NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
För någon vecka sen blev bilen svag var som om den "missade" och sen kändes den mycket svagare.
Vid kallstart så lät den illa som om den inte gick på alla cylindrar för att sedan bli bättre när den blev varm, men svagare än normalt.

Lämnade in den på Volvoverkstad för felsökning.
Motorn var full av diesel, sen så gjordes läcktäst på spridarna som visade att de läkte exakt lika mycket men det kom för lite i returen så de drog slutsatsen att alla spridare var defekta och behövdes bytas.
Eftersom de var så dyra skulle jag kolla om det gick att få tag på billigare eller begagnade.

Efter att ha varit i kontakt med olika diesel servicefirmor angående spridarna så sa några av dom samma sak angående mitt problem.
De trodde att det var osannolikt att alla spridare skulle gå sönder och ha exakt samma läckage och skulle de läka så mycket att motorn fylldes med olja så skulle bilen svartryka. Det mest sannolika skulle vara att tätningen i pumpen gått sönder så olja for via drivningen från kamaxeln och ner i motorn.

Stämde av detta med Volvoverkstan och de höll med så en begagnad pump med bara några tusen mil inskaffades.

När den byttes så fans där en synlig skada på tätningen så jag trodde felet var funnit.
Körde ut och provkörde, bilen kändes ok. Men dagen efter när det skulle startas så var den sig lik och lät illa och var svag tills den var varm. :(

Någon som varit med om något liknande?? ?:-/
Jag har varit med om samma problem ett fåtal gånger med 2,0D motorn, då har samtliga spridare bytits och problemen försvunnit. Om man inte ser när man mäter returflödet att någon spridare avviker så har man inte så mycket mer till val en att byta alla 4a när man ändå har isär det. Spridarna finns väl att köpa i en hel sats på volvo med alla fyra spridare, spridarrör och samtliga packningar för en väldigt bra pris, kolla upp det. Jag vet att skulle man bara köpa 2spridare så var det dyrare än att köpa alla 4a.
En firma jag var i kontakt med skulle kunna provköra spridarna så jag funderar på att skicka dit mina.
Det där med en komplett satt måste kollas upp. Tror det var 3500:- för varje spridare och 2500:- för bränslerör och packningar m.m. de skulle ha på Volvo.
nordstrom skrev:En firma jag var i kontakt med skulle kunna provköra spridarna så jag funderar på att skicka dit mina.
Det där med en komplett satt måste kollas upp. Tror det var 3500:- för varje spridare och 2500:- för bränslerör och packningar m.m. de skulle ha på Volvo.
Ja jag har för mig att satsen inte kostade mellan 4000-5000 och då var packningar och rör med! Kommer ihåg att jag reagerade på att det var billigt!
nordstrom skrev:Tack för tipset Tim! (W)
Betalade 4700:- för satsen så nu är det bara att hoppas bilen går som den ska när de är bytta.
Dom har intressant prissättning på Volvo.
Kul att man kunde hjälpa till! Ja det är ett overkligt bra pris!
Det kommer den att göra skall du se! Lycka till :)
Tyvärr verkar det inte som spridarbytet gjorde susen. :(

Bilen blev mycket bättre men går fortfarande hårt och kan ha svårt att få upp varv på motorn när den är kall.
Detta varar mellan 10-40 sec sen verkar den gå som vanligt, har aldrig märkt felet när den är varm.
Tänkte då att det kanske var ett glödstift som gett upp. Men har nu varigt ut och mätt dem och alla ligger på 1ohm.
Så dom är nog ok.

Någon som har ett tips på vad jag ska ge mig på att felsöka jag har slut på idéer.

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]