetaljer hemma i garaget? Onödig kommentar.
Det var inte personligt menat, "du" var menat som "gemene man". Jag menar att det kanske ser enkelt ut att bara byta lite delar och sedan ta hutlöst betalt. Men jag vidhåller min ståndpunkt. Många kan jättemycket om bilar, väldigt många här kan mycket mer än mig men bara för att man kan bilar så förstår man inte alltid komplexiteten, problematiken och byråkratin som en tillverkare måste hantera.

Många jämför med tex M3 vilket jag tycker är helt fel. Dels är M3 väldigt olik en vanlig 3-serie på nästan alla plan, det är knappt karossen är samma. Dessutom är det inte alls samma målgrupp.
En mer rättvis jämförelse är modifieringen av BMW 335i till Alpina B3 Biturbo, samma grundmaterial men lagom modifierat för att ge egen karaktär. Vet inte vad Alpinas prispåslag är men det är ganska saftigt för att bara skruva dit lite nya chassikomponenter, höja effekten lite och några spoilers. :wink:
Personligen föredrar jag nog Alpinas modeller före BMW's M. Kan ha med åldern att göra...
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag förstår din poäng guru.

KarlE skrev:Att sänka accerlationstiden från 5,9s till 4,9s måste väl sägas vara extremt bra?
Launch control stavas det. Den nya lådan kommer även till vanliga T6 så knappt nåt nytt på den fronten.
av S80V8AWD
crumpets skrev:Jag förstår din poäng guru.

KarlE skrev:Att sänka accerlationstiden från 5,9s till 4,9s måste väl sägas vara extremt bra?
Launch control stavas det. Den nya lådan kommer även till vanliga T6 så knappt nåt nytt på den fronten.
Men "den nya lådan" är fortfarande den 6-växlade AW-lådan?
av V60D5AWDPolestar
moffe skrev:Är ingen ny låda... modifierad dock.
Intressant! Modidierad låda, innebär det mindre slir på låga växlar?
Kommer bara på T6? Mer info. tack!!
Användarvisningsbild
av MartinS
V60D5AWDPolestar skrev:
moffe skrev:Är ingen ny låda... modifierad dock.
Intressant! Modidierad låda, innebär det mindre slir på låga växlar?
Kommer bara på T6? Mer info. tack!!
Sliret är ju i mångt och mycket en programeringsfråga. Kör jag min MY09:a i S-läge slirar det ju i princip ingenting förutom på 1:an som inte har någon lock-up.

/Martin
Vi som beställt nya V60

Nu finns min nya V60 hos handlaren: - 11 april bes[…]

Det varierar med årsmodeller och n&aum[…]

Volvo 240 klocka

Har varvräknare i kombinationsinstrumentet oc[…]

Du säger ju själv att du får b&aum[…]