Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Etter en litt lengre tur idag så merker jeg mye støy fra venstre vindu. Ganske irriterende etterhvert. Først etter 75km/h ca, etter det blir det verre.
Åjo, som nevnt litt tidligere i tråden. Ganske kraftig plystrelyd. Har ennå ikke kjørt en lang-lang tur med V40en ennå (bruker V70en til det :P), men jeg tror jeg hadde blitt kraftig irritert etterhvert. Blir å ta meg en prat med Bilia etterhvert.
av Hyxarn
Gissar på att din återförsäljare inte har någon koll som helst. Beställ art. nr. 31299103 så ska du allt se att du kan få en färgpenna.
mustang64 skrev:Vet ej om detta hör hemma i denna tråd, men jag skriver ändå. Problemet jag har är att Volvo ännu inte tycks ha tagit fram en färgpenna för att laga stenskott i lacken. Har hört med ÅF på tre olika ställen och fått samma svar, "finns ej". Mailat Volvo i Göteborg men ej fått något svar ännu. Den går bara att köpa som spray men det fixar man ju inte små, små stenskott med. Det gäller färgen Biaritz-blå 705-16. Är det någon som har samma problem med andra färger kanske, eller som vet var färgpennan med "min" färg finns att köpa????

D3 Momentum
Du har så rätt så när det gäller ÅF-s kontroll på vad som finns.
Hittade själv färgen hos Volvo-tillbehör och körde till ÅF som helt plötsligt också hittade den i sin dator.
Han skyllde på en dålig uppdatering hos Volvo i Göteborg. Hur som helst med det, färgen är beställd och hämtas i veckan.
Tack för intresset av inlägget...

D3 Momentum
av Hyxarn
Haha, skön bortförklarning. Den färgpennan har ju bara funnits i minst ett år på Volvos Tillbehörswebb. :roll:
mustang64 skrev:Du har så rätt så när det gäller ÅF-s kontroll på vad som finns.
Hittade själv färgen hos Volvo-tillbehör och körde till ÅF som helt plötsligt också hittade den i sin dator.
Han skyllde på en dålig uppdatering hos Volvo i Göteborg. Hur som helst med det, färgen är beställd och hämtas i veckan.
Tack för intresset av inlägget...
Avuriel skrev:Av nyfikenhet, är detta en typ av Färgpenna som du använder själv eller som dom gör på verkstan? Det kan bli dyrt att få små stenskott lagade...
Kolla Chipex är mitt tips. http://www.chipex.se
av Nibbe
Nibbe skrev:Lite uppföljning efter ca 1200mil.

-VOC funkar bättre (det är dock en 3dagarsgräns som Volvo nu har gått ut med att det är så det ska vara).
-Knapparna funkar bättre med tiden. Nu funkar det till 99% varje gång man trycker (kan ju varit en vanesak).
-Bältesvarnaren stör jag mig inte på längre (kanske tom är fixat/ändrat).
-Radion har dom gjort något med, vet inte vad men nu är det mindre sprak och knäpp dock har kvaliten försämrats markant!! Jag har ibland svårt att höra vanligt tal på P3! Det verkar som bilen helt enkelt har för dålig mottagning och då har man försökt dölja det med att göra ljudkvaliten väldigt dålig. BT låter ganska bra (jag ska ge mig på dom om detta igen).
-Lyset i bagaget verkar funka som det ska.

Nytt:
-Bakluckans överkant läker vatten när man tvättar bilen (dom har försökt fixa det en gång men det resulterade i att det blev ännu värre!)(Detta är tydligen ett problem som Volvo är medvetna om).
-2st lås bytta pga felkoder och att keyless-låsningen/upplåsningen inte funkade 100%igt (bilen stog olåst i flera dagar samt att det ibland inte gick att låsa alls)(Detta är tydligen ett problem som Volvo är medvetna om).
-Någon sensor i framvagen bytt på garanti (hade inte ens märkt det själv).
-Höger framdörr skallrar (åtgärdat)(Detta är tydligen ett problem som Volvo är medvetna om).
-Garantijobb med att byta ut något i takkonsolen för att den kunde varna för trasig airbag även fast den var hel.
Uppföljning efter ca 1900mil
-Volvo (generalen i Sverige) har bekräftat konstruktionsfel på bakluckan/vingen på bakluckan (dock inte meddelat detaljer om vad som är fel, fel ej åtgärdat än).
-Radiodel bytt utan att felet avhjälpts till 100%, fortfarande spontana sprak och knaster, dock tycker jag att ljudkvalitén är lite bättre.

Nytt:
-Skaller i vänster framdörr (åtgärdat)
-Högtalare i vänster framdörr bytt (tyckte väl jag också att ljudet var knasigt).
-Luftgallret i höger inblås, tappat någon plastbit så nu pekar ett utav "bladen" fel.
-Jag har lyckats bekräfta att min bil blir väldigt störd av min iPhone 4S (detta endast när jag har den i Brodit-hållare vid utblåsen i mitten)(Någon som lyckats få Volvo att erkänna att detta är ett problem?)

Börjar bli lessen på att få åka till återförsäljaren hela tiden.
Måste dock tillägga att återförsäljaren sköter sig exemplariskt och är väldigt tillmötesgående och försöker allt dom kan med att avhjälpa mina problem men det håller ju inte hur länge som helst, tyvärr.
Jag har alltså bokat mitt sjunde besök på 1900 mil..... allt pga garantijobb.

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]