Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Eklunddd
Hej!
Jag är på jakt efter en Volvo S60 i prisklassen 35-50 000. Jag har varit runt idag och provsuttit och kikat på ett par S60 och tycker att bilen passar mig som smäck. Jag är lite påläst om motoralternativ osv och i min prisklass verkar det som att jag kommer att köpa en med 140 hästars motorn (men större motorer är givetvis alltid kul :) ).

Nu till mina frågor.
1. På de exemplar som jag tittat på hade stolarna börjat bli slitna, är detta ett vanligt problem på dessa bilarna? (Den ena bilen hade gått ca 20 000 och den förarstolen hade spruckit upp på vissa ställen, den andra som gått 15 000 hade fått en liten spricka men inte såpass att det gått hål).
2. Är det någon speciell motor jag bör akta mig för? T5 är inte intressant men har sneglat på 2.4t. OBS INGEN DIESELMOTOR OBS.
3. Är 140 hästaren lite väl slö? Jag vet att autotech har ett chip att ta till för att öka effekten 40 hästar till om så skulle vara fallet, men det är alltid kul om man kan spara lite pengar.
4. Rost verkar inte vara något problem på dessa bilar, har ni haft problem med rost eller vet ni någon som ändå har en rostig S60?
5. Några övriga allvarliga fel ni vet om dessa bilar?

MVH Eklund.
av Avarage
Har en V70 2,3t-03 som rullat drygt 26 000 mil. Kör fortfarande med orignal koppling, avgassystem och bromsskivor samt ok och batteri. Dvs. riktigt bra livslängd på det mesta.

Har dock behövt byta ut AC-kompressorn (begagnad kostar dem ca. 2500kr + fyllning)

En riktigt svag länk på dessa bilar är framvagnsdetaljerna (bussningar) som slits. Har väl en detalj slitits så mycket i framvagnen så byte måste ske åke rman inom väldigt kort tid efter det på att byta rubbet. Här kan man lätt behöva lägga 10-15 000kr innan man är klar. Men när det väl är gjort kan man, om man valt originalprylar, köra ostört i ytterligare 15-17 000mil. Ung. samtidigt 18-20 000mil brukar stötdämparna ge upp.

Ang. spruckna sömmar i stolarna så är svaret, japp det är vanligt. Speciellt sidosömmen. Där sitter en krockkudde varvför man valt en svagare tråd att sy ihop lädret med.

Nu har jag ingen erfarenhet av varken 140hk resp. 170hk modellerna men när jag letade bil till mig jämförde jag bla. bränsleförbrukning mm. och fann då att det var ingen skillnad mellan dessa båda motoralternativ. Det var till och med så att 170hk-modellen var aningens aning snålare.

Jag valde dock 200hk-modellen pga. mycket roligare motor. Och med BSR steg 1 har man hela 252 hk och 410 Nm att göra säkra omkörningar med! ;-)

Mvh!
// Niklas
Användarvisningsbild
av Jackson75
Du bör kolla upp vilket gasspjäll som sitter på motorn (finns massor att läsa om detta på forumet) Tidiga årsmodeller, 01-02 (03?) har ett magneti marelli spjäll som har gett måååånga trubbel. Dessutom kostsamt att reparera.
Ta med dig en liten spegel och ficklampa när du kollar bilen, titta under spjället som sitter på motorns framkant.
Undertill spjället sitter en etikett som kan vara gul eller vit. Vit = originalspjäll aldrig utbytt (risk) Gul = utbytt spjäll
Risken är väl inte noll även om det sitter en gul etikett men då vet du i alla fall att en åtgärd har gjorts.
Har du tur så hittar du ett BOSCH-spjäll som verkar vara betydligt bättre.
Användarvisningsbild
av Venditor
Jag hade en 170 hästars s60 aut och bytte till en v70 2.4t aut så vart försäkringen billigare, kan vara bra och kolla upp vad försäkringen kostar med olika motor alternativ.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Med en 2.4t får du en roligare bil med mer utrustning generellt. Detta är ju en dussinbil och kostar inte mycket mer i inköp. Kolla 03 och uppåt då är gasspjället inte längre problemet med bilen
av aldrigstanna
förlåt om jag stjäl din sida, men angående autotech trimmet. Kan man lämna in bilen på service och få programvaran uppdaterad utan att styrdon och hela skiten bryter ihop, eller har man förstört möjligheten till det? Alltså då med ppc dosa. räcker det att ställa in den till orginal, lämna in bilen, blir uppdaterad och sen fortsätter allt fungera?
Användarvisningsbild
av Wanchai
Jag tycker 140 hk räcker för mig men det beror ju på hur du kör. Självklart blir det roligare med turbo men risken är väl att även tidigare ägare har tyckt så och att bilen därför är hårt körd? Jag vet att bilen ändå kan vara välskött men du förstår nog hur jag menar. Jag hade glapp i styrlederna men framvagnsproblem är som sagt inget ovanligt och troligen inte heller specifikt för S60. Någon nämnde gasspjället men jag tycker inte du ska dissa en bil med Marelli-spjället. Däremot ska du pruta då. Lycka till!
Användarvisningsbild
av Perc
Skulle inte vilja påstå att lättrycksturbo inbjuder till "hård körning" direkt, det tror jag inte man behöver vara rädd för. Jag åkte 2.5T före denna bil och det var precis lika mycket gubb-bil som mina tidigare sugisar, med den skillnad att den hade en segdragningsförmåga som en med 140/170hk bara kan drömma om. ;)

På pappret kan det också se ut som om det inte är nån nämnvärd skillnad eftersom sugmotorn har 170 hk redan den, men i verkligheten är det natt och dag skillnad mellan motorerna. Bränsleförbrukningsmässigt skulle jag inte vilja påstå att det är nån märkbar skillnad, det är inga snåla bilar hur man än vänder och vrider på saken.
Hastighetsmätare 760

Är tyvärr inte sånt hjul i dessa m[…]

Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]