Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Avuriel
V402013 skrev:Allt under 50 grader kylvätsketemperatur brukar anses vara kallstart (iaf för tändstiftsmotorer), därför meningsfullt att alltid ha i blockvärmaren.
Blockvärmare?
Användarvisningsbild
av spaceuser
Avuriel skrev:
V402013 skrev:Allt under 50 grader kylvätsketemperatur brukar anses vara kallstart (iaf för tändstiftsmotorer), därför meningsfullt att alltid ha i blockvärmaren.
Blockvärmare?
En kvalificerad gissning.... Blockvärmare = värmare som värmer ett motorblock.
Användarvisningsbild
av Avuriel
Jo men det finns flera olika typer av värmare: Bränsledriven P-Värmare, Eldriven P-Värmare, Prestart värmare för Diesel (standard (PTC Element?)), Sedan finns ''Auto värmare'' vilket är egentligen att den bränsledrivna värmaren du har installerad kör igång under färd (vid start) för att hjälpa motorn upp i temp (Kör igång endast under +8C) Även att alla dessa värmare endast går igång om yttertemp är under +8C (Vet ej med Elvärmaren)

Det är därför jag undrar hur han menar med allt under 50C Kylvätsketemp är kallstart. Allt över +8C yttertemp blir ju då automatisk kallstart per automatik vare sig du vill eller inte, samt att det är extremt oekonomiskt och ej miljövänligt att köra en bränslevärmare över +8C.
Användarvisningsbild
av spaceuser
Avuriel skrev:Jo men det finns flera olika typer av värmare: Bränsledriven P-Värmare, Eldriven P-Värmare, Prestart värmare för Diesel (standard (PTC Element?)), Sedan finns ''Auto värmare'' vilket är egentligen att den bränsledrivna värmaren du har installerad kör igång under färd (vid start) för att hjälpa motorn upp i temp (Kör igång endast under +8C) Även att alla dessa värmare endast går igång om yttertemp är under +8C (Vet ej med Elvärmaren)

Det är därför jag undrar hur han menar med allt under 50C Kylvätsketemp är kallstart. Allt över +8C yttertemp blir ju då automatisk kallstart per automatik vare sig du vill eller inte, samt att det är extremt oekonomiskt och ej miljövänligt att köra en bränslevärmare över +8C.
Det var inte min mening att vara petig på något sätt. Hoppas du ursäktar. Rätta mig dock om jag har fel, men jag antar att en elvärmare som ju sitter inpressad i ett av de förborrade men pluggade hål som finns i motorblocket, skiljer sig genom att bränsledrivna värmare är kopplade på kylvattenslingan, som jag fattar det "utanför" motorblocket. Därav namnet blockvärmare.
av V402013
Jag föreslår att en föruppvärmd motor (hur är egentligen egalt) vilken således startar närmare sin konstruerade kylvätsketemperatur (" termostat-värdet") än en icke alls uppvärmds motor uppnår:

* Mindre mekaniskt slitage då spel och toleranser samt värmeutvidgning har en viss konstruktionstemperatur
* Mindre kemiskt slitage av ofullständig och/eller överfet blandning
* Mindre bränsleförbrukning
* Miljön...
* Mm

Sedan kan man fundera om den direkta merförbrukningen via "kallkörning" kostar mer eller mindre än en eldriven föruppvärmning?

Ibland anses det även ibland att det allra sämsta ur alla synpunkter kan vara en kallstart följd av lång tomgång medan man "skrapar bilrutorna" eller på annat sätt fördröjer normal motortemp...?
Användarvisningsbild
av Avuriel
En grej jag lagt märke till nu är att det verkar som min förbrukning ökat med att jag satte på sommardäcken...
Vinterdäck: 205/55R16 Matres med Michelin X-Ice Dubbfria
Sommardäck: 205/50R17 Mannan Pirelli Cinturato
Jag har rullat 1350 mil med min V40 hittills och det mesta av detta med Vinterdäcken, sedan 28 aug 2012.

Jag hade landat nu det senaste på ca 4,7/100km Datorn sa 4,2
Nu ligger datorn uppe i 4,9 utan att jag ändrat mängd körning eller körsätt, bara bytt till sommardäcken.
Notera att jag kör med 2,8 bar i sommardäcken och 2,6 på vinterdäcken.

Jag förstår inte riktigt vad skillnaden kan bero på? Jag har slutat använda P-Värmaren för säsongen som på dom kallaste dagarna gick 2 gånger per dag samt med extravärme under körning periodvis. Så förbrukningen REAL borde minska även om datorn ökar. Men det tyder ju ändå på att det finns en skillnad på förbrukningen mellan dessa Hjul.

Någon som kanske kan något mer om detta än jag???
Användarvisningsbild
av Avuriel
V402013 skrev:Kanske "Jag har slutat använda P-Värmaren för säsongen"...?
Jo men förbrukningen har ÖKAT trotts att P-värmaren inte används som dessutom ''slukar massa Diesel'', den borde ju minska förbrukningen med tanke på att det varit 5-10 plusgrader i flera veckor nu.... Men nej den ökade med att jag satte på sommardäcken. Under perioden som P-Värmaren gick 2 gånger per dag låg jag på närmare 6-6,5 liter/100km.. Men under den gångna månaden landade realförbrukningen på 4,8 efter 3 veckor utan p värmare med vinterdäcken på. Så det måste ju vara skillnad på däcken, men jag kan inte förstå varför det är såpass mycket. Dom är inte så olika.
Användarvisningsbild
av Avuriel
V402013 skrev:Kan det månne vara så att merförbrukningen kallstarter ger är större än om p-värmarens bränsleförbrukning?
Nej jag tror inte det, jag har ju kört i 3 veckor utan P-värmare på vinterdäcken innan jag bytte och förbrukningen var då på datorn stadiga 4,2 (real 4,77) men nu har den gått upp till 4,8-9 ungefär på datorn. bara på en vecka. Vilket kan innebära att realökningen så kanske jag ligger på 5,5. Men det ser jag ju exakt vid nästa tankning, men det är ju ingen tvekan om att den har ökat märkbart.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 29

Här är ju justerbara IPD toe-rods.. :-)[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08