Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

SEpaket skrev:Snabb följdfråga:

Min Volvo 850 har en tjänstevikt på 1 460 kilo. Om man räknar bort den imaginära föraren på 75 kilo och 60 liter bensin som inte finns kvar i tanken så kan vi dra bort ytterligare 120 kilo (dessutom kan jag ju med fördel ta väck reservhjul och annat lössittande). Den borde kunna gå att lätta till 1 300 kilo i "verklig vikt". Som tidigare sagt, 940 får dra 1 600 kilo. Klarar jag mig med det? Eller ligger jag några kilon över gränsen?

Jag har ingen aning om vad ett biltransportsläp väger.
Nej, De absolut lättaste bilsläpen jag stött på var de svindyra lätta Lööve släpen i aluminium. Men de vägde 420 kg om jag minns rätt. Några bilsläp som bara skulle väga 300 kg tror jag inte existerar.

Om du nu inte väljer att "Halvt biläp"

Bild
Men för B-kort gäller ju att släpets totalvikt (dvs vad det *får* väga fullastat, oavsett om det *är* tomt eller lastat) aldrig får vara större än bilens tjänstevikt. Och en 944 har väl inte riktigt 1600 kg tjänstevikt? Min 945 SE har 1560 kg.

För B-körkort är en bil med tjänstevikten 1750 kg det idealiska om det bara gäller att dra ett så tungt släp som möjligt. Då får man dra ett släp vars totalvikt är just 1750 kg – under förutsättning att man inte har någon last i bilen, och att "Max släpvagnsvikt" inte är mindre.
NilsO skrev:Men för B-kort gäller ju att släpets totalvikt (dvs vad det *får* väga fullastat, oavsett om det *är* tomt eller lastat) aldrig får vara större än bilens tjänstevikt. Och en 944 har väl inte riktigt 1600 kg tjänstevikt? Min 945 SE har 1560 kg.

För B-körkort är en bil med tjänstevikten 1750 kg det idealiska om det bara gäller att dra ett så tungt släp som möjligt. Då får man dra ett släp vars totalvikt är just 1750 kg – under förutsättning att man inte har någon last i bilen, och att "Max släpvagnsvikt" inte är mindre.
Nej vänta nu... om du har en bil med tjänstevikten 1750kg så är ju totalvikten troligen typ 4-500kg högre.. Det är den totalvikten och totalvikten på släpet som inte får överstiga 3500kg för vanligt B-kort. Du kan inte räkna med bilens tjänstevikt...
NilsO skrev:Men för B-kort gäller ju att släpets totalvikt (dvs vad det *får* väga fullastat, oavsett om det *är* tomt eller lastat) aldrig får vara större än bilens tjänstevikt. Och en 944 har väl inte riktigt 1600 kg tjänstevikt? Min 945 SE har 1560 kg.

Inte många rätt här, tyvärr. Nytt för i år är att man inte behöver jämföra bilens tjänstevikt med släpets totalvikt.
Bilens maximala släpvagnsvikt gäller som begränsning tillsammans med 3500 kg gränsen för ekipagets totalvikt.
Eh. Det har du rätt i. Man ska aldrig försöka räkna ut hur tungt släp man får köra när man är trött.

Men vad gäller tjänstevikten spelar den in. På min är totalvikten liksom av en händelse bestämd till 1940 kg, så bilen får alltså dra precis 1560 kg på B-kort (1560 kg +1940 kg =3500 kg).
Precis.. Man måste ta hänsyn till 2 olika vikt-regler vilket ofta rör till det för folk.

Dels är det bilens tekniska förutsättning... det som på regbeviset skrivs ut som Max släpvagnsvikt.
Sen är det ditt körkorts regler, det som på regbeviset skrivs ut Släpvagnens maximala totalikt vid B-behörighet

Båda dessa måste uppfyllas för att du ska få dra släpet.. under förutsättning att du då inte har t.ex BE-kort.. då gäller fortfarande bilens max-begränsning men du har lite andra sätt att räkna och får ju även dra mer än 3500kg.
Max släpvikt vid b-behörighet på min 944 är 1 600 kilo. Jag kan alltså inte dra min 850 med den? Frågan är vad fan jag gör då, att anlita någon kostar väl multum. Vad är det för böter på att köra en obesiktigad (men skattat och försäkrad) bil? Förutsatt att någon reagerar, vill säga.
Du får köra den till verkstad och till besiktningen.
Däremot får du INTE köra ifrån besiktningen om den inte går igenom, då måste den bärgas.

Bärga bilen kan du väl göra genom att bara be en kompis köra? Alltså det är inte samma sak som att dra släp.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Lat ... a-vagarna/

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]