Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av xerent
Tjena,

Efter att jag satt på de lite mindre sommardäcken tyckte jag att styrningen har blivit lite knasig. Bilen har en tendens att sticka iväg åt det hållet jag senast har svängt åt, utan att ratten rör på sig. Det märks speciellt i lägre hastigheter att man plötsligt är på väg ur vägbanan utan att man har rört ratten. Det blev bättre sedan jag ökat lufttrycket på däcken från 2,5 till knappt 3,0 men inte helt. Jag märkte inte av problemet alls lika mycket med de större dubbdäcken men skillnaden kanske beror på den mindre hjulradien hos sommardäcken (continental contact sport).

Jag tycker också att ratten inte riktigt rätar upp sig ordentligt efter en skarp kurva utan att man måste dra den själv den sista biten för att få den rätt igen. Det problemet hade jag även med dubbdäcken. Samt att styrningen känns lite trög i låga hastigheter.

Visst låter det som om det är fel på servon eller någon styrled/styrkoppling? Eller är det fel på föraren? :D Bilen har gått 13700 mil, senast servad vid 12000. Jag har bara haft den i 700 mil så har inte så mkt att jämföra med. ?:-/ Eller räcker det att göra en hjulinställning?

Tacksam för svar :)
En gissning är att någon eller några bussningar i framvagnen är kass. Det sitter ju länkarmar, styrstag mm allihop med gummibussningar som efter hand slits.

Dessa bussningar är ju tyvärr ett känt svaghetstecken på dessa bilar och när man väl hamnar i läget av att behöva byta en kommer snart resten som på et pärlband, surt som ättika.

Med vinterdäck som också kanske har högre profil (?) och med ett gummi som är mer flexibelt (klarar variationer bättre) och ger därmed också sämre feeback till föraren blir det svårare att känna av framvagnsproblem (så som glapp i bussningar).
När du nu fått på sommardäck som inte rör sig lika mycket visar sig problemen tydligare.

Tja, jag gissar ju bara men jag hade nog sett över samtliga gummibussningar i hela framvagnen om jag vore dig.

Mvh!
// Niklas
av Mr T
Hej

Jag har också Sport Contact som sommardäck och upplever samma sak efter det att jag precis bytt från vinterdäcken.

Jag tror alltså att det beror på att vinterdäcken är mjukare och följsammare än vad sommarsulorna är. Jag har samma dimension sommar som vinter och jag har tyckt sen bilen var ny att det är trevligare att köra på vinterdäcken.

Så min gissning är att sommaräcken helt enkelt är hårdare, för att vara sportigare, och att man tydligt känner nackdelarna med det.

Men det kan ju vara något annat.

//Mr T
Uppdatering till den intresserade; den som googlar på liknande problem och bara hittar frågor utan svar...

Jag lät Bilbolaget se över bussningarna i framvagnen och gjorde en hjulinställning. Inget fel på bussningarna, men hjulinställningen var lite fel. Nu upplever jag att bilen går bättre på raksträckor och att den tar sig ur kurvorna bättre och rätar upp ratten mer. I övrigt spårar den ganska mycket ibland men det måste alltså bero på däcken.

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.