Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Avarage
Hej!

Har haft AC:n avstängd i stort sett hela vintern (sedan november) och slog på den härom dagen.

Ut kommer en odör av unken doft. Luktar nästan lite som mögel. Lukten har avtagit en aning nu efter några dagar men man känner den fortfarande tydligt. Har ingen som helst lukt om AC:n stängs av.

Vad kan det här bero på? Och ännu mer intressant vad kan jag göra åt det (bilen skall snart säljas)?

Har haft en V70 2,3T-03 innan som jag aldrig haft detta problem på trots samma beteende med AC:n (dvs. i stort sett avstängd hela vintrarna).

Mvh!
// Niklas
Det samlas fukt och kondens i systemet när du inet använder det, lukten brukar försvinna efter ett tag.
Men ha för vana att inte stänga av AC, den kan gott vara på året runt, fins ingen anledning att stänga av den
Droopy skrev:Det samlas fukt och kondens i systemet när du inet använder det, lukten brukar försvinna efter ett tag.
Men ha för vana att inte stänga av AC, den kan gott vara på året runt, fins ingen anledning att stänga av den
Uppenbarligen ett problem Volvo valt att bygga in på senare årsmodeller då det inte fanns tidigare. Var samlas fukten? Jag kör ju med ventilationen igång hela tiden. Det verkar som om det finns utrymme där luften inte cirkulerar så länge AC:n står still (med något spjäll emellan (?).

Finns visst en bra ansledning att stänga av AC:n, bränsleförbrukningen. Sedan vet jag att det är bra att starta den emellanåt, rörliga delar mår aldrig bra av att stå still för länge.

Mvh!
// Niklas
Det finns ett smörjmedel som bör cirkulera annars torkar tex o-ringar sönder med läckage som följd. Du kommer aldrig spara in på bränsleförbrukningen jämfört med vad det kostar att reparera AC:n även om det "bara" skulle vara en o-ring då felsökning och framförallt gas är ganska dyrt. Avstängningsknappen borde inte finnas överhuvudtaget.
nissesvolvo skrev:Det finns ett smörjmedel som bör cirkulera annars torkar tex o-ringar sönder med läckage som följd. Du kommer aldrig spara in på bränsleförbrukningen jämfört med vad det kostar att reparera AC:n även om det "bara" skulle vara en o-ring då felsökning och framförallt gas är ganska dyrt. Avstängningsknappen borde inte finnas överhuvudtaget.
Det är därför jag startar den ett fåtal gånger/vinter, vilket har funkat rätt bra på min gamla 03:a.

Fast nu var ju frågan om lukten och vad som kan göras åt den.
Den försvinner efter ett tag. Det finns även så att man kan fräscha upp AC på firmor som fixar det. Då tvättar dom väl cellpaket osv.

ACn är väl ändå inte igång när det är kallt ute även om lampan lyser. Kör med den på ;)
Dessutom så när väl ACn går så avfuktar den luften!
nissesvolvo skrev:Det finns ett smörjmedel som bör cirkulera annars torkar tex o-ringar sönder med läckage som följd. Du kommer aldrig spara in på bränsleförbrukningen jämfört med vad det kostar att reparera AC:n även om det "bara" skulle vara en o-ring då felsökning och framförallt gas är ganska dyrt. Avstängningsknappen borde inte finnas överhuvudtaget.
Fan vet...... jag har börjat tvivla starkt...

Min svåger har en Toyota 89...... den har alltid haft ACn avstängd på vintern. Inte fasiken har gasen läckt ut i några o-ringar. ACn funkar ännu utan påfyllning efter 24 år :-O) . Men men,,,, sån kvalitet tillverkas kanske inte längre.... ?:-/

Dessutom så är det mycket bra att det finns en avstängningsknapp på ACn på D3/D5:orna, för skär komperssorn så är det stor risk att remmen far in i kamremmen så man får vetilsallad i D3/D5an

Jag har ALLTID min AC tillslagen, året om, på min MY13, som inte är ett år gammal ännu. Men nu börjar den låta rejält illa.

Undrar om det inte hade varit bättre att ha den avslagen över vintern och sparat på grejjorna istället.

PS, Finns flera produkter för lukten..

BildBild
VolvoB20 skrev:
Fan vet...... jag har börjat tvivla starkt...

Min svåger har en Toyota 89...... den har alltid haft ACn avstängd på vintern. Inte fasiken har gasen läckt ut i några o-ringar. ACn funkar ännu utan påfyllning efter 24 år :-O) . Men men,,,, sån kvalitet tillverkas kanske inte längre.... ?:-/

Dessutom så är det mycket bra att det finns en avstängningsknapp på ACn på D3/D5:orna, för skär komperssorn så är det stor risk att remmen far in i kamremmen så man får vetilsallad i D3/D5an

Jag har ALLTID min AC tillslagen, året om, på min MY13, som inte är ett år gammal ännu. Men nu börjar den låta rejält illa.

Undrar om det inte hade varit bättre att ha den avslagen över vintern och sparat på grejjorna istället.

PS, Finns flera produkter för lukten..

BildBild
Har inte heller haft några som helst problem med läckande oringar på varken min V70-03 som rullat nästan 27 000 mil eller på min gamla 740 Turbo-90 som hade rullat 24 000 mil när jag sålde den.

Men det finns säkert de som har haft stora problem med läckande oringar. Jag är dock inte en av dem. Men så aktiverar jag den ett par gånger/vinter och på sommaren kör jag med den på för jämnan.

Att det dessutom spar bränsleförbrukning märks rejält då effekten kraftigt reduceras så fort AC:n går in. Även om det inte är huvudskälet till att den är avstängd vintertid. Men det ÄR en positiv bieffekt.

Det lustiga/olustiga är att det är bara den nyare bilen jag har råkat ut för problem med dålig lukt. Känns som en kvalitétsförsämring om än ringa.

// Niklas
Som redan sagts, det fins ingen anledning att stänga av en AC, bilen håls lättare imfri och en AC ska gå året runt, att det skulle vara speciellt bränslebesparande att köra med ACn avstängt, betvivlar jag starkt, vad tjänar du på en vimnter? 200SEK?

lukten försvinner troligen av sig själv efter ett tag, annars är en bra luktätare en skål ättika med gurkskivor i.
Senast redigerad av 1 Droopy, redigerad totalt 0 gånger.
installera dragkrok

Såvitt jag minns är det TRM redan fr&ar[…]

Motorlampa blinkade till

Hej Volvo v90 T5 2018 idag vid körning blinka[…]

Antar att du menar att bilen är av modell&ari[…]

Bilen slutade driva

Det första jag funderar på är kopp[…]