Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har aldrig känt att det tagit speciellt lång tid att få upp värmen i D3:an.. även i -25 funkade det bra.
För det mesta har jag kört igång värmaren nån kvart innan jag ska dra och då fått värme fort när jag kört iväg, men även när jag inte kunnat planera resan har det gått förhållandevis fort tycker jag. Inget jag ser som ett problem.. inte ens i svensk vinter på norra sidan om Dalaälven. :)

Jag har kört 90% av vintern med extravärmare under färd avstängd.
Hur fort man får värme i en diesel beror förstås på hur mycket den belastas, men jag blir alltid lika förvånad när jag läser om hur folk får fyr på sin diesel i två-siffriga minusgrader.
Jag fiskör numera då jag blivit förbruknings-narkoman och totalt beroende av att hålla ner staplarna.. Däremot är det oftast inte så mycket tomgång utan landsväg/motorväg i 90-110km/h. Jag har bra värme i bilen i -10 utan att behöva använda extravärmaren.
Frös lite vid ett par tillfällen när det var närmre -20 och jag inte hade extravärmaren aktiv.. körde utan jacka och mitt i resan tyckte jag att jag under några mil förlorade värme.. Drog upp den från 20-22 grader och det kom tillbaka. Vet inte varför den dippade (motorväg i konstant fart runt 110km/h)... men det är de enda gångerna jag reagerat på att det inte varit varmt nog.
Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut från[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]

Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag kan inte få in mer än ca 1 cm av ny[…]

@batmac ,Pannlampa på(?) Ja det börjar[…]