Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Det är väl positionen vid senaste färden med resp nyckel som lagras i minnet? siffrorna på stolen påverkas inte.
av tanaris
Det var inte helt lätt att få det att fungera som det skulle med nycklarna, först måste man slå på funktionen i någon meny och sedan var jag tvungen att låsa och låsa upp med båda nycklarna och ställa om stolen flera gånger för att det skulle synka. Men nu fungerar det klockrent.

...ja, förutom att jag som igår kväll får stå ute i regnet och vänta på att stolen justerar sig, eftersom min fru sitter så nära ratten att jag inte kan klämma mig in. Dessutom stannar den om man sätter sig för häftigt när den håller på och justerar.

Min förra bil ställde om stolen så fort jag låste upp, det kändes inte som att det var något problem varken med ström eller slitage. Dessutom räckte det med att trycka kort på stolsknappen om man ville ställa om den "manuellt", man behövde inte hålla knappen intryckt.

Känns som Volvo borde ha lärt sig lite mer av Ford vad gäller den här funktionen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Känns som att Ford borde lära sig lite av Volvo här. Att stolen automatiskt kör hela sträckan som en förflyttning från aktuell positon till lagrad position innebär i ett svep känns inte optimalt. Vad händer om ett barn satt sig där och fingrat på en minnesknapp? De flesta släpper nog knappen när det börjar göra ont, men stannar inte stolen då hjälper det ju inte.
av tanaris
Ah, är det därför man måste öppna dörren för att stolen ska röra sig? Så man ser att det inte råkade sitta något barn där?

Nä.. Volvo-elstolen är feldesignad från början till slut. Bara en sån sak som att man inte får någon som helst kvittens på att man lagrat något i minnet. Inte ens ett pip. Det är ju sånt man lär sig på första lektionen i användbarhet.

(Naturligtvis lämnar man inte barn ensamma i bilen så de kan sätta sig i förarstolen. Vad händer om de lägger ur handbromsen? Eller petar ur växeln och handbromsen inte är i? Eller något annat olämpligt?)
Användarvisningsbild
av apersson850
De barn jag sett flyttar sig själva, så de står inte kvar där man ställde dem.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har viss erfarenhet också av att barn inte är så stationära.. och har en väldigt förmåga att komma åt precis överallt!
Lämnar inte barnet i bilen utan att det är fastspänt, och knappt då heller.
Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut från[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]

Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag kan inte få in mer än ca 1 cm av ny[…]

@batmac ,Pannlampa på(?) Ja det börjar[…]