Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Gonzo
Håller på att hjälpa en granne med sin 945 -97a. Det började med att höger frambroms började låta när vi var ute och åkte. Stannade och kände att fälgen var het och även vänster fram kändes varm fast han inte bromsat nämnvärt. Åkte hem till mig och jag rev ner oken för att kolla glidpinnarna och kolven men allt känns jätte bra. Kan trycka tillbaka kolven rätt så lätt och pinnarna går jätte lätt. Monterade allt men när jag bromsade till satt höger fram fast och vänster går jätte trögt. Har tagit bort undre plåten som beläggen glider på men det fungerar ändå inte. Vad kan man göra mer?? Det är en kolvs ok.
Användarvisningsbild
av erikn
Bromsslangen. När den är gammal kan den bli som en backventil, då fastnar oken så där.
Användarvisningsbild
av erikn
Gonzo skrev:Men om bromsslangen skulle separerat måste väl oket bli svårt att trycka till baka eller, typ som en backventil??
Ja, tycker jag också. Hmmm, blev lite klurigare där.
av blådåren
Byt slangarna !!, när dom separerar eller kanske fått en knäck vid nåt beläggbyte , så får bromsvätskan svårt att komma tillbaka , det blir nästan som en backventil och problemet ökar dessutom när det börjar bli varmt ute vid bromsarna och det börjar trycka på av värmen.
Dom blir också dåliga av tid och slitage.
av triumph00
Har haft liknande bekymmer på 740 och 940 fast inte riktigt så illa så att fälgen blev het, men känner att det bromsar ändå

Och på min så gick också glidpinnar och kolvar lätt samt att det var inga bekymmer med slangarna att dessa var täta, ändå så kärvade oket
Så slangarna på en 97:a det tror jag inte

På mina har det varit "slitaget"" i själva glidlagringen som ändå kärvar och det som sker är att oket ställer sig lite "snett" och då glider inte oket. Men när man väl plockar i sär igen så glider det fint - alltså utan belastning

Så har jag även haft på en mc en gång och det tog tid innan jag förstod vad som var fel, men på en mc kan man lättare meka på centralstödet och då bromsa och sedan känna att hjulet går trögt och vred sedan på bromsoket - och då släpper det, alltså glidlagringen drar ytterst lite snett

Så min gissning är att byta hela bromsoket, så får du nya delar över allt
Användarvisningsbild
av emwtur
triumph00 skrev: 8<
På mina har det varit "slitaget"" i själva glidlagringen som ändå kärvar och det som sker är att oket ställer sig lite "snett" och då glider inte oket. Men när man väl plockar i sär igen så glider det fint - alltså utan belastning
8x
håller med !
kan man pressa tillbaka kolven lätt så BÖR det inte vara slangen , man kan ju öppna luftnippeln och kolla om det går mycket lättare då .
annars kan man ju börja med att skaffa bara nya glidpinnar- hjälper inte det så är det väl okbygeln som behöver bytas ?
oken skall vi nog inte skylla på ?
exempel :
http://www.autokatalogen.se/afw/boras/v ... dNo=286408
vet inte om det är exakt rätt !!!
av triumph00
bara som ett tips - den som länkas till - den sitter överst och den provade jag att byta en gång, men det hjälpte inte, den är mera av en "styrning" (är ju en axel med gummilagring)
utan i mitt fall var det den glidande "rörbiten" som sitter underst, som kärvar mot själva bromsoket (alltså kärvar vid belastning)
Elpriset

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sydsverige[…]

Nu har jag fått uppdateringen till min V90[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" och[…]

Köpa en tidig XC90?

Så länge du med jämna mellanrum k&[…]