Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvoknasen
dieselmagnus skrev:Det är inte alltid det ges felkod även om spjället är kaputt. Har du sugis eller turbo?
Ok.. Turbo, T5:a.

MVH
av Volvoknasen
Kan uppdatera med att vi har testat att spraya startgas där vi kommer åt nyss, men ingen märkbar reaktion på bilen.
Bilen har gått riktigt kasst ett par dagar men åkte en sväng mitt på dagen och då gick den bra utan att tomgången krånglade en mil eller så.. Förra veckan åkte jag 150 mil ungefär och inget problem alls.. Väldigt diffust problem.

MVH JOHAN
av Volvoknasen
dieselmagnus skrev:En udda sak men IBLAND kan ett begynnande taskigt batteri ge olika symtom som är väldigt konstiga.
Det slog oss också, så vi testade faktiskt ett batteri från en annan bil i förrgår, dock började tomgången pendla direkt vid start då med... Hade hoppas på något sådant "enkelt" fel, börjar tröttna på detta nu..

MVH JOHAN
av Volvoknasen
Någon mer med något bra tips att testa?
Eller någon som upplevt samma fel som har en lösning direkt :)

MVH JOHAN
av Volvoknasen
dieselmagnus skrev:Tyvärr skull jag då tippa på spjället. Hur beter sig bilen vid full belastning? Har du rengjort luftmassemätaren?
Ja, det kan ju kanske vara det, men känner mig lite osäker på att byta det när det inte sätter felkoder osv, kan jag köpa ett likadant begagnat och testa byta till? (samma nummer). Köpa nytt och så visar det sig vara något annat e inte så lockande...:P
LMM är renggjord vid ett tillfälle, men jag bytte den tillslut till en ny (dock ej orginal) för att även testa detta.

Bilen går bra vid belastning, inga problem alls då.

MVH JOHAN
av Volvoknasen
dieselmagnus skrev:På forumet här rekommenderas inte att köpa en piratmätare. Flera har haft problem med dessa från bla Vparts och skruvat.
Ja nej men bilen betedde sig lika före som efter bytet av LMM, så tror inte det är den heller..
Nån mer idé?

MVH JOHAN
Volvo appen

Jag får trycka väldigt många g&ar[…]

Hastighetsmätare 760

Är tyvärr inte sånt hjul i dessa m[…]

Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]